De sänder radio på stan under Kulturnatten

Direktsänd radio med musikunderhållning och gäster - det konceptet svarar Radio Fyris för under Kulturnatten.

Johan Häll

Kl.20:06, 30 augusti, 2017

De sänder radio på stan under Kulturnatten
Radio Fyris sänder live under Kulturnatten.

Den 9 september är det dags för Kulturnatten i Uppsala.
Och under dagen kommer Radio Fyris sända radio från Ataljé Konstnäras lokaler på Kungsängsgatan, mitt emot New India mellan klockan 15 och 19.

– Vi kommer att ha intervjuer och debatt med politiker och andra personer men även musikunderhållning samt flygande reportrar som kommer att vara på stan och livesända, säger Therese Wappsell, arbetshandledare på Radio Fyris.

Temat för dagen kommer att vara kultur och funktion.

Radio Fyris är en webbradio och daglig verksamhet som finansieras av Uppsala kommun. Tanken med sändningarna är bland annat att motverka fördomar om funktionshinder och dessutom belysa rättvisefrågor som rör neuropsykiatriska och intellektuella funktionshinder.

Kommer man kunna vara på plats och lyssna?
– Man kan lyssna på radiofyris.se samt självklart vara på plats. Gå gärna in på våran hemsida för att att lyssna och se utbudet av många intressanta program och recensioner, hälsar Therese Wappsell.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Gustav Levin har stått på Uppsalas scen i 26 år: ”Staden passar mig perfekt”

Uppsalabon Gustav Levin började jobba som skådespelare på Uppsala Stadsteater redan 1991 och är ett välbekant ansikte på teaterscenen och i tv-rutan.

Johan Häll

Kl.20:46, 17 april, 2017

2 bilder
  • Gustav Levin är van att vara i en ruta. Foto: Johan Häll.
    Gustav Levin är van att vara i en ruta. Foto: Johan Häll.
  • Gustav Levin har varit på Uppsalas Stadsteater i 26 år. Foto: Johan Häll.
    Gustav Levin har varit på Uppsalas Stadsteater i 26 år. Foto: Johan Häll.

Gustav Levin, 64, har medverkat i en rad filmer och tv-serier där den första i tv-rutan var Östen Braathens Kalkonen från 1977.
På senare år har han synts bland annat i filmerna Cockpit, En underbar jävla jul, Sune i Grekland samt i tv-serierna Morden i Sandhamn och Colin Nutleys nya drama Saknad.

Han har precis avslutat en inspelning i Bryssel av den kommande nyinspelningen av polisserien Hassel, om polisen Hassel där de tio första filmerna släpptes mellan 1986 och 1992. Och där två uppföljare kom, 2000 och 2012.

– Jag spelar utrikesminister Renström. Jag är med i avsnitt 9 och 10. Då är det belgiska pengar med och de två sista avsnitten gjordes med belgiskt filmteam, säger Gustav Levin.

I rollerna finns även Ola Rapace, Shanti Roney och Aliette Opheim.

– Alla tre är fantastiska skådespelare. Det var kul att filma med dem. De misshandlade mig och Ola kastade ner mig på golvet, han var tekniskt skicklig.

Den 26 april är det premiär på Uppsala Stadsteater för uppsättningen av Selma Lagerlöfs trilogi Löwensköldska ringen, Charlotte Löwensköld och Anna Svärd. Detta under namnet: ”Löwensköldska ringen – trilogin”. 

– De här tre böckerna ska ner till tre timmar. Jag spelar överste Ekenstedt och Ris-Karin, en dalkulla. Och sen är vi allmänt behjälpliga, vi har inte så mycket scenografi utan vi blir en del av den. Det är mycket ljus, rörelse och bild. Koreografin gör Camilo Ge Bresky.

Gustav började på Uppsala Stadsteater 1991 och flyttade till staden efter åtta månader.

– Mina föräldrar bodde här då men jag kommer från Sigtuna. Det var naturligt att flytta hit från Stockholm där jag bodde. Jag fick aldrig se ungarna, jag åkte på morgonen och kom hem sent. Och det var bättre för min dåvarande sambo för då kunde hon samtidigt ta frilansuppdrag.

Trivdes du bra när du flyttade hit?
– Ja, jag trivdes jättebra. Jag bodde i Norby, Hågadalen. Det var kanon. Jag är ingen storstadsmänniska. Den här lilla stora staden passar mig perfekt. Och nu bor jag på stan så jag kan gå hit på en kvart.

– Det första jobbet jag gjorde här var Eyvind Johnsons bok Strändernas svall som Leif Sundberg satte upp. Det minns jag mycket väl.

Du har läst många manus genom åren. Vilket är det bästa tv-serie/filmmanus du läst?
– Det måste vara Tre Kärlekar som är bästa manus.

Varför?
– Det var fantastiska manus, och personligt utifrån Lars Molins (manusförfattare och regissör, reds anm) livserfarenhet.

Vad är ett bra manus?
– För film är det att det inte är avbildad teater utan att det är just film. Jag såg Sameblod på bio precis, och nu är jag väldigt engagerad eftersom jag levt med en samiska i 25 år. Men det var en bra film. Det tuggades inte repliker i den. Kameran jobbade mycket, så bildmanus är kanske det viktigaste.

– Jag pratade med vår scripta på en av de senaste produktionerna om att manusen blir sämre och sämre. Och det beror inte alls på manusförfattaren, utan det är att de sena produktionsbesluten inte är snabba som gör att det är en sådan press och stress. Så skådisarna börjar ändra för det stämmer inte med det karaktärerna vill göra. Det kan uppstå kaos och frågor som ”vad är det vi ska berätta?”.

– Många gånger ska jag ju kunna replikerna innan en inspelning, för det är ju mitt jobb. Men då kan jag få som svar att: ”Nej, du ska inte säga så”.

– Colin Nutley följer aldrig manus utan ändrar lite på situationen, han har kartan, det dramaturgiska i huvudet. Han kan ändra lite och prata om det. Han kan ropa ”nu bryter vi, överraska varandra”, säger Gustav när han återberättar om inspelningen av den nya tv-serien Saknad.

– Först fick jag inte något manus utan en storyline, jag tänkte ”jag måste ha något för helvete”, säger Gustav och skrattar.

– När jag sedan hade ett manus kände jag att ”det här är inte något manus som funkar”. Så under inspelningen uppstod det diskussioner mellan karaktärerna, och man gav sig in i det där. Vad är situationen? Vad ska vi få fram? Vad är konflikten?

– Sedan kunde Colin viska i örat: ”säg det här men berätta det inte till någon annan”. Så man kunde gå i pausen och fundera på att man ville ha någon slags linje i huvudet så att man kunde förbereda sig. Inte med ord utan betydelsemässigt. Ibland blev det väldigt bra. Och ibland inte, men då kan man ju klippa bort.

– Det är inte helt fel. För då måste du ha fullt fokus på vad din medspelare kommer göra. Men om man ser på hans filmer så kan man se att skådespelarna stampar på sina repliker ibland.

Vad är en bra regissör för dig?
– Det är en som är arbetsledare och som får igång motorerna hos alla i gruppen oavsett yrke. Så alla kommer igång och får upptäcka lusta så att alla är delaktiga och kreativa. Sedan är det regissörens uppgift att hålla ihop och göra en final cut, och ta besluten och kill your darlings, men det viktigaste är att få igång det och få igång lusten.

– För en teaterregissör är det viktigaste med en uppsättning övergångarna. För att hålla tempot uppe måste övergångarna mellan scenerna vara effektiva, för annars kan du få uppförsbacke till nästa scen, det hantverket måste man ha. Övergångar, tempo, allt basic måste finnas där, innan det börjar glänsa i slutet. Men det är mest det arbetet handlar om. Sedan kan ju begåvningen visa lite men i grunden är det väldigt mycket arbete.

Berätta vad som händer här framöver för din del?
– I sommar ska jag vara ledig och vandra i Dolomiterna. Och till hösten blir det Bröderna Lejonhjärta, men jag vet inte vad jag ska göra än, sedan ska jag spela i en komedi här på teatern som heter ”Ett skri i natten”.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så här mycket pengar får asylsökande till kultur

Region Uppsala har beviljat projektbidrag till kultur för asylsökande.

Johan Häll

Kl.18:59, 12 april, 2017

Så här mycket pengar får asylsökande till kultur
Bild från konstkollo sommaren 2016. Foto: Pressbild.

Vårdstyrelsen beslutade ifjol att satsa 740 000 kronor till ett projekt där asylsökande vid fyra boenden i länet kostnadsfritt skulle få ta del bland annat film, musik och konst.
En rapport visar att projektet varit uppskattat och lyckats bryta isolering och utanförskap hos deltagarna.

I Kulturnämndens budget för 2017 har 750 000 kronor avsatts för en fortsatt satsning för nyanlända och asylsökande inom raken för kultur.

– Höstens försöksverksamhet kring kultur för asylsökande har mottagits mycket väl bland de asylsökande vilket är glädjande. Positivt är också att intresset för att arbeta med asylsökande är så stort bland kulturaktörer i länet. Kopplingen mellan kultur och hälsa, kultur och delaktighet i samhället är en drivkraft bakom detta projekt som tack vare kulturnämndens satsning kan genomföras även under våren, säger Pernilla Högström, verksamhetschef på Kulturenheten.

Kulturenheten vid Region Uppsala har fattat ett beslut om vilka projekt som ska få stöd under våren 2017, se dessa nedan.

Fakta



Följande tio projekt av totalt 20 ansökningar har beviljats bidrag:

Clowner utan gränser: ”Välkommen till Uppland” - 35 000 kr
Målgruppen är barn boende på asylboenden i Uppland. De vill erbjuda barnen inspirerande och engagerande föreställningar där publiken är med och skapar förutsättningarna. De vill även genomföra workshops med barnen där de får lära sig tricks, konster och lekar som de kan fortsätta med även efter att clownerna lämnat deras boende. Syftet är att skapa roliga aktiviteter som är mer än bara för stunden.

Elisabeth Bucht: ”Konstkollo” - 30 000 kr
Projektet äger rum dels på asylboenden, dels på konstinstitution i Uppsala. Konstnärerna Elisabeth Bucht och Moa Lönn vill anordna en konstnärlig, skapande och lekfull kulturvecka under sommarlovet för nyanlända/ asylsökande barn och unga i Uppsala.

Erik Hedman och Johanna Uddén: ”Korta historier/short stories” – 30 000 kr
Hedman och Uddén ska arrangera fyra animationsverkstäder för asylsökande i alla åldrar. De menar att animation är ett universellt språk och ett bra sätt att berätta en historia då man ännu inte har lärt sig svenska, det passar för alla åldrar och är ett bra sätt att jobba tillsammans.

Fredens hus: ”Dans för att bryta gränser” – 30 000 kr
Målgruppen består av nyanlända barn och ungdomar samt asylsökande. Syftet är att med hjälp av dans ge möjlighet till fysisk aktivitet. De vill skapa möten mellan olika samhällsgrupper under lättsamma omständigheter.

Gottsunda Dans & Teater: ”Drama och dans på asylboenden” – 25 000 kr
Målgruppen är barn i åldern 5–12 år. GDT ska åka runt till asylboenden i Uppsala län och hålla workshops med olika dans- och dramapedagogiska metoder. Fokus ligger på att väcka kreativiteten genom samspel och lek, eget skapande, motorisk utveckling samt använda kroppen som uttrycksmedel i rörelse och dans.

Heby Folkets Hus och Park: ”Prova på…..” – 20 000 kr
Målgruppen är asylsökande i Heby kommun. Heby Folkets Hus och Park vill medverka till en bra integration i kommunen och göra Folkets Hus till den självklara kulturella mötesplatsen för asylsökande. Genom att ordna workshops i dans, musik, teater och sång hoppas de att kommunens asylsökande upptäcker de möjligheter och det kulturutbud som finns i Heby.

KulturAlla: ”Kulturstegen” – 16 000 kr
Målgruppen består av asylsökande ungdomar 13–18 år i och kring Uppsala. Projektet utgörs av en serie workshops i olika estetiska uttryck där ungdomarna tillsammans med professionella pedagoger får utöva och utveckla färdigheter i kulturella aktiviteter. Målet är en eller flera offentliga föreställningar under KulturAllas evenemang Kulturernas Karneval 20–21 maj. Detta mål förväntas bidra till positiv energi och motivation i processen.

MoYoLo: ”Dance-Express Yourself” – 9 000 kr
Målgruppen är unga kvinnor 16–25 år, framför allt med asylstatus eller relativt nyanlända. Syftet är att skapa en trygg arena för unga kvinnor att ta plats och uttrycka sig genom dans.

Studieförbundet Bilda Öst: EXIsT – 30 000 kr
Målgruppen är asylsökande ungdomar. EXIsT är ett konstprojekt som arbetar med ord och bildberättelser som pågick under hösten 2016 och nu får en fortsättning. Projektet vill fokusera på texter, t.ex. poesi och aforismer och låta texterna inspirera till bilder. Det bedrivs i form av workshops på helger.

Uppsala stadsteater: ”Teaterlek på asylboenden” – 25 000 kr
Målgruppen består av barn och föräldrar på asylboenden. Syftet är att stimulera barnens lek och fantasi samt uppmuntra föräldrarnas deltagande i leken. I leken tränas turtagning, empati, konflikthantering och språk. Lek och fantasi har även en terapeutisk verkan på både barn och vuxna.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Då kommer Hoffmaestro till Uppsala

Nu är det återigen dags för den stora gruppen Hoffmaestro att besöka Uppsala.

Johan Häll

Kl.13:13, 6 april, 2017

Då kommer Hoffmaestro till Uppsala
Nu kommer det stora bandet till Uppsala igen. Foto: Bildbyrån.

Hoffmaestro kommer till Uppsala igen.
Det populära bandet har elva medlemmar och delar av gruppen slog faktiskt igenom i filmbranschen 2005 när man hade premiär för långfilmen Stockholm Boogie (manus, regi, skådespel och musik).

2008 släpptes första skivan, ”The Storm”.

Hoffmaestro har varit flitiga besökare i Uppsala och främst Katalin tidigare. Nu kommer bandet till Flustret 9 juni.

Det blir även en spelning i Enköping 8 juli på Enköpingsfestivalen i turnéplanen som så här långt innehåller nio konserter.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Valborg 28 dagar kvar

De står för underhållningen på Kvalborg: ”Att spela på Katalin är det största vi gjort”

Småbarnspapporna i Souls Of Better Men har gått från att spela på Danmarks hembygdsgård till Katalin - och på Kvalborg är det dags för en ny spelning.

Johan Häll

Kl.19:43, 2 april, 2017

De står för underhållningen på Kvalborg: ”Att spela på Katalin är det största vi gjort”
Det blir Kvalborgsrock igen. Foto: Johan Häll.

Den 29 april är det åter igen dags för  Souls Of Better Men att ta sig an en av Sveriges kanske mest populäraste konsertplats när rockbandet bjuder på sitt årliga Kvalborgsrock. I år på Katalins stora scen.

– Vi spelar en folklig rock och är ett band som passar många, oavsett om man är äldre och lyssnar på Bruce Springsteen eller om man är yngre. Vi kör ”folkrock” och sprider en bra stämning, det är fantastiskt trevligt att vara på en Souls Of Better Men-konsert helt enkelt, säger Carl Hammarlöf.

Tre av bandets fem medlemmar, John Carlsson (gitarr och sång), Erik Hedman (gitarr och kör) och Carl Hammarlöf (gitarr och sång), är arbetskollegor på Akademiska sjukhuset där de jobbar som sjuksköterskor.

Bandets övriga medlemmar, Johan Loft (cajon och kör), har under många år arbetat som kriminalvårdare men studerar just nu, och Linus Andersson (piano, dragspel och kör), bor faktiskt i Småland.

Man förstår snabbt att det inte alltid är enkelt att nå en full styrka när bandet repar då en bor så långt bort.

– Men det funkar jättebra, vi kör via länk över nätet. Teknik och effektivitet är avgörande ingredienser för att vi ska överleva som band och få familjeliv, jobb och rockdrömmar att gå ihop säger John.

– Det blir förstås annorlunda när man repar via länk. Musik handlar mycket om tajming och man vill ju kunna se när Linus drar fingrarna över pianot för att ta ett exempel men å andra sidan tvingar det oss att utveckla andra förmågor som musiker.

Alla  utom Johan har spelat instrument tidigare.

– Vi satt vid det här bordet, drack öl och hade trevligt, och det ena ledde till det andra, säger Carl om hur idén till att starta ett band kom till.

– Vi fick snabbt ihop en bra struktur. Frågan var bara vad vi skulle göra med grabben som inte spelade något instrument men som så gärna ville vara en del av ett rockband.
”Det spelar verkligen ingen roll vad jag gör,  bara jag får var en del av det här”, sa Johan.

– Vi sa: ”vi har ju ingen trummis så slå på den här akustiska gitarren så taktfast du kan”.

– När vi några veckor senare skulle repa dagarna innan vårt första gig kom Johan och sa att han hade köpt en grej. Det var en cajon (en typ av trumlåda som man sitter och slår på). Där föddes vår trummis. Det är Johan som kör cajon och haft en otrolig utveckling under dessa år, berättar John.

– Cajonen är en viktig del för vårt karaktäristiska sound.

John berättar att den skapande processen är slitsam där han själv eller Calle först presenterar en grundidé.

– Men vad som blir kvar av den efter processens slut det vet man aldrig. Det man dock kan vara rätt säker på är att resultatet låter bra, berättar John.

Carl:

– De skriver mest på engelska, men funderar lite fram- och tillbaka. Det är tilltalande att utmana sig i det svenska språket, det blir ofta lite mer naket och ärligt och det ligger ju i tiden, men vi får se. Det är rätt trevligt av varva båda språken.

En låt som är på svenska är ”Sången innan döden” och den toppar bandets Spotify över deras mest spelade låtar.

– För ett år sedan gick en av Johns vänner bort i cancer, berättar Carl.

– Som en reaktion på detta skrev han en fantastisk bra låt som nog var en viktig del i Johns sorgearbete.

John nickar instämmande.

– Din kompis hade två små barn som han lämnade efter sig, och nu kommer man själv upp i åldern där man faktiskt kan bli sjuk, och ha vänner som kan bli sjuka, inget kan längre tas för givet, fortsätter Carl.

– Det väcker eftertanke och gör att ett projekt som Souls of Better Men får djupare betydelse.

När jag träffar killarna är alla utom Linus närvarande. Men han ska komma under kvällen. Bandet har en rephelg där mycket ska bli gjort. För snart är det alltså dags igen. För en spelning på Katalin, något medlemmarna ser mycket fram emot.

– Att se oss giga är en ganska exklusiv upplevelse då vi max brukar få ihop 4-6 konserter om året, det går helt enkelt inte att pressa in så mycket mer. Men nu har vi fullt fokus på Katalin, tillsammans med våra fantastiska gästartister ska detta bli det bästa vi gjort, säger John.

Carl:
– Jag tror ändå alla suktar lite efter turnén, det handlar om målsättningar och drömmar.

John:
– Vi måste vara ärliga. Någonstans i bakhuvudet finns det väl ändå en dröm att någon skivbolagsdirektör ringer och säger: ”ska vi göra det här på riktigt”.

Här kan du boka biljetter till bandets spelning.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Fri filmvisning på Slottsbiografen

Måndagen den 27 mars är det visningskväll av regionalt producerad film på Slottsbiografen.

Magnus Jansson Klarin

Magnus Jansson Klarin

Kl.12:07, 25 mars, 2017

Fri filmvisning på Slottsbiografen
Några av filmerna som visas. Foto: Kulturenheten Film.

Ett tiotal uppländska filmare får stöd varje år år av Kulturenheten Film, Region Uppsala. I samband med detta visas  filmarna i sin helhet, kortare klipp eller som work-in-progress.

Den 27 mars mellan klockan 17 och 20 på Slottsbiografen kommer filmskaparna att presentera sina projekt. Hälften av årets filmer är korta spelfilmer.

”Här får du bland annat se Johan Hälls nya ”Syntax Error” och ett utdrag ur Begonia Randhavs ”Blatten. Bland dokumentärerna finns en skildring av anorexi i Mervi Junkkonens ”Föda”. I Natasha Dahnbergs nya konstfilm är Anatomiska teatern spelplats för ”Caro vera infirma”. Vi avslutar kvällen med en work in progress av experimentfilmen ”Annanstans” av Jon Fryk, skriver Kulturenheten Film i ett pressmeddelande.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng