Framåt för Uppsalas stadskärna som hamnar i topp | Nyheter i Uppsala – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Framåt för Uppsalas stadskärna som hamnar i topp

Den positiva trenden håller i sig när det kommer till de svenska stadskärnorna. Fyra av fem städer ökar omsättningen – och Uppsala finns med på topp-tio-listan.

Magnus Jansson Klarin

Kl.10:01, 30 augusti, 2017

Framåt för Uppsalas stadskärna som hamnar i topp
Uppsalas stadskärna en av de som växer mest i landet. Foto: Magnus Jansson Klarin.

Rapporten Cityklimatet, som analysföretaget WSP gjort på uppdrag av Fastighetsägarna för perioden 2015-2016, pekar på en tydlig omsättningsökning bland de svenska stadskärnorna.

– Den upplevelsebaserade konsumtionen har ökat och stadskärnan har blivit vårt nya vardagsrum. Med ökad konkurrens från externhandel och e-handel har strukturen och butiksmixen förändrats. Men det innebär inte att antalet verksamheter blivit färre eller att stadskärnorna utarmats. Tvärtom har både omsättningen och antal verksamheter ökat, säger Rudolf Antoni, näringspolitisk chef hos Fastighetsägarna i ett pressmeddelande.

Fyra av fem stadskärnor har ökat omsättningen där Falkenberg, med drygt nio procent, är bäst och där också Uppsala finns med på topp-tio-listan med en tionde plats med en ökning med sex procent.

– En attraktiv stadskärna är en viktig förutsättning för tillväxt i en kommun. Ett levande centrum skapar arbetstillfällen, lockar till sig investerare, besökare, nya invånare och entreprenörer. Stadskärnan är också en viktig del av den lokala identiteten. Därför måste kommunen tillsammans med fastighetsägare, och andra näringsidkare gemensamt ta ansvar för utvecklingen, fortsätter Rudolf Antoni.

Fakta



De 10 stadskärnor med starkast omsättningsutveckling 2015/2016
Falkenberg: 9,4 procent
Skara: 9,2 procent
Ängelholm: 7,6 procent
Trelleborg: 7,1 procent
Trollhättan:7,1 procent
Kristianstad: 6,8 procent
Göteborg: 6,6 procent
Mjölby: 6,5 procent
Varberg: 6,0 procent
Uppsala: 6,0 procent

De tio stadskärnor med svagast omsättningsutveckling perioden 2015/2016
Uddevalla: -2,4 procent
Gislaved: -2,3 procent
Kristinehamn: -1,7 procent
Eskilstuna: -1,4 procent
Borlänge: -1,4 procent
Eslöv: -0,9 procent
Vetlanda: -0,8 procent
Sundsvall: 0 procent
Vänersborg: 0,8 procent
Alingsås: 1,1 procent

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA: Sovrumskedja vill öppna nytt i Uppsala

Butikskedjan siktar på en fördubbling av antalet butiker i landet.

Robin Östberg

Kl.20:54, 24 maj, 2018

EXTRA: Sovrumskedja vill öppna nytt i Uppsala
Genrebild: Mostphotos.

Sedan tidigare har Sängjätten en butik i Boländera Uppsala. Men bolagets vd Jasper Sundh kan nu berätta att de tittar efter en ny lokal för ytterligare en butik i staden. Siktet är inställd på expansiva Gränbystaden.

– Diskussioner pågår men ännu är inget bestämt. Det är mer en önskan än något planerat, säger han till 24Uppsala och fortsätter:

– Vi anser att det finns ett behov på marknaden för det vi erbjuder.

Butikskedjan har det senaste året vuxit snabbt. Den 1 juli kommer Sängjätten ha öppnat tio nya butiker i landet sedan årsskiftet. Till sajten Market uppger Jasper Sundh att ytterligare fem butiker ska öppna under andra halvan av 2018.

Då Sängjätten hade totalt 16 butiker i Sverige vid årskiftet skulle de kommande öppningarna innebära nästan en fördubbling av antalet butiker.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

KLART: Prylkedjan stänger sin butik i Uppsala

Vikande försäljningssiffror tvingar butikskedjan att stänga alla fysiska butiker.

Robin Östberg

Kl.19:25, 23 maj, 2018

KLART: Prylkedjan stänger sin butik i Uppsala
Foto: Mostphotos.

För butikskedjan Hobbex sjönk försäljningen med drygt 50 miljoner kronor det senaste räkenskapsåret. Därför har bolagsledningen bestämt att alla fysiska butiker ska stängas, inklusive den i Gränbystaden.

– Det nuvarande butikskonceptet fungerar inte för den här typen av försäljning. Det kan vi se på siffrorna, säger delägaren Johan Gustavsson, till Market.

Hobbex har nu inlett en total omvandling av bolaget för att skapa en modell som är hållbar på fem års sikt, där fokus ska ligga på e-handeln.

I dagsläget finns finns 14 butiker kvar inklusive lagerbutiken i Borås. Klart är att butiken i Umeå stänger efter sommaren och med övriga butiker förs en dialog med berörda fastighetsägare.

Johan Gustavsson utesluter inte att kedjan även i framtiden kommer att ha en fysisk närvaro.

– Det krävs något annat och jag har mina idéer. Men det får vi prata om senare, säger han till sajten.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA: Flera nya butiker öppnar i Gränbystaden

"En bra mix av större kedjor och lite mindre kända varumärken uppskattas av besökarna"

Robin Östberg

Kl.21:04, 22 maj, 2018

EXTRA: Flera nya butiker öppnar i Gränbystaden
Foto: Atrium Ljungberg.

När hälsokostbutiken Holland & Barret i juni slår upp dörrarna för sin butik i Gränbystaden blir det också deras första i Uppsala. I samma veva flyttar även det välkända varumärket Lexington in i gallerian.

– Lexington är ett mycket omtyckt livsstilsvarumärke som kommer att passa in bra in i butiksmixen i Gränbystaden. Vi kommer att erbjuda både home – med allt från bädd och bad men även porslin, glas och textil till köket och även kläder till både dam och herr så butiken får ett brett utbud, säger Anette Gustafsson, butikschef och ägare av butiken i Gränbystaden.

Som om inte det vore nog öppnar de italienska klädmärkena Calzedonia Italian Legwear och Intimissimi Italian Lingerie upp varsin butik i gallerian under juli och stärker därmed utbudet av underkläder och badkläder.

– Det är extra roligt när varumärken som är nya för Uppsalamarknaden väljer att etablera sig i Gränbystaden”  säger Anna Lovéus, Marknadsansvarig Gränbystaden hos fastighetsägaren Atrium Ljungberg.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Trädgårdsjätte börjar med hemleverans i Uppsala

Nytt samarbete med logistikpartner möjliggör hemleverans till kunder i Uppsala

Robin Östberg

Kl.21:28, 21 maj, 2018

Trädgårdsjätte börjar med hemleverans i Uppsala
Foto: Mostphotos.

Butikskedjan Plantagen har inlett ett samarbete med Best Transport som möjliggör hemleverans för konsumenter i Uppsala och Stockholm. Leveranserna kommer att ske veckans alla dagar med möjlighet till samma dag-leveranser.

Transportföretaget blir en viktig del i Plantagens uppstart av e-handel. Totalt får omkring 2,4 miljoner konsumenter i Uppsala och Stockholm tillgång till tjänsten, skriver sajten Transport och Logistik.  

I Plantagens e-handelsuppstart har en av utmaningarna varit att hitta en logistikpartner som kan hantera större försändelser än vad som normalt levereras hem till dörren.

– Med Best Transport når vi nu ut på ett helt nytt sätt vilket stärker vår e-handelssatsning. Vi vet att det finns stor efterfrågan på att kunna handla växter och tillbehör online och vi kommer kunna möta de behoven med det här nya samarbetet, säger Kenneth Grönlund, Omni-Channel Manager på Plantagen, till sajten och fortsätter:

– I processen att hitta rätt transportpartner har det också varit viktigt att tillgodose möjligheten att kunna hantera paket och försändelser som är både ömtåliga och stora, säger han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Sveriges största paketutlämning till Uppsala

Med det nya systemet behöver kunderna inte längre stå i kö för att hämta ut sitt paket.

Robin Östberg

Kl.17:52, 16 maj, 2018

Sveriges största paketutlämning till Uppsala
Foto: Mostphotos.

Det danska företaget SwipBox lanserar nu sin nya paketutlämning i Gränbystaden. Anläggningen kommer att bestå av 120 skåp och blir därmed den största självbetjäningsstationen i Sverige. Kunderna kommer själva öppna skåpen med en kod och hämta ut sin försändelse. Systemet gör att kunderna själva kan välja när de sak hämta ut sitt paket och slipper att stå i kö till ett utlämningsställe.

– Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda våra kunder en snabb och smidig lösning för uthämtning av varor, säger Jan Hammarling, marknadsområdeschef i Gränbystaden och fortsätter:

– E-handeln ökar och är numera ett naturligt sätt att shoppa på för många människor, i ett pressmeddelande.

Inledningsvis kommer distributörerna DHL Express och DHL Parcel att leverera paket direkt till skåpen i Gränbystaden men fler distributörer kan ansluta sig. Etableringen i Gränbystaden är ett steg i fastighetsägaren Atrium Ljungbergs satsning på att integrera e-handeln i den fysiska butikshandeln.

– Vi är glada över att Atrium Ljungberg ser möjligheterna med automatisk paketutlämning. Fördelen för kunderna är att de kan hämta sina försändelser när det passar dem själva, säger Allan Kaczmarek, CEO på SwipBox, i pressmeddelande.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng