Biorecension: ”Det” med Bill Skarsgård i huvudrollen

”Det” är den bästa Stephen King-filmatisering på länge.

Michael Olsson

Michael Olsson

Kl.13:35, 13 september, 2017

Biorecension: ”Det” med Bill Skarsgård i huvudrollen
Foto: Pressbild

Det är svårt att veta vad som ges med en Stephen King-filmatisering. Det kan vara alldeles mästerligt, som Stanley Kubricks ”The Shining”, Rob Reiners ”Stand by Me” och Brian De Palmas ”Carrie”. Det kan också vara som ett magplask, vilket årets ”The Dark Tower” tyvärr blev. Kings ”Det” filmatiserades första gången 1990 som en miniserie i två delar, mest minnesvärd för Tim Currys ikoniska rolltolkning av clownen Pennywise. Resten? Som ett magplask.

Inom skräckfilmsgenren förekommer det ofta scenpartier med svag dialog mellan ännu svagare karaktärer. När dessa sekvenser, som ska föra handlingen framåt, misslyckas kan inte nyckelscenerna, som ska skämma skiten ur oss, bära en hel film.

Med detta sagt är det därför intressant att se hur filmmediet inom genren har utvecklats de senaste åren och återigen börjat leverera. Conjuring, Don’t Breath och Get Out är några utmärkta exempel på bra skräckfilmer, som inte hafsats fram i regi- och manusarbetet. Det anno 2017 kan ställa sig i raden till dessa titlar.

Historien är förflyttad från 1950-talet fram till 1989, ett smart val. Ännu smartare var att låta ungdomarna få ett större fokus. Det är sju stycken av dem, sex pojkar och en flicka, som utmärkt porträtteras både som enskilda individer och grupp – ”loserklubben”. De lever i den lilla staden Derry, ett samhälle med en tragisk stadshistoria. Dessutom har det under den senaste tiden börjat försvinna barn. Den senaste i raden är sexåriga Georgie, som leker med sin pappersbåt i regnvattnet när han blir neddragen i en avloppsbrunn av en skrämmande clown vid namn Pennywise (Bill Skarsgård).

Georgies storebror vägrar accepterar att brodern bara är borta och tillbringar sommarlovet med sina vänner i ”loserklubben” åt att hitta honom. Ensamma är de alla lätta byten för Pennywise, men tillsammans utgör de ett hot.

Är du ett fan av Netflix TV-serie ”Stranger Things” kommer du att älska den här filmen. Faktum är att skaparna bakom serien har låtit inspireras av 90-tals versionen av ”Det”. Bill Skarsgård är rena rama mardrömmen och gör sin roll helt lysande. Effekterna är läckra och de handlingsbärande scenerna tillför verkligen något. Dessutom är det stundtals riktigt roligt.

Tyvärr blir det lite för mycket tårta på tårta av skräcksekvenserna. I filmens mitt blir dramaturgin väl uppenbar för oss – vi vet vad som komma skall. Detta eftersom varje karaktär i ”loserklubben” skall ha sitt unika möten med Pennywise, vilket nästan pressas in i denna del. Trots att filmatiseringen bygger på en omfattande roman, borde detta parti ha klippts ner. Några sidospår hade kunnat berättats mellan raderna så att säga. Konsekvensen av den flitiga exponeringen med Pennywise gör att man är lite mätt i filmens final.

Årets filmversion berättar bara den första delen av Kings roman. Det kommer med andra ord en uppföljare inom kort – den ser vi fram emot.

Betyg: 

ft_betyg_4 film betyg

Recensionen är skriven av våra bloggar på Filmtopp.se

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Biorecension: Mordet på Orientexpressen

Den fängslande mordgåtan är här för att lösas igen. Denna gång är bland annat Kenneth Branagh, Johnny Depp, Daisy Ridley och Willem Dafoe med på tåget.


Mia Martelleur

Kl.13:02, 24 november, 2017

Biorecension: Mordet på Orientexpressen
Foto: Pressbild

Var det verkligen en bra idé att göra ytterligare en filmatisering på Agatha Christies succéroman Mordet på OrientexpressenSidney Lumets version från 1974 med bland annat Ingrid Bergman är väl ändå en tillräckligt bra framställning? Kenneth Branagh tänkte tydligen annorlunda, och här kommer alltså ännu en tolkning av den fängslande mordgåtan.

Den världsberömde belgiska detektiven Hercule Poirot hamnar på ett tåg från Istanbul som ska åka igenom Europa. Han ska passa på att ta en semester, bara njuta av tillvaron och läsa Charles Dickens. Men så händer det som titeln avslöjar – någon blir mördad, och plötsligt tvingas Poirot att försöka lösa mysteriet. Samtliga av de många excentriska typerna ombord är en misstänkt.

När det kommer till en sådan här nyinspelning, där upplösningen är den stora poängen, bör frågan ställas om man kan vara lika intresserad av gåtan, trots att man vet hur det hela slutar. Svaret i det här fallet (no pun intended) är tyvärr nej. Visst är det mysigt att befinna sig på det gammalmodiga tåget tillsammans med karaktärerna. Ser man dessutom filmen i 70mm förhöjs den aspekten verkligen, det känns som om man är där, mitt i alla skeenden. Men det är dessvärre flera saker som tar en ur den här fantasin. Som att karaktärerna ofta yttrar saker de aldrig skulle gjort i de givna situationerna, endast för att publiken ska hänga med och känna sig lika klyftiga som Poirot i sina försök att lägga pusslet. Den torra humorn som ofta anspelar på Poirots perfektionism eller dialekt, går inte heller hem hos mig.

Det är tydligt att Kenneth Branagh (som både regisserar och spelar huvudrollen) varit väldigt passionerad i sitt arbete, och det är vågat att ens försöka sig på den här typen av projekt. Men sanningen är att både mustaschen och den franska accenten tar tid att ta på allvar, och när han yttrar orden: “Mitt namn är Hercule Poirot. Jag är troligen världens bästa detektiv.” är det faktiskt snudd på skämskudde. Det som Mordet på Orientexpressen har på sin sida är istället resten av skådespelarensemblen. Stjärnorna är nästan för många för att rabbla, men särskilt bra är Daisy RidleyMichelle Pfeiffer och underskattade Josh Gad. Man kan heller aldrig få nog av Willem Dafoe, som kanske hade mest att göra med sin karaktär.

Under de inledande tjugo minuterna befinner vi oss i Jerusalem där Poirot bevisar sin briljans för oss åskådare. Den sekvensen kändes i mina ögon trist och helt onödig, det är inte förrän vi stiger på tåget som filmen egentligen börjar. Då försvinner allt det överflödiga, och fokus läggs på mysteriet. Och det är en “who dunnit” väl värd din tid, om du aldrig har läst eller sett någon version av Mordet på Orientexpressen förut. Den här filmen är inte dålig, men den lyckas heller inte bli något annat än ett väldigt bra avsnitt av Morden i Midsomer.

Betyg: 

betyg filmtopp

Recensionen är skriven av våra bloggare på Filmtopp.se

Fakta



Film: Mordet på Orientexpressen (2017)
Regi: Kenneth Branagh
Manus: Michael Green (baserat på Agatha Christies roman)
Med: Kenneth Branagh, Johnny Depp, Daisy Ridley, Willem Dafoe, Judi Dench m.fl.
Genre: Drama
Speltid: 1tim 54min

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Radioprofilen uppträder på hemmaplan: ”En dröm sedan jag var liten”

Du har säkert hört honom i morgonsändningarna på P4 Uppland, men visste du också att han är komiker och uppträder runt om i landet? Nu blir det show på hemmaplan.

Magnus Jansson Klarin

Magnus Jansson Klarin

Kl.19:30, 21 november, 2017

Radioprofilen uppträder på hemmaplan: ”En dröm sedan jag var liten”
Christer Engqvist. Foto: Alec Erlingmark.

Han är programledaren Christer Engqvist i P4 Uppland på morgonen, och komikern Christer Engqvist på kvällen. Sedan 2011 har han uppträtt på scener runtom i Sverige med en humor som beskrivits som både rolig, pedagogisk, lite dryg, ettrig och akademisk – men på ett bra sätt.

Tillsammans med Uppsalabandet Karakou gör han nu sin första (nästan helt) egna standupshow på hemmaplan i Uppsala – på Reginateatern nu på söndag.

Karakou har ett namn som är svårt att säga [karra-ko] men låtar som ska vara lätta att sjunga med i. Med melodier och texter fulla av både värme och vemod har Karakou nått hundratusentals lyssnare både i Norden, Europa och resten av världen.

– Lite nervöst förstås, men mest bara fantastiskt roligt. Att sätta upp en egen show har varit en dröm sedan jag var liten, och att få göra det på Reginateatern där jag sett så många favoriter är såklart en stor ära, säger Christer Engqvist.

Hur har intresset varit för biljetterna?
– Det är en häftig känsla att se hur biljetterna tickar iväg och att vi faktiskt börjar närma oss slutsålt. Än så länge finns det några biljetter kvar, men jag tror det är bäst att skynda sig.

Fakta



STANDUP OCH POPMUSIK I SKÖN FÖRENING PÅ REGINATEATERN
Datum: 26 nov kl 18.00
Plats: Reginateatern, Uppsala

Medverkande
Christer Engqvist
Sebastian Järpehag
Anton Järpehag
Jonatan Järpehag
Julia Ivansson
Daniel Nikula

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Uppsalagruppen gästspelar i Gottsunda

Teater DaCapo är en fri grupp från Uppsala som spelar både för barn och vuxna. Nu kommer de till Gottsunda.

Magnus Jansson Klarin

Magnus Jansson Klarin

Kl.13:42, 21 november, 2017

Uppsalagruppen gästspelar i Gottsunda

Uppsalagruppen Teater DaCapo gästspelar på Gottsunda dans och teater med nya föreställningen Man skulle veta vad lycka är. Föreställningen är skapad av Solja Krapu som har skrivit texterna och för musiken står Benjamin Britten.

Teater DaCapo är en fri grupp från Uppsala som spelar både för barn och vuxna och som gärna arbetar med poetiska texter. Det här är andra gången som gruppen arbetar med texter av Solja Krapu, och den nya föreställningen handlar om att förstå vad lycka är.

Föreställningen visas vid två tillfällen kommande helg. Lördagen den 2 december klockan 19.30 och söndag 3 december klockan 16.00. Skådespelare är Siv Eriksson och Rune Jakobsson.

 

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Folkkära artisten sjunger för de hemlösa i Uppsala

Jan Johansen tar ton och bjuder på en minikonsert.

Johan Häll

Kl.17:56, 20 november, 2017

Folkkära artisten sjunger för de hemlösa i Uppsala
Jan Johansen spelar på Mikaelsgården. Foto: Bildbyrån.

Jan Johansen ska spela och sjunga för de hemlösa på Mikaelsgården under tisdagen, vid lunch.

– Schysst att han kommer hit och spelar för oss hemlösa och att han gör det gratis! Vi kan väl bjuda honom på en smörgås och kaffe här i alla fall, säger Reine, som är en av de hemlösa deltagarna på Mikaelsgården.

Carola Matilainen är föreståndare i verksamheten:

– Film, teater och musik är helande för alla människor. Det kanske är extra viktigt med återhämtning när man lever ett kaotiskt liv. Att Jan Johansen kommer hit och spelar för oss på Mikaelsgården är oerhört värdefullt. Sedan är det såklart extra trevligt att så många av våra gäster känner till och gillar honom, säger Carola Matilainen.

Konserten startar klockan 11.45.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Här är Uppsalas snabbaste – på Gran Turismo Sport

I förra veckan korades både Sveriges, och Uppsalas, snabbaste spelare på nya Gran Turismo Sport. Här är vinnarna.

Magnus Jansson Klarin

Magnus Jansson Klarin

Kl.18:44, 18 november, 2017

Här är Uppsalas snabbaste – på Gran Turismo Sport
Foto: Pressbild.

Spelvärlden utvecklas snabbt och spelen blir alltmer avancerade, med fantastisk grafik och imponerande ljudkvalitet.

För att kicka igång spelandet på allvar bjöd Hi-Fi Klubben in kunderna att testa det nya Gran Turismo Sport i sin hemmabio. Hittills har spel – eller gaming – dykt upp i Hi-Fi Klubbens butiker lite sporadiskt, men i förra veckan var det möjligt uppleva gaming på ett mäktigt hemmabiosystem i butikens demorum.

Sveriges snabbaste spelare blev Christopher Högfeldt med tiden 1:38:745 som belönades med ett hemmabiosystem. Snabbast i Uppsala blev till slut Johan Eriksson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng