LISTA: De tio bäst betalda jobben i Sverige | Nyheter i Uppsala – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

LISTA: De tio bäst betalda jobben i Sverige

Det är de här yrkena du ska satsa på om du vill ha mer pengar i plånboken efter räkningarna är betalda.

Viktor Jerner

Kl.19:02, 9 september, 2017

LISTA: De tio bäst betalda jobben i Sverige
Foto: Pixabay

Enligt Statistiska centralbyråns senaste lönestatistik så är det drygt 100 000 kronor som skiljer mellan genomsnittslönerna i de lägst respektive högst betalda yrkena i Sverige, det rapporterar Veckans affärer.

Längst ner på skalan finns bland annat hemservicepersonal, bärplockare och cafébiträden. På andra sidan spektrumet finns de tio yrkena nedan, som med andra ord är de yrken med högst genomsnittslön i landet.

Yrke följt av medellön före skatt

Chefer inom bank, finans och försäkring, högre nivå 120.400 kr
Mäklare inom finans 91.300 kr
Specialistläkare 75.000 kr
General-, landstings- och kommundirektörer m.fl. 74.500 kr
Verkställande direktörer m.fl. 72.100 kr
Forsknings- och utvecklingschefer, högre nivå 71.800 kr 
Ekonomi- och finanschefer, högre nivå 69.800 kr
Chefer inom bank, finans och försäkring, lägre nivå 66.700 kr
Försäljnings- och marknadschefer, högre nivå 66.500 kr
Driftchefer inom bygg, anläggning och gruva, högre nivå 65.200 kr

Det framkommer också i statistiken att kvinnor tjänar fem procent mindre pengar än män för samma arbete, samt att personer i åldrarna 45 till 54 år tjänar allra bäst medan gruppen 18 till 24 år tjänar sämst.

Källa: SCB:s lönestatistik baserad på 2016 års löner.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

91 000 hushåll kan behöva betala tillbaka bidrag

Totalt är det 701 miljoner som ska betalas tillbaka till Försäkringskassan.

Matilda Larsson

Kl.15:54, 25 maj, 2018

91 000 hushåll kan behöva betala tillbaka bidrag
Foto: Johanna Lundberg / BILDBYRÅN.

Bostadsbidrag är ett stöd som Försäkringskassan delar ut till människor i vissa utsatta situationer som behöver hjälp att betala hyran eller månadsavgiften för sitt boende.

Nu visar det sig att nästan 91 000 hushåll kan behöva betala tillbaka delar av bostadsbidraget – totalt 701 miljoner kronor.

Det är Hem & Hyra som har tagit del av Försäkringskassans senaste siffror, som är det högsta siffrorna på tio år. Återbetalningen gäller de bostadsbidrag som betaldes ut under 2016.

Anledningen till att man blir återbetalningsskyldig är att siffrorna som man skrivit in på ansökan till bidraget, inte sedan stämmer med slutskattebeskedet.

Vad som krävs för att ansöka om bostadsbidrag med barnfamilj kan du läsa mer om på Försäkringskassans hemsida och för dig som är ung och studerar kan du läsa om kraven här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ännu en matjätte blir digital – skrotar kvitton i samtliga butiker

"Vi har nästan uteslutande fått positiva kommentarer från kunder".

Matilda Larsson

Kl.08:32, 24 maj, 2018

Ännu en matjätte blir digital – skrotar kvitton i samtliga butiker
Foto: Mikael Lagerwall/City Gross.

Nyligen rapporterade vi att Hemköp ska börja införa digitala kvitton i sina butiker.

Nu meddelar även City Gross att de på fredag, den 25 maj, stänger av de automatiska kvittoutskrifterna. Samtidigt införs digitala kvitton direkt i appen eller via e-post för alla deras förmånskunder.

LÄS MER: Matjätte skrotar papperskvitton – vill bli första digitala kedjan

– Den viktigaste anledningen är att minska pappersförbrukningen för att spara miljön. Det känns omodernt att använda så mycket papper när det finns alternativa sätt att lösa det på, säger Pontus Andersson chef för marknad och e-handel på Bergendahls Food som driver City Gross.

Sedan april i år har City Gross i utvalda butiker testat att stänga av den automatiska utskriften av kvitton och erbjuda digitala kvitton till förmånskunderna. Den 25 maj sker förändringen i samtliga butiker.

– Vi har nästan uteslutande fått positiva kommentarer från kunder. Vissa har till och med tackat oss för initiativet. Det har stärkt oss i att detta är rätt steg att ta och nu inför vi förändringen i samtliga butiker, säger Pontus Andersson.

De allra flesta kunder sparar inte på sina kvitton och många kvitton blir liggande kvar i butikerna, enligt ett pressmeddelande. Med den gamla metoden skrevs under ett år cirka 40 ton kvitton ut i butikerna.

– Om alla våra förmånskunder skulle välja att bara använda digitala kvitton skulle det innebära att vi sparade 20 miljoner utskrivna kvitton per år, berättar Andersson.

Enligt den nya standarden skrivs inget kvitto ut automatiskt. Kunden får själv välja om kvittot ska skrivas ut vid varje köp, antingen via en knapp på touch-skärmen när de avslutar sitt köp i självscanningen eller genom att svara ”ja” i en manuell kassa när personalen frågar om de vill ha ett utskrivet kvitto.

Skulle kunden ångra sig så kan kassapersonalen lätt hämta upp kvittot och skriva ut direkt i kassan.

– Genom digitala kvitton får alla förmånskunder automatiskt ordning och reda på sina kvitton och det är lätt att hitta dem när de behövs, exempelvis vid en reklamation. Förmånskundernas kvitton sparas automatiskt i appen utan att kunderna behöver göra några val eller inställningar, avslutar Andersson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

App ska få unga att börja jobba hos grannen

"Många hushåll kämpar för att få tiden att räcka till och samtidigt finns det duktiga ungdomar precis över gatan".

Matilda Larsson

Kl.15:26, 23 maj, 2018

App ska få unga att börja jobba hos grannen
Jacob Rudbäck, grundare och vd på Yepstr. Foto: Yepstr.

I en studie med över 200 HR-chefer så säger åtta av tio att svenska ungdomar är tillräckligt utbildade men helt saknar arbetslivserfarenhet.

Frågar man istället ungdomarna så säger nio av tio att det är avsaknaden av arbetslivserfarenhet som gör att de inte får något jobb.

Enligt Sveriges kommuner och landsting tredubblas chanserna till ett arbete efter gymnasiet om personen har haft ett extrajobb under studietiden. Samtidigt har antalet unga som extrajobbar vid sidan av studierna halverats under det senaste decenniet.

Nu vill man på ett nytt sätt hitta unga mellan 15-21 år som vill jobba.

Yepstr, en app-baserad tjänst som tidigare testats i Stockholm, lanseras i hela Sverige i dag, den 20 maj 2018, och kopplar ihop arbetssugna ungdomar med privatpersoner som behöver enklare sysslor utförda.

Uppgifterna varierar, från gräsklippning till barnvakt, läxhjälp eller biltvätt, enligt företaget.

– Många hushåll kämpar för att få tiden att räcka till och samtidigt finns det duktiga ungdomar precis över gatan som vill jobba. Vi gör det tryggt och enkelt för dem att träffas, säger Jacob Rudbäck, vd och grundare av Yepstr.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Postnords tvärvändning – Kina-avgiften slopas

Snart slopas avgiften på paketen från Kina.

Hanna Södergren

Kl.16:04, 21 maj, 2018

Postnords tvärvändning – Kina-avgiften slopas
Postnord har haft mindre att göra sen administrationsavgiften infördes. Foto: Matilda Larsson, Postnord/Kalle von Hausswolff

Första mars i år kom beslutet att Postnord ändrade reglerna för utländska paket. Köper man varor från Kina eller andra länder utanför EU tillkommer det en administrationsavgift på 75 kronor. Detta för att säkra upp momsen.

De flesta paketen var från lågprissajter som till exempel Wish och Ali express. Idag är antalet paket som kommer från Kina knappt tiondel jämfört med förra hösten.

Men nu knappt tre månader senare kommer avgiften att försvinna från lågprissajterna. Bakgrunden tros vara det stora intresset bland svenskarna att just handla på lågprissajterna. Postnord ska ha drivit förhandlingar med företag i Kina så att företagen kan komma att ha hand om momsen direkt vid beställningarna.

– Allt är klart. Postnord har även varit i kontakt med fler aktörer om liknande lösningar, säger en källa till Breakit.

Hur låg avgiften kommer att bli återstår att se, men lägre lär den bli.

– Avgiften kommer att vara avsevärt lägre än de 75 kronorna vi har i dag. Men en avgift måste vi ta eftersom vi fortfarande måste ta betalt för arbetsinsatsen vi måste göra. När avgiften kommer att slopas är inte bestämt än. Det återstår några pusselbitar i den praktiska lösningen innan vi är helt färdiga, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord till Aftonbladet.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Håkan lurades på 140 000 – såg på när kontot länsades

Bedragaren slog till mot Håkan Bosäter: "Finns flera saker som borde fungera".

Robin Östberg

Kl.13:47, 21 maj, 2018

Håkan lurades på 140 000 – såg på när kontot länsades
Foto: Mostphotos.

En av de utsatta för ”bluffmetoden” är Håkan Bosäter som trodde att han blev uppringd av Nordea. På uppmaning slog han in sina bankuppgifter och gjorde då upptäckten att det dragits 5 000 kronor kronor från hans sparkonto. När Bosäter väntade på Nordeas kundtjänst kunde han se hur bedragaren flyttade pengar från hans kapitalkonto till lönekontot. Innan kontot hunnit spärras hade han blivit av med 140 000 kronor.

– För mig är det viktigt att framhålla att det finns flera saker som borde fungera annorlunda, säger Håkan Bosäter till Expressen.

Håkan hade blivit utsatt för en bedrägerivariant som kallas spoofing. I korta drag är det som sker att det ser ut som bedragaren ringer från banken och påstår att det pågår en misstänkt transaktionen. För att stoppa detta uppmanas kunden identifiera sig via mobilt bank-id. Bedragaren kan då logga in och få tillgång till kundens samtliga konton.

I de flesta fall ersätter banken inte kunder som utsatts för spoofing, då kunderna använt bank-id för att öppna sina konton anses de av bankerna varit ”grovt oaktsamma”

ARN, Allmänna reklamationsnämnden, prövar nu för första gången sex ärenden där personer som utsatts för spoofing vill få tillbaka sin pengar.

Cecilia Blomqvist på Konsumenternas bank- och finansbyrå, menar att då kunderna är övertygade om att de blivit kontaktad av sin bank är frågan om det verkligen kan anses ha agerat oaktsamt. Vidare menar hon att det beslut ARN fattar i dessa ärenden kan få stor betydelse framöver.

– ARN:s beslut är inte bindande för bankerna, men bankerna brukar alltid följa ARN:s riktlinjer, säger hon till tidningen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng