Veckans drinktips #9

TV: Veckans drinktips: ”Sommarens enklaste drink”

Det är dags för drinktips nummer nio - och den här veckan blandar Sebastian Jofré Armijo en öldrink som han kallar ”Wheat n Apples”.

Johan Häll

Kl.19:56, 1 september, 2017

Efter lite sommarledigt är det dags för nionde delen av  ”Veckans drinktips” där dryckesentreprenören Sebastian Jofré Armijo från Colorful Brands kommer att ge dig en öldrink.

– Wheat n Apples Sommarens kanske enklaste drink, säger Sebastian Jofré Armijo.

– Det är en somrig öldrink som är busenkel. Fräsch och lågalkohol vilket gör att man kan dricka flera med gott samvete.

Gör så här:
1. Se klippet ovan.
2. Välj en tysk veteöl, helst ofiltrerad
3. Blanda med mycket is och en färskpressad äppeljuice. Allra bäst blir det så klart på egenpressad must.

SE OCKSÅ: Sebastian tipsar om alkoholfritt alternativ

SE OCKSÅ: ”Frisk och fräsch asien-inspirerad cocktail”

SE OCKSÅ:  ”Syrlig och frisk med läcker färg”

SE OCKSÅ: Snickers: ”Smarrig glassdrink”

SE OCKSÅ: Galician Sour: ”En fräsch balanserad cocktail”

SE OCKSÅ: Apricots from Kentucky: ”Härligt fruktig drink”

SE OCKSÅ: Espresso Martini: ”Perfekt för kaffeälskaren”

SE OCKSÅ: Gik n Tonic: ”Fruktig, fräsch och svalkande vindrink”

SE OCKSÅ: Passionsmojito: ”Superfräsch och somrig variant på drinkfavoriten Mojito”

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Vad händer på restaurangens toalett?

Vågar du öppna dörren?

Johan Häll

Kl.21:32, 23 september, 2017

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Veckans drinktips: ”En enkel drink med druvor och hallon”

I den tolfte och näst sista delen av ”Veckans drinktips” bjuds vi på en drink som Sebastian Jofré Armijo kallar för ”Gik fruitpunch”.

Johan Häll

Kl.18:00, 22 september, 2017

– En väldigt enkel drink med vinet Gik, druvor, hallon, pressad blodgrape och mynta, säger Sebastian Jofré Armijo på Colorful Brands.

Gör så här:
1. Se klippet ovan
2. Häll is i ett glas
3. Tillsätt hallon
4. Lägg i vindruvor
5. Och mynta
6. Och pressad blodgrape
7. Blanda
8. Drick
9. Se övriga klipp nedan

SE OCKSÅ: Sebastian tipsar om alkoholfritt alternativ

SE OCKSÅ: ”En variant på en klassiker”

SE OCKSÅ: ”Strawberry colada”

SE OCKSÅ: ”Sommarens enklaste drink”

SE OCKSÅ: ”Frisk och fräsch asien-inspirerad cocktail”

SE OCKSÅ:  ”Syrlig och frisk med läcker färg”

SE OCKSÅ: Snickers: ”Smarrig glassdrink”

SE OCKSÅ: Galician Sour: ”En fräsch balanserad cocktail”

SE OCKSÅ: Apricots from Kentucky: ”Härligt fruktig drink”

SE OCKSÅ: Espresso Martini: ”Perfekt för kaffeälskaren”

SE OCKSÅ: Gik n Tonic: ”Fruktig, fräsch och svalkande vindrink”

SE OCKSÅ: Passionsmojito: ”Superfräsch och somrig variant på drinkfavoriten Mojito”

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

NYA STUDENTERNAS

Prislappen för nya Studenternas: 100 miljoner dyrare

På en pressträff på måndagen lämnade kommunen besked att tidsplanen för nya Studenternas kommer att hålla. Prislappen blir dock 100 miljoner kronor dyrare – varav 40 miljoner för att Sirius ska kunna spela allsvensk fotboll under hela byggtiden.

Magnus Jansson Klarin

Magnus Jansson Klarin

Kl.14:58, 18 september, 2017

måndagen presenterades det nya uppdaterade förslaget på nya Studenternas som beräknas bli 100 miljoner kronor dyrare än förslaget som presenterades och klubbades igenom i kommunfullmäktige redan 2015.

Av de 100 miljonerna är 40 miljoner kronor budgeterade för att Sirius ska kunna fortsätta att spela allsvensk fotboll på Studenternas även under ombyggnaden som kommer att göras i etapper innan det slutligen ska stå klart 2020.

Läs också: Kommunens besked om nya Studenternas

En som var nöjd när det nya förslaget presenterades på en presskonferens var Sirius ordförande Ove Sjöblom.

– Jätteskönt att få beslutet, det är en stor lättnad för oss i Sirius fotboll att det kom ett klargörande beslut, säger Ove Sjöblom som medgav att det har funnits viss oro med tanke på alla turer och skriverier.

– Ja, det kan jag säga att både jag och föreningen har känt en stor oro – under hösten inte minst. Olika uppgifter i media och inget klargörande besked har kommit förrän nu. Men just nu känns bra.

Vad säger du om utmaningen att spela flera, förhoppningsvis allsvenska, säsonger samtidigt som det byggs om?
– Det kommer att bli oerhört tufft – och det är en utmaning. Men gemensamt tycker vi att det här är den bästa lösningen, så jag utgår från att Uppsala komun, Sportfastigheter och alla inblandade kommer att hjälpa till för att det här ska gå att genomföra.

Läs också: Kräver haverikommission efter oroande uppgifterna om Studenternas

Marlene Burwick (S), kommunstyrelsens ordförande, såg lättad ut när det omarbetade förslaget äntligen presenterades inför den samlade mediakåren i Studenternas VIP-tält.

– Jag är jätteglad och bolaget har fattat ett beslut i full enighet och nu tar vi det här till kommunfullmäktige den 9 oktober, och jag tycker det känns jättebra. Förslaget nu är verkligen den arena vi har väntat på. Mitt i Uppsala hjärta och det kommer att vara den naturliga hemmaarenan under byggtiden, säger Marlene Burwick som, också berättar att det aldrig varit aktuellt att bygga arenan på någon annan plats.

– Nej det har det inte.

Enligt förslaget kommer den nya arenan att kunna ta 10 000 åskådare vid fotbollsevenemang, men arenan ska också kunna användas vid till exempel större konserter. Själva investeringskostnaden för arenan hamnar på 488 miljoner kronor, en ökning med 60 miljoner för kostnadsökning och 40 miljoner för fortsatt spel under byggtiden.

Fakta



Tidsplanen för beslutet av nya Studenternas:
15 september: Sportfastigheters bolagsstyrelse tog beslut i enighet.
19 september: Beslut i Uppsala Stadshus AB.
20 september: Beslut i kommunstyrelsen.
9 oktober: Beslut i kommunfullmäktige.

Det här har hänt sedan 2015:
– Fotbollsarenan byggs i etapper, längre byggtid, ökad kostnad
– Komprimerat byggtiden med nio månader utan att evakuera fotbollen
– Öppen foajé bakom huvudläktaren i stället för uppvärmd yta
– De tre låga läktarna utförs med trästomme i tak och gradäng
– Kostnadseffektiva val av fasadkonstruktion och material i F-huset med bibehållen prestanda för fotbollens verksamhet

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Veckans drinktips: ”En variant på en klassiker”

I den elfte delen av ”Veckans drinktips” bjuds vi på en ny exklusiv drink - den här kallar Sebastian Jofré Armijo för ”Rossini”.

Johan Häll

Kl.19:00, 15 september, 2017

– Det här är ytterligare en variant på en klassiker. Här har Bellinin istället för persikor fått en smak av jordgubbar. Somrigt värre, säger Sebastian Jofré Armijo.

Gör så här:
1. Se klippet ovan
2. Rör ut jordgubbspure (mixa jordgubbar och florsocker efter smak)
3. Häll upp och rosébubbel
4. Tillsätt is.
5. Sila upp i champagneglas.
6. Drick och njut.
7. Se övriga drinktips nedan.

SE OCKSÅ: Sebastian tipsar om alkoholfritt alternativ

SE OCKSÅ: ”Strawberry colada”

SE OCKSÅ: ”Sommarens enklaste drink”

SE OCKSÅ: ”Frisk och fräsch asien-inspirerad cocktail”

SE OCKSÅ:  ”Syrlig och frisk med läcker färg”

SE OCKSÅ: Snickers: ”Smarrig glassdrink”

SE OCKSÅ: Galician Sour: ”En fräsch balanserad cocktail”

SE OCKSÅ: Apricots from Kentucky: ”Härligt fruktig drink”

SE OCKSÅ: Espresso Martini: ”Perfekt för kaffeälskaren”

SE OCKSÅ: Gik n Tonic: ”Fruktig, fräsch och svalkande vindrink”

SE OCKSÅ: Passionsmojito: ”Superfräsch och somrig variant på drinkfavoriten Mojito”

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Familjefys med Emelie

TV: Så får du tid till träningen: ”Sätt inte ribban så högt”

24Sveriges nya träningsskribent Emelie Elmes tipsar om hur du hinner med träningen i din vardag. Hon visar även upp ett kort och effektivt träningspass.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.20:00, 14 september, 2017

Att träning är bra, det vet vi. Att det gör oss piggare, friskare, gladare och att det förmodligen kommer leda till ett längre liv, det vet vi också. Trots detta är det många som har svårt att få in träning som en naturlig del av vardagen.

En av de vanligaste förklaringarna jag hör är bristen på tid. Tid har vi alla. Det är däremot i slutändan vi själva som väljer hur vi ska prioritera den.

Användare av sociala medier sitter i genomsnitt och scrollar i över en timme om dagen. (!?)

Sätt inte ribban så högt. Tränar du nio minuter idag så är det mer än vad de som inte tränar alls gör. Här kommer fyra övningar du kan köra precis vart som helst. För DU har väl nio minuter över till träning idag? Idag kan vara dagen du tar tag i det!

Jobba 30 sek per övning, vila 15 sek. 3 varv!

Knäböj/squats

Här tränar du främst: framsida lår, baksida lår och rumpa

Så gör du: Stå höftbrett isär, pressa knäna lite utåt så att de inte faller inåt. Brösta upp dig och håll ryggen rak med lätt svank. Tighta till mage och bål och håll den spänningen hela tiden. Håll tyngden på hälarna och sätt dig så djupt som din rörlighet tillåter. Krummar du ryggen har du gått för djupt.

Dips

Här tränar du främst: triceps, baksidan av armen (Eller gäddhänget, kärt barn har många namn)

Så gör du: Dra bak och ned axlarna, se till att armbågarna går rakt bakåt genom hela övningen. Sträva efter att ha rumpan så nära stolen som möjligt. Böj armarna och sträck ut dem igen, Vill du ha det tuffare? Sträck på benen!

Superman

Här tränar du främst: rygg och balans

Så gör du: Stå på alla fyra. Fokus genom hela övningen på att ha höften stilla och höftbenen lika långt från golvet så att du inte tippar höften. Blicken i golvet och håll spänningen i bålen. Sträck diagonal arm och ben, håll kvar ett par sekunder innan du byter.

Plankan

Här tränar du främst: mage och core men precis hela kroppen är med och jobbar

Så gör du: Armbågarna under axlarna. Håll en naturlig svank, du känner direkt när du börjar tappa position. Det vanligaste misstaget är att hamna i  ”hängbron”. Kör bara så länge du orkar hålla en rak och fin planka.

Här hittar Emelies Instragramkonto ”Familjefys”.

Emelie Elmes

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng