11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige

Globala snabbmatskedjor som satsar på allt från munkar till pizza vill etablera sig i Sverige.

Michael Olsson

Michael Olsson

Kl.13:44, 12 augusti, 2017

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige
Foto: Montage/Creative Commons

Den svenska marknaden är attraktiv för flera globala franchisekedjor och antalet har vuxit enormt de senaste 20 åren. Men det finns många som inte kommit till Sverige – ännu.

Veckans Affärer har pratat med Franchise Group, som listat elva franchisekedjor som vill etablera sig i Sverige.

”Sverige är en intressant marknad, speciellt om man vill testa sitt koncept för att ta sig ut på den Europeiska marknaden”, uppger Franchise Group till VA.

Dairy Queen – Glasskedjan, förkortad DQ, öppnade sin första restaurang 1940 och serverar glass, milkshake och annan snabbmat.

Donut King – En australiensisk kedja som är specialister på munkar. Har även milkshake och smoothies.

Denny’s – Kedja finns världen över och har restauranger i amerikanskt diner-koncept. Har öppet dygnet runt och serverar bland annat pannkakor, omeletter och hamburgare.

Gloria Jean’s Coffees – Cafékedja med över 400 caféer som öppnade 1979 i Chicago i USA.

Bagel Corner – Har funnits sedan 2011 och serverar bagels till bra priser på snabb tid.

La Cure Gourmande – För den sin gillar sötsaker kan denna kedja bli en favorit. Har kakor, choklad och andra sötsaker.

Pizza Capers – Har funnits i drygt 20 år och har restaurangen över hela Australien. Kedjan säljer pizza, pasta, sallad och efterrätter.

Punjab Grill – En av de mindre kedjorna på listan. Bildades 2001 och serverar fine dining Sikh-mat.

Michel’s Patisserie – Är den största konditorikedjan i Australien och har över 300 enheter. Säljer 36 miljoner koppar kaffe och 9,5 miljoner tårtbitar per år.

Crust Gourmet Pizza Bar – Ytterligare en pizzakedja. Är stora i Australien och serverar ”boutique style”-pizzor med mat i fokus.

Brumby’s Bakery – Satsar på hembakade produkter. Satar mycket på att göra bröd på högkvalitativa ingredienser.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu säljs butiken i Gränbystadens galleria

Ägarna till den omtyckta butiken i populära Gränbystadens galleria har bestämt sig för att sälja och söker ny ägare.

Magnus Jansson Klarin

Magnus Jansson Klarin

Kl.19:17, 23 augusti, 2017

Nu säljs butiken i Gränbystadens galleria
Nu ska den populära butiken i Gränbystadens galleria säljas. Foto: Magnus Jansson Klarin.

Ägarna till Fuji Fotocenter har bestämt sig för att sälja den omtyckta fotobutiken som är belägen i populära Gränbystadens galleria.

– Fuji Fotocenters affärsidé är att erbjuda sina kunder ett brett utbud av produkter och tjänster inom foto såsom framkallning, förstoringar, studentskyltar, videokopiering, tshirt-tryck, muggtryck, fotomobilskal, ramar, album och ID-foto, går det att läsa om butiken i annonsen som just nu ligger ute på både blocket och företagsmäklaren Tactics hemsida.

Priset för fotobutiken, som enligt annonsen omsätter någonstans mellan 2,5 och 5 miljoner kronor, är dock inte officiellt.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Uppsalaföretaget förvärvas av Visma

Förvärvet av Uppsalaföretaget ska ta Visma ytterligare ett steg mot företagets vision att bli Nordens främsta leverantör av Episerverlösningar.

Magnus Jansson Klarin

Magnus Jansson Klarin

Kl.17:53, 23 augusti, 2017

Uppsalaföretaget förvärvas av Visma
Gustaf Snöbohm, affärsområdeschef på Visma Consulting, och Jörgen Johansson, vd på nearU. Foto: Pressbild.

Visma, med över 600 000 nordeuropeiska kunder och en omsättning på drygt 7,8 miljarder norska kronor under 2016 med sina 5 500 anställda, har länge levererat webblösningar baserade på plattformen Episerver och genomförde så sent som 2016 ett första förvärv inom området.

Nu tar företaget nästa steg i företagets mål att bli Nordens främsta leverantör av Episerverlösningar genom att förvärva Uppsalaföretaget nearU.

– Det här var ett naturligt steg för oss. Visma och nearU har en liknande företagskultur och värdegrund vilket är viktigt för ett relativt litet och personalägt bolag som vi. nearU har de senaste åren levererat flertalet stora och framgångsrika projekt, men det är svårt att organiskt växa i den takt som då krävs. Genom samgåendet får vi möjlighet att fortsätta att göra det vi drivs av – att jobba nära våra kunder och varje dag göra deras webbplatser bättre, säger Jörgen Johansson, vd på nearU i ett pressmeddelande.

Uppsaladföretaget nearU startades år 2000 och har kontor i både Uppsala och Stockholm och bland kunderna finns flera stora företag som Skanska, Ledarna och Hyresgästföreningen.

– Både Visma och nearU har en gemensam grundsyn kring kärnområden som nöjda medarbetare, ett stort engagemang för våra kunder samt en stark vilja att alltid leverera hög kvalitet. Båda företagen har alltid haft ett stort teknikfokus, vilket vi kommer att fortsätta att ha. Förvärvet stärker oss även i vår satsning på e-handel baserad på plattformen Episerver Commerce, där vår styrka är att leverera och förvalta större komplexa lösningar, säger Gustaf Snöbohm på Visma Consulting.

Varken Visma eller Uppsalaföretaget har valt att kommentera någon summa i samband med förvärvet.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu ska den klassiska blomsterbutiken säljas

Efter mer än 60 års verksamhet – nu ska den klassiska blomsterbutiken säljas. ”Det finns redan många spekulanter”, säger mäklaren Göran Eriksson på HusmanHagberg.

Magnus Jansson Klarin

Magnus Jansson Klarin

Kl.21:07, 22 augusti, 2017

4 bilder
  • Den klassiska butiken Björck Blomsterhandel ska säljas. Foto: HusmanHagberg.
    Den klassiska butiken Björck Blomsterhandel ska säljas. Foto: HusmanHagberg.
  • Den klassiska butiken Björck Blomsterhandel ska säljas. Foto: HusmanHagberg.
    Den klassiska butiken Björck Blomsterhandel ska säljas. Foto: HusmanHagberg.
  • Den klassiska butiken Björck Blomsterhandel ska säljas. Foto: HusmanHagberg.
    Den klassiska butiken Björck Blomsterhandel ska säljas. Foto: HusmanHagberg.
  • Den klassiska butiken Björck Blomsterhandel ska säljas. Foto: HusmanHagberg.
    Den klassiska butiken Björck Blomsterhandel ska säljas. Foto: HusmanHagberg.

Björck Blomsterhandel Fålhagen har bedrivit sin verksamhet i mer än 60 år, men nu ska den klassiska blomsterbutiken på Torkelsgatan säljas. Uppdraget har gått till mäklarföretaget HusmanHagberg som skriver så här om butiken.

”Tillfälle att köpa en mycket välbelägen blomsterbutik som varit verksam i mer än 60 år. Fint läge i Fålhagen. Bra planerad lokal om 75 kvm samt ett garagelagerutrymme om 12 kvm.”

Läs också: Här är annonsen för blomsterbutiken (Extern länk)

För den som är intresserad av verksamheten och den 75 kvadratmeter stora lokalen ligger prislappen på en halv miljon kronor. Anledningen till försäljningen ska vara generationsskifte.

– Det handlar om ett generationsskifte. Hon som bedriver butiken i dag har haft den i 40 år, säger Göran ErikssonHusmanHagberg som sköter försäljningen och som redan har sett ett stort intresse.

– Det finns redan många spekulanter. Både spekulanter som vill ta över verksamheten, men även några som vill bedriva andra verksamheter på platsen.

Vad finns det för möjligheter att bedriva annan verksamhet i lokalerna?
– Det befintliga hyresavtalet gäller att för att driva blomsterhandeln vidare, annars får man komma överens med bostadsägaren.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De kan vinna pris för sin butik

En matvarubutik i Uppsala kan bli utsedd till landets bästa fiskavdelning.

Anders Nilsson

Anders Nilsson

Kl.15:25, 22 augusti, 2017

De kan vinna pris för sin butik
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRN

Ica Torgkassen i Uppsala kan bli utsedd till den butik i landet som har årets fiskavdelning. Vinnaren utses på Dagligvarugalan, dagligvarubranschens stora pris, den 21 september.

”En medveten fiskavdelning som kontinuerligt utbildar personalen för att ge kunderna mer förståelse för hållbara fiskbestånd. Butiken hjälper kunden med menyval och färdiglagade rätter från det breda sortimentet i fiskdisken. Ambitionen att vara en förebildsbutik med kunnig personal och öppen för nya koncept och sortiment är en av flera anledningar att butiken går till final”, skriver Dagligvarugalan om motiveringen till Torgkassens nominering på sin hemsida.

De andra nominerade butikerna i kategorin är Citygross i Trelleborg, samt Hemköp Hornstull Stockholm.

Dessutom är Hemköp i Tierp nominerat till årets tidskriftbutik.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

BILDEXTRA: Så här blir nya Arenahotellet

Först i oktober öppnar nya Arenahotellet som byggs i anslutning till IFU Arena och Gränbystaden, men redan nu kan 24Uppsala bjuda på en liten förhandstitt för hur det kommer att se ut.

Magnus Jansson Klarin

Magnus Jansson Klarin

Kl.18:45, 20 augusti, 2017

BILDEXTRA: Så här blir nya Arenahotellet
Arenahotellet i Uppsala.

24Uppsala har redan skrivit om det nya Arenahotellet som just nu färdigställs intill IFU Arena och Gränbystaden, ett sportnischat hotell med drygt 200 rum – varav några specialanpassade för exempelvis handikappidrottare, eller med extra långa sängar för till exempel basketspelare.

– Vi har siktat in oss lite på idrotten och kommer bland annat ha en våning för handikappidrottare med rum som är anpassade för deras behov. Det kommer även finnas en specifik våning med långa 2,20 sängar för till exempel basketspelarna. Men det är ett hotell som riktar sig till alla såklart, säger Göran Blomgren, projektledare på Part AB och byggansvarig för hotellet som byggs med så kallade prefabricerade hotellmoduler.

– Det är spännande. Det är inte så ofta man bygger ett så komplext hotell.

Läs också: Då öppnar det nya Arenahotellet

Redan finns hotellet med på flera av de stora bokningssidorna på nätet, däribland Hotels.com, och nu kan också 24Uppsala bjuda på en liten förhandstitt för hur det kommer att se ut när hotellet, preliminärt, slår upp dörrarna den 1 oktober.

 

Ett av rummen i nya Arenahotellet. Foto: Hotels.com.

Ett av rummen i nya Arenahotellet. Foto: Hotels.com.

 

Hotellet får en härlig balkong med utsikt. Foto: Hotels.com.

Hotellet får en härlig balkong med utsikt. Foto: Hotels.com.

 

Hotellets entré. Foto: Hotels.com.

Hotellets entré. Foto: Hotels.com.

 

Färglada detaljer i ett annars ljust rum. Foto: Hotels.com.

Färglada detaljer i ett annars ljust rum. Foto: Hotels.com.

 

Från många av rummen får man en fin utsikt över Uppsala. Foto: Hotels.com.

Från många av rummen får man en fin utsikt över Uppsala. Foto: Hotels.com.

 

Ett av badrummen. Foto: Hotels.com.

Ett av badrummen. Foto: Hotels.com.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng