Så tränar du gratis i världens alla storstäder

Vill du åka till storstäder som New York och slippa sliskiga drinkar och flottiga frukostar? Vår träningsexpert Mia Samuelsson har de bästa tipsen.

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.12:57, 17 maj, 2017

Så tränar du gratis i världens alla storstäder
Vår träningsexpert Maria Samuelsson på en av New Yorks många broar.

En weekend i en storstad kan vara allt annat än en helg utan träning, flottiga frukostar och sliskiga drinkar! Numera hittar man fräscha juicebarer längs gatorna och det finns ett stort utbud av hälsosam och god mat för den som önskar.

New York, staden som aldrig sover, är en av världens alla storstäder som numera erbjuder extra av allt. Såväl inom träning som hälsomat-hak och avkoppling.

– Här kan du styrketräna dygnet runt, ta en löprunda eller promenad över någon av stadens alla broar, berättar vår träningsexpert Mia Samuelsson som själv besökt staden vid flera tillfällen.

– I Central Park finns det grönområden och oaser som bjuder in till yoga, avkoppling, löpning, styrketräning och mycket mer att testa för den som vill röra på sig, fortsätter hon.

Mia Samuelssons bästa tips för gratis träning i New York (Eller andra storstäder):

✔ Träna utomhus

Förutom tillgången till långsträckta Manhattan, broar och Central Park finns det ett flertal utegym där du kan träna helt gratis, dygnet runt.

✔ Spring-sightseeing

Jogga eller promenera mellan kända byggnader. Gör upp din runda innan du ger dig ut och pricka av eller varför inte ta ett foto framför dina mål när du då nått fram. Utmana en familjemedlem eller vän och gör detta på tid.

Först tillbaka på hotellet får bjuda på frukost.

✔ Yoga eller meditationsklasser

Ladda ner en yoga-app eller delta i gratis yoga- och meditationsklasser runt om i Central park.

✔ Hotellets gym

Perfekt om du vill köra ett snabbt pass och vara inomhus innan du ska komma iväg på shoppingen.

”Eller varför inte testa något av New Yorks trendiga träningsanläggningar som präglas av design och upplevelser. Kostar dock en slant.”

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så skyddar du dig mot brott på campingen

Så här under semestertider är det många som beger sig till campingplatser runt om i landet. Det gör även tjuvarna. Så här skyddar du dig mot brott på campingsemestern.

Sebastian Ahokas

Sebastian Ahokas

Kl.07:10, 25 juli, 2017

Så skyddar du dig mot brott på campingen
Foto: Pixabay

Efter en våg av brott på campingplatser runt om i landet uppmanar nu polisen alla campinggäster att hålla ett extra öga på sina värdesaker, skriver Kvällsposten. Cyklar, högtalare, alkohol och värdesaker är bara några av alla föremål som under campingsemestern ses som stöldbegärliga.

– Oftast stjäls saker från förtält eller olåsta husvagnar. Förtält är lätta att skära upp, sedan är det i princip bara för gärningsmännen att gå rakt in när ägarna till tältet sover, säger Thomas Lönnqvist, polisinspektör vid lokalpolisområde Kalmar till Kvällsposten.

Han rekommenderar landets campinggäster att låsa in de saker man är rädd om. Lämna inga saker du är rädd om obevakade.

– Ha din laptop under uppsyn när du går för att bada och ställ in din dyra grill i en låst husvagn när du ska lägga dig. Håll koll på dina saker, säger han till Kvällsposten.

Polisen rekommenderar även gästerna att ta hjälp av sina grannar genom grannsamverkan på campingen.

– I många bostadsområden hjälps man åt för att försvåra det för tjuvarna, det kan man även göra på camping. Ska man bort någon dag kan man alltid be grannen att hålla koll, kanske kan den dessutom tända och släcka några lampor i ens husvagn, eller flytta ett par stolar så det ser ut som om någon är hemma.

Det är inte bara stölder som är ett problem på campingplatserna. Även kränkande fotografering i allmänna duschar har de senaste somrarna blivit ett återkommande problem.

– Duscharna i de gemensamma utrymmena har oftast en glipa både upp- och nedtill vid väggen, där har det upprepade gånger stuckits in mobiltelefoner som fotograferat den duschande personen. Vi har fått in flera anmälningar av framför allt unga tjejer, som blivit utsatta för ofrivillig nakenfotografering.

Skulle man som gäst på en camping utsättas för något brott rekommenderar polisinspektör Thomas Lönnqvist att man säger till i receptionen och ringer 114 14. Vid akut läge bör man som vanligt ringa 112.

– Campinggäster behöver inte känna sig allt för oroliga, det är viktigt att säga. Men världen är inte helt god, även om man är på semester.

 

Se listan nedan hur du skyddar dig mot brott under campingsemestern.

 

 

Fakta



Så skyddar du dig mot brott på campingen: 

  • Lås in dina värdesaker och andra tillhörigheter som du värnar om. Störst risk för stöld är om du lämnar dina föremål i förtältet.

  • Ta hjälp av dina grannar genom grannsamverkan på campingen. Det skapar en trygghet.

  • Be någon om hjälp och säg till personalen i receptionen på campingen. Anmäl alltid brott till polisen.


 

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Studie: Här är maten som kan göra dig deprimerad

Forskare i USA undersökte om det fanns ett samband mellan kost och depression. Och resultatet blev mycket oväntat.

Michael Olsson

Michael Olsson

Kl.11:01, 24 juli, 2017

Studie: Här är maten som kan göra dig deprimerad
Foto: Pixabay

Vid Columbia University i USA har ett gäng forskare undersökt om kosten kan påverka risken för depression. För att ta reda på det fick 70 000 personer, som inte hade några symptom på depression fylla i ett frågeformulär om sina matvanor. När en uppföljning gjordes tre år senare fick forskarna ett oväntat resultat, skriver måbra.com.

Flera av deltagarna som hade en kost med mycket kolhydrater i form av pasta, vitt ris och socker, visade sig ha utvecklat fler symptom på depression än människor med andra kostvanor.

Vad som gör att kolhydraterna gjort testpersonerna mer deppiga har forskarna inte listat ut, men de har en teori om att för mycket processade spannmål och socker ökar risken för inflammation och hjärt-kärlsjukdomar, som kan leda till depression.

Inte helt överraskade fanns det också mat som gjorde testpersonerna lyckliga. Människor med en kost med mycket frukt och grönt var lyckligare än övriga deltagare.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Experternas uppmaning – så ska du ladda mobiltelefonen

Har din mobiltelefons batteri laddat ur fortare än du hoppats? Anledning kan vara att du inte laddat den på rätt sätt.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.18:40, 23 juli, 2017

Experternas uppmaning – så ska du ladda mobiltelefonen
Foto: Pixabay

Alla har nog varit med om att mobiltelefonens batterinivå sjunkit ner mot en onödigt låg nivå efter en dag med mycket ringande, messande eller surfande. Det hade fler kunnat undvika om man bara laddade telefonen på rätt sätt.

Att till exempel sätta mobilen på laddning över natten och lämna sladden i när den är fulladdad bör undvikas. Det visar studier gjorda av experter på Battery University.

Det får följden att telefonens litiumbatteri tvingas till en högspänningsnivå, vilket ger motsatt effekt och på längre sikt har skadliga effekter. I stället bör man ladda mobilen i korta doser för att den ska hålla längre.

Även vid Tekniska Högskolan i Stockholm finns det forskare som menar att en fulladdad mobil inte är bra på längre sikt.

– Det vanligaste misstaget är att tro att man ska hålla mobilen fulladdad hela tiden och på så sätt behålla batteriet i hög cellspänning. Det är egentligen inte alls bra för litiumjonbatterier, som trivs mycket bättre i mellanläget mellan 20 och 90 procent, säger Matilda Klett, forskare i elektrokemi vid Tekniska högskolan i Stockholm och vid Swedish Electromobility Centre till Svt.

Dessutom är det inte hälsosamt för en mobiltelefons litiumjonbatteri att ha den i fickan eller lämna den i en varm bil, på grund av värmen.

– Temperatur har stor påverkan på litiumjonbatteriers livslängd – även det är länkat till oönskade reaktioner. Batteriet ska inte förvaras vid 37 grader, om man kan undvika det. Det håller bättre vid rumstemperatur, säger Matilda Klett.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Vilse i skogen – så ska du agera

Att gå vilse i skogen är inget någon hoppas göra. Här kommer tips på vad man bör göra om det skulle ske.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.13:58, 23 juli, 2017

Det är TT som har sammanställt flera punkter som man bör komma ihåg om man ger sig ut i skogen. Detta är några punkter att ha i bakhuvudet ifall man irrar bort sig och inte hittar hem.

1. Ha med extra mat och en kompass

Att hitta en riktning i skogen görs bäst med en kompass. Man bör gå igenom området på en karta, innan man ger sig ut. Civilförsvarsförbundet ger tipset att en matsäck med vatten och mackor är bra att ha. Speciellt barn behöver lite extra mat och de behöver även äta ofta för att slippa lågt blodsocker. Dessutom är en kniv och en tändare bra att ha för att göra upp en eld eller att signalera med.

2. Var rätt klädd

Även under sommaren kan vädret skifta snabbt. På sensommaren kan dagarna vara varma men på natten blir det ofta betydligt kallare. Därför är det bra att ha med en extra tröja. Att ha färgglada kläder på barnen är en bra idé eftersom de syns bättre då, exempelvis i en reflexväst.

3. Godis och en visselpipa

Vid stress sjunker blodsockerhalten och därför är söta godisar användbart. Det höjer blodsockret och gör det lättare att tänka klart. En visselpipa är också bra att ha i packningen eftersom dess ljud når längre än din röst.

4. Lägg ut spår

Man bör inte irra runt och riskera att hamna ännu längre bort. Små barn kan stanna och krama om ett träd. Tecknet för ”hjälp” är något med tre. Det kan vara tre streck i gruset på en stig eller tre pinnar som ligger vågrätt vid varandra. Att hänga upp saker i träd, som en ryggsäck eller en plastpåse, är en bra idé eftersom man lättare kan hittas då.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu släpper Apple nya emojis – så ser de ut

En kvinna i hijab, en zebra, en zombie och en ammande mamma. Det är några av de nya emojis som Apple lanserar.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.08:55, 23 juli, 2017

2 bilder
  • Foto: Public Domain Pictures
    Foto: Public Domain Pictures
  • Foto: Apple
    Foto: Apple

I veckan var det World Emoji Day och lagom till detta kom Apple med nyheten att flera nya emojis lanseras under året. Tidigare år har emojis med mörkhyade personer och homosexuella par lanserats.

Nu kommer emojis med en tyrannosaurus, en alv, en skäggig man men även en mörkhyad kvinna i hijab och en mamma som ammar ett barn. Alla emojis kommer att lanseras till iOS, macOS och watchOS senare under 2017.

Här är några av de emojis som snart finns tillgängliga:

emoji_update_set_three emoji_update_set_one emoji_update_set_two

Se bilder på samtliga emojis här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng