TV: Racingstjärnan om drömmen: ”Målet är att bli världsmästare” | Nyheter i Uppsala – 24 timmar om dygnet – Helt gratis
VECKANS IDROTTSPROFIL

TV: Racingstjärnan om drömmen: ”Målet är att bli världsmästare”

I söndags tog han en historisk första seger i långloppet International GT Open, nu siktar racingstjärnan Victor Bouveng ännu högre – mot en världsmästartitel.

Magnus Jansson Klarin

Kl.19:05, 18 juni, 2017

Siktet är högt instället för karriären, men redan i söndags stod Victor Bouveng en historisk seger i långloppet International GT Open med sitt BMW Team Teo Martin Motorsport.

– Det känns fantastiskt bra. Kul att få ro hem en så här fin placering. Framförallt att få vinna mot förare med så extremt fina meriter, förare som jag sett själv när jag var liten på tv, och som jag nu får jag köra med, mot – och till och med ifrån. Det är otroligt roligt, säger Victor Bouveng.

LÄS MER: TV: Victor Bouveng om historiska segern

Läs också: TV: Victor Bouveng om historiska segern

Hur ser en tävlingshelg ut?
– En tävlingshelg pågår från torsdag till söndag. På torsdag kommer jag dit, går ett varv på banan och förbereder mig och ser till att allt är tipp-topp inför fredagens två träningar. På lördagen är det sedan första kvalet och första racet, på söndagen är det andra kvalet och andra racet. Sedan är det också så att vi är två förare som delar på bilen under en helg. En förare kör första kvalet och sedan kör den andra första tävlingen.

Då är pressen ganska stor att inte krascha bilen med andra ord?
– Det är en fin balans. Vi måste våga tänja på gränserna för att vara med och slåss om placeringarna, vilket gör att det är lätt att göra ett misstag och krascha i ett staket. Men det känns som att vi har hittat en fin balans för att kunna prestera bra resultat, fortsätter Bouveng som kör en BMW M6 GT3 med närmare 600 hästkrafter.

– Bilen är byggd på en vanlig BMW M6. Det som skiljer, för motorn är egentligen en grundmotor, är att man har bantat ned vikten med ungefär 700 kilo. Vilket ger totalt 600 hästkrafter och en topphastighet på drygt 300 kilometer i timmen. Den är grymt snabb, och det roliga är att den faktiskt går nästan lika snabbt i kurvorna som på en rak väg.

När Victor Bouveng inte tävlar eller tränar jobbar han som bilförsäljare på Bavaria, och inte sällan får han både prata bilsport och visa upp någon av de hundratals pokaler som han hittills har vunnit under sin karriär.

– Det är en extremt stor kontrast mot många andra sporter. Det kostar extremt mycket och det krävs bra partners för att ens kunna hoppa in i en bil och trycka på startknappen. Jag är glad att jag har Bavaria som partner, vilket också gör att jag får lära mig mycket om arbetslivet.

Hur mycket hjälp har du runt omkring dig som person?
– Det är ett helt team. Visst är det jag som gör det på banan. Men för att ens komma dit krävs det ett starkt team. Dels ett racingteam på plats, men också ett team på hemmaplan som kan hjälpa mig med olika event och stötta och utveckla mig som person, fortsätter Bouveng som har ödmjukhet som ett ledord i sin karriär.

– Anledningen till att man håller på med motorsport är för att visa att våra bilar är bäst, för att kunna sälja mer bilar i slutändan. Har du en förare som inte kan hantera media, eller är en skitstävel helt enkelt, så spelar det ingen roll hur snabbt man kör, då är du inte bra för varumärket – och då säljer heller inga bilar.

Något annat som är viktigt när man kör en bil med 600 hästkrafter och i hastigheter över 300 kilometer i timmen är fysiken och koncentrationen, något som Victor Bouveng är noga med.

– Det är väldigt många och viktiga förberedelser. Vi sitter kanske i bilen fem procent av karriären, resten är förberedelser och allt runt omkring. Som i söndags när vi körde, då var det 32 grader varmt ute, vilket gav ungefär 50-55 grader inne i kupén. Ska man då köra i strax över 300 kilometer i timmen så krävs det otroligt mycket fokus och förberedelser. Både inför själva tävlingen, men också inför säsongen.

Från början var Victor Bouvengs dröm att bli bonde, men uppväxten på gården i Vassunda utanför Uppsala blev startskottet till något helt annat.

– Intresset för motorer har alltid funnits. Men drömmen var väl egentligen att bli bonde. Morfar hade en bondgård där jag är uppvuxen, där hade vi en åker som jag kunde köra både fyrhjuling och motocross. På den vägen är det, sedan blev det go-cart och när det började gå riktigt bra där så blev det naturligt att fortsätta.

Vad har du för drömmar med din karriär?
– Att bli världsnästare i någon gren, eller kategori, någon gång i framtiden. Det vore bra. Jag har visat att jag kan slå de här förarna, inte minst i söndags.

Hur ser den närmaste framtiden ut?
– Det är fullt fokus på BMW just nu, och förhoppningen är att kunna vinna något stort mästerskap. Sedan vet man inte. Det öppnas hela tiden dörrar, och skulle jag lyckas vinna något mästerskap kan vad som helst hända.

Se hela intervjun med Victor Bouveng i tv-spelaren här ovan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så tränar du hela kroppen utomhus

Emelie Elmes visar 15 övningar som du kan göra helt utan redskap.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:51, 14 april, 2018

Äntligen är den här, solen. Helt plötsligt ser vi grannarna ute i trädgårdarna, löparna i spåren och soldyrkarna i lä bakom husknutarna. Nu upplever många att det är svårt att få till träningen. Den prioriteras bort i allt annat som måste göras.

Personligen så kombinerar jag gymträningen med utomhusträning under vår och sommar. Det finns så otroligt mycket du kan göra med den egna kroppen som redskap.

LÄS MER: TV: Så testar du dina inre magmuskler

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Varva trädgårdsarbetet med korta träningspass eller passa på att köra några övningar när du ändå ska ligga och gassa i solen. Självklart ska du ligga och pressa om det är vad du vill och behöver.

Det jag försöker säga är att om du vill hålla igång träningen under vår och sommar, då har du alla möjligheter i världen.

Träning är en färskvara och om du tar uppehåll nu så får du börja om i augusti igen. Du kanske inte behöver köra lika ofta och lika länge under de varma månaderna?

Släpp pressen på att utvecklas och träna för att underhålla det du byggt upp och kämpat för istället. Tränar du tio minuter i solen idag så är det tio minuter mer än alla dem som inte tränar alls.

I filmen ser du 15 övningar som är ständigt återkommande på mina utomhuspass. Hoppas du hittar din morot att hålla igång träningen året runt!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Klurig rad väntar på Stryktipset – 13 miljoner i jackpot

Här är ett par överraskande rekar i jakten på miljonerna under lördagens omgång.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.11:01, 13 april, 2018

I SAMARBETE MED TIPSARENAN

Svår kupong med 13 miljoner i jackpot!
På Tipsarenan.se hittar du fler starka speltips och rekar.

  1. Tottenham – Manchester City (1)
    Veckans spik. City har rejäl baksmälla.
  2. Burnley – Leicester (1,X)
    Burnley i hälarna på självaste Arsenal förlorar inte här.
  3. Crystal Palace – Brighton (1,2)
    Palace innebär nästan alltid rally.
  4. Huddersfield – Watford (1,2)
    Hudds behöver verkligen vinna men är inte att lita på.
  5. Liverpool – Bournemouth (X,2)
    Favorit i fara på grund av CL-fokus. Vi går all-in med X2.
  6. Swansea – Everton (1)
    Swansea grym hemmastatistik. Everton imponerar inte.
  7. Middlesbrough – Bristol City (2)
    Ren feeling för ett Bristol på väg uppåt.
  8. Norwich – Cardiff (1)
    Enkelt, Cardiff nere i panikgropen, orkar inte detta heller.
  9. Barnsley – Bolton (1,X)
    Bottenkrig då väger hemmaplan extra tungt.
  10. Nottingham – Ipswich (1,2)
    Svår match, vi gamblar rätt ut.
  11. Queens PR – Preston (1,X)
    QPR flera starka hemmamatcher på rad nu.
  12. Reading – Sunderland (X)
    Sönderland krigar fram en poäng.
  13. Häcken – Dalkurd (X2)
    Häcken med av 2 avstängningar senast mot BP lyckas inte slå hål på ett Dalkurd som älskar underlaget. 

annons tipsarenan

I SAMARBETE MED TIPSARENAN

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så testar du dina inre magmuskler

Starka magmuskler har du stor nytta av i vardagen.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.08:37, 7 april, 2018

De flesta har koll på att det är viktigt att vara stark i den inre muskulaturen. Stark magmuskulatur är bra för hållningen och skyddar ryggen. Den håller även upp den yttre muskulaturen och gör magen plattare.

Det är däremot inte så många som har koll på hur man kan testa den. Det är tyvärr väldigt vanligt att träna magen utan att egentligen ha kontakt med den inre muskulaturen.

LÄS MER: TV: Kostskola – så äter du rätt under påsken

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Lägg fokus på detta och jag lovar dig att du kommer känna skillnad. Jag ska försöka guida dig till att kunna se om du har aktivering i alla fyra lager.

Ja! Så många lager är det. Vi har de raka synliga (M.Rectus abdominis) de sneda (M.Externus abdominis och M.Internus abdominis) och slutligen den innersta stabiliserande muskulaturen (M.Transversus abdominis).

För att vara säker på att alla lager är aktiverade brukar jag känna på två ställen. Se filmen!

Steg 1 är att hitta spänningen när du är stilla. Testa detta liggande på rygg, på sidan, sittande och stående. När du känner att du behärskar detta kan du gå vidare till steg 2 som blir att hålla denna aktivering när du rör dig.

Börja smått och stärk magen inifrån och ut! En stark inre muskulatur kommer du ha nytta av i både träningen och vardagslivet.

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Kostskola – så äter du rätt under påsken

24Sveriges skribent Emelie Elmes går igenom grunderna till en välbalanserad kost.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.10:49, 30 mars, 2018

Det pratas mycket om vad vi ska äta och inte. Det går trender i olika dieter och det finns oändligt många varianterna att välja på.

Jag tänker så här. Kroppen behöver bra mat för att fungera optimalt. Hjärnan behöver bränsle för att tänka och för att kunna lära sig nya saker. Ge kroppen bra energi för att den är värd det. Se till att nyttig mat och god mat blir samma sak genom att spendera tid i köket.

LÄS MER: TV: Gymskola – häng med i gymsnacket

Så här lagom till chokladäggen och påskmaten så tänkte jag lära dig några grunder inom kost och näring!

Lär dig hur koppen fungerar och vad den behöver och du har kommit en lång bit på vägen.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Kolhydrater – samlingsnamn för stärkelser, socker och kostfibrer

Glykemiskt index (GI) – ett sätt att mäta hur ett livsmedel påverkar blodsockernivån

Insulin – ett hormon som tillverkas i bukspottskörteln. Detta utsöndras som ett svar på förhöjda nivåer av glukos (socker) i blodet

Långsamma kolhydrater (kolhydrater med lågt GI) – tas upp långsamt i kroppen.

Då glukoshalten stiger långsamt kommer insulinet slås på i ett lugnare tempo och blodsockret hålls på en jämn nivå (se exempel på film)

Snabba kolhydrater (kolhydrater med högt GI) – tas upp snabbt i kroppen, glukoshalten ökar vilket medför att kroppen slår på insulin. Cellerna tar upp glukos och lagrar socker i cellerna vilket leder till att blodsockret sänks. (se exempel på film)

Fett – energigivande näringsämne som bland annat lagrar energi. Fett brukar delas upp i enkelomättat/fleromättat och mättat fett. (se exempel på film)

Proteiner – kroppens byggstenar, bygger upp och reparerar muskelmassa, celler och vävnader. (se exempel på film)

Fibrer – kolhydrater som inte kan brytas ner (spjälkas). De når alltså tjocktarmen utan att avge energi. Bra för bl.a. tarmarnas funktion, motverkar infektioner och ökar mättnadskänsla. (se exempel på film)

Vitaminer – organiska, livsviktiga näringsämnen som måste tillföras via födan.

Basalomsättning – uttryck för hur mycket energi du gör av med i vila

Aminosyror – beståndsdelar som bygger upp proteinerna i kroppen

Essentiella aminosyror – aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv, dessa är livsviktiga att få i sig

Negativ energibalans – när energiförbrukningen är högre än energiintaget

Positiv energibalans – när energiförbrukningen är lägre än energiintaget

Slutligen. Var inte för hård mot dig själv. Äter du 35 mål i veckan och 3 av dem målen blir mindre bra är det inte hela världen. Är det däremot 20 måltider som inte blir bra behöver du kanske tänka om?

Det är rutinerna som är viktiga och inte undantagen. Ät gott och ta hand om dig själv och din kropp. Det går att göra båda!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Jackpot på Stryktipset – chans på tio miljoner

Tipsarenan.se guidar dig mot 13 rätt i lördagens Stryktipsomgång.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:02, 30 mars, 2018

En favoritbetonad kupong men med 10 miljoner i jackpot. På TipsArenan hittar du alltid de skarpaste tipsen och rekarna i lådan! 

  1. Everton – Manchester City (1,2)
    Stor favorit i jättefara. 4 dagar senare väntar Liverpool borta i CL-slutspel.
  2. Brighton – Leicester (1,2)
    Leicester 2018 har låg lägstanivå och hög högstanivå.
  3. Manchester United – Swansea  (1,X)
    Sanchez besvikelse, klubben svajar lite, Swansea krigar för nytt kontrakt.
  4. Newcastle – Huddersfield (1)
    Vi spelar mot ett ofta tunt bortalag.
  5. Watford – Bournemouth (1)
    En chansspik. Tror hemmalaget är mest förberett inför uppgiften.
  6. West Bromwich – Burnley (X,2)
    Som sagt, hemmalaget känns uppgivet sen länge. Vi fortsätter att skörda.
  7. West Ham – Southampton  (1,2)
    Kaos i West Ham, fågel eller fisk väntar här.
  8. Birmingham – Ipswich (1,X)
    Helgardera om du har råd. Hemmalaget inte mycket att luta sig emot.
  1. Hull – Aston Villa (X,2)
    Var har vi Aston Villa nu efter 2 förluster? Tveksam gardering även här.
  2. Walsall – Portsmouth (1,2)
    Ooops League 1. Bortalaget befogad favorit. X2 räcker.
  3. Juventus – Milan (1)
    Säker etta trots att vi tror det blir 1-0 sista kvarten. Juve outstanding.
  1. B. München – Dortmund (1)
    Klasskillnad, enda orosmomentet är stundande CL för hemmalaget, men etta ändå.
  2. PSG – Monaco (1)
    Kupongens enklaste val. Bergetta i min bok. Ligacupfinal som liras i Bordeaux.

 

annons tipsarenan

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng