Racingtalangen om snabbvisiten i Sverige: ”det var en rolig utmaning”

I helgen var Uppsalasonen Victor Bouveng på snabbvisit i Sverige när han tävlade i Porsche Carrera Cup.

Anders Nilsson

Anders Nilsson

Kl.19:30, 10 juli, 2017

3 bilder
  • Victor Bouveng. Foto: STCC
    Victor Bouveng. Foto: STCC
  • Victor Bouveng. Foto: Press
    Victor Bouveng. Foto: Press
  • Victor Bouveng. Foto: Press
    Victor Bouveng. Foto: Press

Victor Bouveng som naturligtvis huserar i International GT-Open, gjorde en snabbvisit i Sverige när han tävlade i Porsche Carrera Cup när de körde i Falkenberg, resultatet: två tredjeplatser på två lopp.

– Det var en rolig utmaning och det är skönt att få komma hem till Sverige, se vad man går för, kul att få pröva en ny bil, testa lite andra banor men samtidigt är det första racehelgen på väldigt länge som det inte spelar någon roll om man kommer sjua, man tar ändå inga poäng, det är inga mästerskapspoäng som står på spel, så jag har försökt haft kul hela helgen och njutit, jag har verkligen sett fram emot den här helgen, och det var grymt skoj rakt igenom, säger Victor Bouveng.

I år har det svenska Porsche Carrera Cup mästerskapet haft en specialinbjuden internationell förare vid varje deltävling för att göra det mer attraktivt och denna gång var det Bouvengs tur att få ratta en av bilarna.

– Det känns extra hedrande att de uppmärksammanar mina insatser utomlands och bjuder in mig till en tävlingshelg, det är inte bara att man har gjort bra ifrån sig, utan även att de tycker man även är en bra person som kan representera vad som de gör hemma i Sverige, så det är superkul, säger Victor Bouveng.

Bouveng ligger tvåa i GT Open-mästerskapet efter att tagit sin andra seger för säsongen förra helgen med stalkamraten Fran Rueda och sin BMW M6 GT3.

Nu får Bouveng ladda batterierna några veckor innan han tävlar igen på Silverstone i Storbritannien, en klassisk bana.

– Silverstone passar oss ganska bra, det är många olika biltyper i GT-racing och många olika banor passar bättre än andra. Silverstone ser jag fram emot, snabb bana, mycket snabba svängar, bör passa oss bra. Det är en av de mest klassiska banorna som finns. De tre sista banorna på kalendern är Silverstone, Monza och Barcelona, ganska bra banor att tävla på, det är klassisk Formel 1 mark, så jag ser positivt på avslutet, säger Victor Bouveng.

Tävlingarna på Silverstone avgörs 2-3 september.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

VECKANS IDROTTSPROFIL

TV: Racingstjärnan om drömmen: ”Målet är att bli världsmästare”

I söndags tog han en historisk första seger i långloppet International GT Open, nu siktar racingstjärnan Victor Bouveng ännu högre – mot en världsmästartitel.

Magnus Jansson Klarin

Magnus Jansson Klarin

Kl.19:05, 18 juni, 2017

Siktet är högt instället för karriären, men redan i söndags stod Victor Bouveng en historisk seger i långloppet International GT Open med sitt BMW Team Teo Martin Motorsport.

– Det känns fantastiskt bra. Kul att få ro hem en så här fin placering. Framförallt att få vinna mot förare med så extremt fina meriter, förare som jag sett själv när jag var liten på tv, och som jag nu får jag köra med, mot – och till och med ifrån. Det är otroligt roligt, säger Victor Bouveng.

LÄS MER: TV: Victor Bouveng om historiska segern

Läs också: TV: Victor Bouveng om historiska segern

Hur ser en tävlingshelg ut?
– En tävlingshelg pågår från torsdag till söndag. På torsdag kommer jag dit, går ett varv på banan och förbereder mig och ser till att allt är tipp-topp inför fredagens två träningar. På lördagen är det sedan första kvalet och första racet, på söndagen är det andra kvalet och andra racet. Sedan är det också så att vi är två förare som delar på bilen under en helg. En förare kör första kvalet och sedan kör den andra första tävlingen.

Då är pressen ganska stor att inte krascha bilen med andra ord?
– Det är en fin balans. Vi måste våga tänja på gränserna för att vara med och slåss om placeringarna, vilket gör att det är lätt att göra ett misstag och krascha i ett staket. Men det känns som att vi har hittat en fin balans för att kunna prestera bra resultat, fortsätter Bouveng som kör en BMW M6 GT3 med närmare 600 hästkrafter.

– Bilen är byggd på en vanlig BMW M6. Det som skiljer, för motorn är egentligen en grundmotor, är att man har bantat ned vikten med ungefär 700 kilo. Vilket ger totalt 600 hästkrafter och en topphastighet på drygt 300 kilometer i timmen. Den är grymt snabb, och det roliga är att den faktiskt går nästan lika snabbt i kurvorna som på en rak väg.

När Victor Bouveng inte tävlar eller tränar jobbar han som bilförsäljare på Bavaria, och inte sällan får han både prata bilsport och visa upp någon av de hundratals pokaler som han hittills har vunnit under sin karriär.

– Det är en extremt stor kontrast mot många andra sporter. Det kostar extremt mycket och det krävs bra partners för att ens kunna hoppa in i en bil och trycka på startknappen. Jag är glad att jag har Bavaria som partner, vilket också gör att jag får lära mig mycket om arbetslivet.

Hur mycket hjälp har du runt omkring dig som person?
– Det är ett helt team. Visst är det jag som gör det på banan. Men för att ens komma dit krävs det ett starkt team. Dels ett racingteam på plats, men också ett team på hemmaplan som kan hjälpa mig med olika event och stötta och utveckla mig som person, fortsätter Bouveng som har ödmjukhet som ett ledord i sin karriär.

– Anledningen till att man håller på med motorsport är för att visa att våra bilar är bäst, för att kunna sälja mer bilar i slutändan. Har du en förare som inte kan hantera media, eller är en skitstävel helt enkelt, så spelar det ingen roll hur snabbt man kör, då är du inte bra för varumärket – och då säljer heller inga bilar.

Något annat som är viktigt när man kör en bil med 600 hästkrafter och i hastigheter över 300 kilometer i timmen är fysiken och koncentrationen, något som Victor Bouveng är noga med.

– Det är väldigt många och viktiga förberedelser. Vi sitter kanske i bilen fem procent av karriären, resten är förberedelser och allt runt omkring. Som i söndags när vi körde, då var det 32 grader varmt ute, vilket gav ungefär 50-55 grader inne i kupén. Ska man då köra i strax över 300 kilometer i timmen så krävs det otroligt mycket fokus och förberedelser. Både inför själva tävlingen, men också inför säsongen.

Från början var Victor Bouvengs dröm att bli bonde, men uppväxten på gården i Vassunda utanför Uppsala blev startskottet till något helt annat.

– Intresset för motorer har alltid funnits. Men drömmen var väl egentligen att bli bonde. Morfar hade en bondgård där jag är uppvuxen, där hade vi en åker som jag kunde köra både fyrhjuling och motocross. På den vägen är det, sedan blev det go-cart och när det började gå riktigt bra där så blev det naturligt att fortsätta.

Vad har du för drömmar med din karriär?
– Att bli världsnästare i någon gren, eller kategori, någon gång i framtiden. Det vore bra. Jag har visat att jag kan slå de här förarna, inte minst i söndags.

Hur ser den närmaste framtiden ut?
– Det är fullt fokus på BMW just nu, och förhoppningen är att kunna vinna något stort mästerskap. Sedan vet man inte. Det öppnas hela tiden dörrar, och skulle jag lyckas vinna något mästerskap kan vad som helst hända.

Se hela intervjun med Victor Bouveng i tv-spelaren här ovan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Victor Bouveng om historiska segern

Han är en av svensk motorsports största talanger, och i helgen kom också en av karriärens största framgångar då han tog sin första seger i långloppsserien International GT Open. ”Målet nu är att kunna vinna GT Open”, säger Victor Bouveng efter den historiska segern.

Magnus Jansson Klarin

Magnus Jansson Klarin

Kl.12:02, 13 juni, 2017

Uppsala stora racingstjärna, Victor Bouveng, är veckans idrottsprofil24Uppsala och på söndag kan du se ett längre tv-inslag med stjärnan som vi träffade på hans arbetsplats knappt ett dygn efter den historiska segern i långloppsserien International GT Open.

– Jag var väl hemma vid två i natt tror jag, sedan var det bara hem och försöka sova och tillbaka till arbetet. Målet nu är att kunna vinna GT Open.Vi lyckades knåpa in lite och ligger nu trea i mästerskapet endast fyra poäng bakom ledarna, säger Victor Bouveng.

På söndag kan du alltså se hela intervjun med Victor Bouveng om den senaste segern, karriären och framtida drömmarna.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

SM-guld till Uppsalaföraren efter dramatik

Snacka om dramatik när unge Pontus Åhman, från Uppsala, vann SM-guld under SM-veckans sista dag i Söderhamn.

Magnus Jansson Klarin

Magnus Jansson Klarin

Kl.21:21, 5 februari, 2017

SM-guld till Uppsalaföraren efter dramatik
Pontus Åhman och Filip Wernefur efter SM-segern. Foto: pa-motorsport.se

Egentligen skulle duon aldrig ha kört i SM-veckan, och dessutom var bilen inte alls redo. Men när allt var över stod ändå Pontus Åhman, tävlandes för Almunge MK, och kartläsaren Filip Wernefur där som guldvinnare efter en dramatisk finalrunda under SM-veckans avslutande dag i Söderhamn.

– Det kändes helt fantastiskt. Det var så himla hårt att det kändes som en seger hur det än hade gått i sista åket. Att vi vann blev faktiskt bara en bonus. Egentligen var planen att köra utomlands, i Tyskland som tidigare två år, men det gick i stöpet tyvärr. Bilen var heller inte riktigt redo, men vi sa till varandra att vi skulle ta det som kommer, säger Pontus Åhman som dessutom körde tillsammans med Filip Wernefur för första gången.

– Det var faktiskt första gången, men det gick hur bra som helst och två guld är mer än vad vi hade vågat hoppas på.

Du är inte så ledsen att det inte blev något med Tyskland?
– ha ha, nej, kanske inte efter det här. Men planen är i alla fall att köra där nästa år, i år blir det Sverige och fokus på SM i stället. Samtidigt som jag ska försöka hitta lite nya sponsorer.

Vad händer närmast?
– Nu blir det att skruva isär bilen och få den i ordning inför Östersund som körs i slutet av februari. Så mycket köra blir det inte, det hinner vi inte, men de här segrarna ger mycket energi inför kommande tävlingar.

Läs mer om: Åhman Motorsport

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Stäng