10 anledningar till att sluta dricka alkohol | Nyheter i Uppsala – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

10 anledningar till att sluta dricka alkohol

Det må vara trevligt och roligt att dricka alkohol. Men det finns många anledningar till att sluta.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.18:50, 5 augusti, 2017

10 anledningar till att sluta dricka alkohol
Foto: Arkiv

Tidningen Måbra har listat tio anledningar till att sluta dricka alkohol. Här är hela listan:

1. Du löper mindre risk att bli deprimerad. Det finns ett tydligt samband mellan alkohol och depression. Det är mellan två och fyra gånger så vanligt med depression hos högkonsumenter av alkohol och alkoholberoende.

2. Din träning kommer ge mer resultat. Alkohol försämrar muskeluppbyggnaden i flera dagar efter att du druckit. Och skulle du dricka flera dagar i rad minskar tillväxthormonet blodet med upp till 75 procent.

3. Du ser friskare ut. Personer som inte dricker någon alkohol ser friskare ut än personer som dricker mycket.

4. Bakfylleångest är något du inte behöver våndas med. Att ligga i sängen med vatten, treo och bakfylleångest är inget att se fram emot.

5. Du slipper spendera halva helgen bakfull i soffan. Det kanske var en rolig utekväll, men det brukar kosta. Dagen efter är sällan produktiv.

6. Du sparar pengar. Förutom att slippa bakfylleångesten behöver du inte vara orolig när du ska kolla bankkontot dagen efter en utekväll. Om du snittar en drick och två öl eller glas vin i veckan ute på krogen så landar det på runt 12 000 kronor per år.

7. Du behöver inte tänka på när du är körbar. Det är ganska enkelt. Har du inte druckit alkohol kan du alltid köra bil. Systembolaget skriver att även om personer som druckit inte har alkohol i kroppen kan körförmågan försämras med 20 procent.

8. Du sover bättre. Det är möjligt att man somnar bättre efter en utekväll, men djupsömnen är bättre när du är nykter. Du blir mer utvilad i nyktert tillstånd.

9. Du kommer att gå ner i vikt. Alkohol innehåller en del kalorier. En GT och två starköl är över 450 kalorier, vilket är rätt mycket. En dryg femtedel av en kvinnas dagsbehov.

10. Du kan ha kul utan alkohol. Skillnaden mellan att ta en drink eller ingen kommer inte att märkas på dansgolvet. Du kan festa, ha kul och ha alla fördelarna på listan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Tonårsföräldrar i Uppsala: Mina barn dricker inte på valborg

"Många kommer att göra det", säger säger Karin Hagman.

Kim Ahlqvist

Kl.20:31, 26 april, 2018

Tonårsföräldrar i Uppsala: Mina barn dricker inte på valborg
Foto: Nils Jakobsson / Bildbyrån

Nio av tio föräldrar i Uppsala län uppger att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med valborg. Detta enligt en undersökning IQ gjort med föräldrar till barn mellan 13 till 17 år.

Samtidigt tror endast fyra procent att deras egna barn förtär alkohol under denna helg. Motsägelsefullt?

– Alla tonåringar dricker inte alkohol i samband med valborg men många kommer att göra det. Att ens tonåring kan komma i kontakt med alkohol är något man som förälder måste vara förberedd på och medveten om, säger Karin Hagman, vd på IQ.

Pär Halldén, polisområdeschef för Uppsala läns polisområde, uppmanar föräldrarna till att ta ansvar och visa sitt stöd till ungdomarna.

– Vuxenvandring är en viktig insats men det är också viktigt att förebygga ungdomsfyllan och visa att du som förälder bryr dig och sätter gränser i tid.

Organisationen IQ skickar under 2018 hem boken ”Tonårsparlören” till alla föräldrar vars barn fyller 14 år. Samtidigt ger de nu, tillsammans med ett pressmeddelande från länsstyrelsen, fem tips till tonårsföräldrar inför valborg. 

1. Visa att du bryr dig
Prata med din tonåring om Valborg, vad ska de göra, vilka ska de träffa, var ska de vara. Berätta hur du ser på alkohol, tider osv.

2. Bjud inte på alkohol och köp inte ut
Forskning visar att tonåringar som bjuds på alkohol hemma börjar dricka tidigare och de dricker också mer Om du som förälder köper ut alkohol till ditt barn ”visar” du att det är ok att de dricker. Risken att ditt barn råkar illa ut ökar också.

3. Hjälp till att säga nej
Som förälder är det viktigt att ge sitt barn bra argument. Berätta att det är helt okej att säga nej, även när alla andra säger ja. 4. Håll kontakten

4. Håll kontakten
Det är bra att bestämma en tid under kvällen då ni kan höras av på telefon. Det är även bra att som förälder finnas tillgänglig om något skulle hända.

5. Kom överens med andra föräldrar
Prata med andra föräldrar om hur de ser på alkohol, vilka tider som gäller för deras barn osv.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA: Populärt fikabröd återkallas

Kan innebära risk för allergiker.

Mia Martelleur

Kl.19:13, 26 april, 2018

EXTRA: Populärt fikabröd återkallas
Montage: Nils Jakobsson, Bildbyrån / Wikimedia commons.

Ica återkallar flera olika fikabröd då det finns riska att de kan innehålla spår av ägg, vilket inte är deklarerat. Det är Ica punchrulle, 210 gram, Ica chokladboll 240 gram, samt Ica arraksboll som återkallas.

Återkallelsen berör endast ICA punchrulle med bäst före-datum 09082018 och 10082018, ICA Chokladboll med bäst före-datum  10082018 och 11082018 samt ICA Arraksboll med bäst före-datum  11082018.

Produkterna stoppas i kassan och är inte möjliga att köpa.

”ICA beklagar det inträffade och uppmanar kunder som har köpt den berörda produkten att lämna tillbaka produkten till den ICA-butik där den köptes”, skriver Ica i ett pressmeddelande.

Det går även att reklamera via Icas hemsida eller kontakta kundtjänst.

Foto: Pressbild, Ica Återkallad

Foto: Pressbild, Ica

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Forskning: Därför är det livsfarligt att jobba tidigt på morgonen

Det är en stor hälsorisk att få för lite sömn och som kvällsmänniska kan det vara extra svårt att få de timmar som behövs. Nu föreslår forskare att fler chefer borde erbjuda flexiblare arbetstider för att få bukt på problemet.

Mia Martelleur

Kl.06:49, 23 april, 2018

Forskning: Därför är det livsfarligt att jobba tidigt på morgonen
Foto: Pixabay

Om du är en kvällsmänniska är det inte bra för dig att behöva stiga upp tidigt på morgonen. Det visar ny forskning som bland annat SvD Perfect Guide har tagit del av. Enligt studien lider kvällsmänniskor oftare av sömnbrist på grund av för tidiga morgnar, och löper därför större risk att drabbas av olika sjukdomar och hälsoproblem.

Studien kommer från University of Surrey och Northwestern University och har pågått under sex och ett halvt år. I den har över 433 000 personer fått svara på frågor om sina sömnvaror.

Resultatet visade att dödssiffran hos kvällsmänniskorna var drygt tio procent högre än hos de morgonpigga. Att behöva stiga upp tidigare än kroppen vill tros vara boven i dramat vilket visar att oflexibla arbetstider faktiskt kan vara en hälsorisk för många människor.

– Det här är ett samhällsproblem som vi inte längre kan ignorera, säger Malcolm von Schantz, professor inom kronobiologi på University of Surrey.

Sömnbrist leder till en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Även problem med alkohol och droger kan vara en biverkning, liksom psykiska besvär och sjukdomar som diabetes.

För att minimera stressen och sömnbristen föreslår forskarna att arbetsgivare bör erbjuda sina anställda mer flexibla arbetstider där de kan börja och sluta jobbet senare på dagen – och alltså kunna ta en sovmorgon om det behövs.

Enligt forskarna är det viktigt att sluta se på sovmornar som ett tecken på lathet.

– Det kan innebära stora hälsorisker för nattugglor om de försöker anpassa sig efter morgonmänniskors rutiner, säger medförfattare till studien och professor i neurologi på Northwestern University, Kristen Knutson. 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: De populäraste namnen bland singlar

Har du något av dessa namn? Då är du väldigt eftertraktad på singelmarknaden.

Mia Martelleur

Kl.17:54, 22 april, 2018

LISTA: De populäraste namnen bland singlar
Foto: Pixabay.

Vilka personer får mest uppmärksamhet i dejtingvärlden? Enligt en kartläggning från dejtingappen Happn är det personer som heter Anna och Johan som verkar falla flest i smaken. På andra och tredje plats finns Emma, Malin, Fredrik och Daniel.

Såklart kan det också vara profilbeskrivningar, härliga bilder eller spännande fritidsintressen som får andra singlar på kroken. Men enligt Happns undersökning har även förnamnet en betydelse.

– Våra namn sänder ofta ut signaler om oss. Troligtvis eftersom vi alla bär på associationer kopplade till olika namn, säger Claire Certain, Head of Trends på happn.

Dejtingappen har över 47 miljoner användare världen över och i Sverige använder fler än 315 000 personer appen. Det är här som Happn har sett ett mönster bland singlarna i Sverige som får fler gilla-markeringar än andra. Deras förnamn verkar kunna spela en roll i uppvaktningen.

– Det är dock viktigt att komma ihåg att det är en kombination av en rad faktorer som avgör om vi blir intresserade av någon. Med andra ord finns ingen anledning att misströsta om just ditt namn inte finns med på topplistan, säger Claire Certain, Head of Trends på Happn.

Ett annat mönster är att fem profilbilder verkar öka chanserna till flört. Helst ska det vara en kombination av olika sorters bilder som porträtt och helkroppsbilder. Den första bilen bör visa ansiktet tydligt.

De mest populära singlarna verkar dessutom vara de som beskriver sig som positiva personer som gillar att resa, festa och träffa nya människor.

Här är de tio mest populära namnen bland svenska singlar: 

Populäraste kvinnliga namnen:

  1. Anna
  2. Emma
  3. Malin
  4. Sara
  5. Johanna
  6. Sofia
  7. Elin
  8. Frida
  9. Ida
  10. Hanna

Populäraste manliga namnen:

  1. Johan
  2. Fredrik
  3. Daniel
  4. Erik
  5. Andreas
  6. Martin
  7. Mikael
  8. Marcus
  9. Jonas
  10. Peter

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Perfekta ursäkten: Du kan vara allergisk mot träning

Vissa människor är allergiska mot träning – på riktigt. Det menar forskare och läkare som har studerat fenomenet.

Mia Martelleur

Kl.12:55, 22 april, 2018

Perfekta ursäkten: Du kan vara allergisk mot träning
Montage: Pixabay.

Vissa människor kan faktiskt vara allergisk mot träning. Enligt forskare och läkare kan kombinationen av mat, värme och fysisk aktivitet utlösa en allergisk reaktion i kroppen. Symptomen kan visa sig på olika sätt men personer vittnar om svullna ögon, svårt att andas, och att det kliar på kroppsdelar som lår, midja och ben. Det skriver bland annat Veckorevyn.

Det är inte helt klarlagt vad detta beror på, men forskarna har sina teorier om att det har och göra med att kroppstemperaturen ökar i samband med träning. Den varmare kroppstemperaturen kan få matcellerna att reagera och de utsöndrar då hormonet histamin som varnar kroppen för allergier.

Är man känslig för temperaturförändringarna vid träning kan man också få allergiska reaktioner vid varma bad, bastubad eller vid stressymptom.

Det tros även finnas ett samband mellan vad personer har ätit i samband med fysisk aktivitet och de allergiska reaktionerna. Personer som inte fick någon allergisk reaktion när de endast åt en visst typ av mat, kunde plötsligt få reaktioner om de åt samma mat och tränade efteråt.

Andra saker som kan öka histamin-nivåerna är alkohol, läkemedel och för kvinnor kan också menscykeln påverka nivån.

Brukar man ha problem med allergiska reaktioner vid fysisk aktivitet så menar läkarna dock att man inte behöver lägga ner träningen. Istället kan det vara bra att ta antihistamin innan passet.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng