Uppsalas klockkung går emot strömmen

I en värld där e-handeln tar över och sänker den ena butiken efter den andra väljer Uppsalaprofilen och klockkungen Filip Tysander att gå emot strömmen.

Magnus Jansson Klarin

Magnus Jansson Klarin

Kl.20:51, 1 oktober, 2017

Uppsalas klockkung går emot strömmen
Daniel Wellington går emot den nya digitala strömmen. Foto: Pixabay.

Klockjätten Daniel Wellington, som grundats av entreprenören och Uppsalaprofilen Filip Tysander, slog igenom rekordsnabb och omsatte drygt två miljarder kronor under 2016.

Den största succén har företaget gjort på nätet och tack vare en framgångsrik marknadsföring via sociala medier där man bland annat har 3,4 miljoner följare på Instagram.

Men trots den digitala succén väljer nu Uppsalaentreprenören att gå emot strömmen och satsa på fysiska butiker. De dryga 30-talet butiker, som fanns vid årets början, ska bli 300 butiker runt om i världen. Det avslöjar företaget pr-chef Ola Melin i en intervju med magasinet Fokus.se.

– Vi har som mål att öppna 300 butiker i hela världen i år för att förverkliga vår globala expansionsstrategi, säger pr-chefen Ola Melin till Fokus.se.

Fakta



Här är historien bakom Daniel Wellington:
Ett slumpartat möte på andra sidan jordklotet gav upphov till hela idén till Daniel Wellington. Under den här resan lärde vår grundare Filip Tysander känna en spännande brittisk gentleman med en oklanderlig och lättsam stil. Den brittiske mannen tyckte speciellt om att matcha sina vintageklockor med gamla slitna NATOband. Vad han hette? Daniel Wellington.

Filip blev så inspirerad av sin nya väns tidlösa stil att han bestämde sig för att starta sin egen klocklinje. Den klassiska designen är både minimalistisk och elegant och har utbytbara band. Som gjort för att göra succé. Några år senare är just den här stilen en viktig del av det som gör Daniel Wellington så speciella.

Fakta: danielwellington.com

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu ska den centrala restaurangen säljas

Den centralt belägna restaurangen har blivit populär för sin lunch- och middagsbuffé med fokus på asiatisk mat, men nu ska den säljas.

Magnus Jansson Klarin

Magnus Jansson Klarin

Kl.20:20, 19 oktober, 2017

Nu ska den centrala restaurangen säljas
Nu ska den asiatiska restaurangen Thai Villigage på Smedsgränd säljas. Foto: Andreas Thorszelius.

”Med förstaklassiga råvaror lagar vi asiatisk mat av högsta kvalitet – till ett överkomligt pris. Rätterna har sitt ursprung i Thailand, Kina och Japan. Här kan du avnjuta en god sushi såväl som kyckling med röd curry eller den kinesiska specialiteten Dim sum.”

Så skriver restaurangen Thai Village på sin hemsida som har blivit populär för lunch- och middagsbuffé med fokus på asiatisk mat.

Nu ska dock restaurangen säljas, och om lokalen på drygt 440 kvadratmeter och med sina 114 sittplatser kommer att fortsätta servera asiatisk mat återstår att se.

Enligt annonsen har omsättningen ökat stadigt de senaste åren och restaurangen visar en mycket bra lönsamhet. Området kring restaurangen har också rustats upp och möjligheterna till en mysig uteservering finns.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu är det klart – det blir namnet på den nya digitala apoteket

24Uppsala har tidigare berättat om planerna för den nya apotek-jätten som ska konkurrera med Apotea från Morgongåva. Så kommer det nya nya digitala apoteket att heta.

Magnus Jansson Klarin

Magnus Jansson Klarin

Kl.20:56, 18 oktober, 2017

Nu är det klart – det blir namnet på den nya digitala apoteket
Foto: Linnea Rheborg / BildbyrΌn.

Apohem blir namnet på det nya digitala apoteket som ska konkurrera med Apotea som i dag är ledande i Sverige.

Läs också: Han blev årets hedersupplänning 2017

24Uppsala har redan berättat om planera för den nya apoteks-jätten som startas av Axfood, Novax och e-handelsentreprenörerna bakom Lenson som tidigare gick under arbetsnamnet Hubia.

– Det känns inspirerande att vi nu har ett slagkraftigt namn som gör att vi kan bygga ett starkt varumärke, och med vår grafiska profil kommer Apohem sticka ut i mängden bland etablerade apotek”, säger Johan Bergenheim, marknadschef på Apohem till Breakit.se.

Läs också: Apotea-grundaren välkomnar nya jättesatsningen

Men nu är det alltså klart att namnet blir Apohem, det skriver tech-sajten Breakit.se. Exakt när lanseringen kommer att ske är ännu inte klart, klart är dock att Morgongåva-baserade Apotea inte räds konkurrensen.

– Jag tycker att det här kommer lite sent. Jag trodde att vi skulle få en tuff nätkonkurrent när vi omsatte 30 miljoner. Så om Apotea omsätter 1,5 miljarder i år så är det lite tuffare för en konkurrent att komma in nu, berättade han tidigare.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

30 miljoner till Siriusstjärnan – som har flera bollar i luften

Sirius Philip Haglund är inte bara en stjärna på fotboll, nyligen fick också hans företag ett rejält tillskott i kassan.

Magnus Jansson Klarin

Magnus Jansson Klarin

Kl.10:29, 18 oktober, 2017

30 miljoner till Siriusstjärnan – som har flera bollar i luften
Sirius Philip Haglund är van att hålla mer än en boll i luften samtidigt. Foto: Mathias Bergeld / Bildbyrån.

I Sirius har Philip Haglund varit en av de viktigaste kuggarna och startat 18 av sina 23 matcher och dessutom gjort tre mål – varav samtliga har inneburit seger eller poäng.

Men även vid sidan om fotbollen går det bra för BP-fostrade Haglund som sedan några år driver eget företag. Barnappen Veckopengen, eller Gimi som den också även heter internationellt, fyller på kassan med cirka 30 miljoner kronor. Det skriver tech-sajten Breakit.se.

Appen, som fungerar som en slags digital spargris som ska uppmuntra barn att spara pengar, har det senaste året växt från 100 000 till 400 000 användare.

– Jag tycker det är en väldigt sympatisk tjänst som dels lär barn att förstå ekonomi, och dels tvingar föräldrar att vara mer disciplinerade, säger Lena Apler, grundare och styresleordförande för Collector bank som är en av de nya investerarna i Siriusstjärnans bolag.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butikskedjan i Uppsala flyttar: ”Dags att röra på sig”

Efter elva år på samma adress - nu flyttar butikskedjan i Uppsala.

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.19:55, 17 oktober, 2017

Butikskedjan i Uppsala flyttar: ”Dags att röra på sig”
Butikschefen Marcus Widerlöv berättar om satsningen på de nya lokalerna.

Butikskedjan Budo & Fitness driver idag sex butiker runt om i landet. I Uppsala har man sedan 2006 huserat på Östra Ågatan – men nyligen bestämde man sig för att flytta – till Kungsängsgatan.

– Det var dags att röra på sig. Nu har vi hamnat i en ny och fräsch lokal, säger butikschefen Marcus Widerlöv.

– Det är bättre läge här, fortsätter Widerlöv

Budo & Fitness är störst i såväl Sverige som Uppsala när det kommer till försäljning av utrustning till kampsport och de säljer i princip allt som har med träning att göra. Nu berättar Widerlöv att man också kommer att satsa mer på träningskläder.

– Nu när vi har flyttat har vi haft möjlighet att planera butiken mycket bättre. Här känner vi att vi hittat hem.

Under hela dagen den 28 oktober kommer Budo & Fitness att hålla sin officiella invigning.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Stjärnkocken öppnar nytt i Uppsala

Då slår stjärnkocken upp dörrarna till sin nya restaurang.

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.07:56, 16 oktober, 2017

Stjärnkocken öppnar nytt i Uppsala
Här i S:t Per Gallerian öppnar David Gard sin nya restaurang. Foto: Skandia Fastigheter

Stjärnkocken David Gard har över 25 års erfarenhet och arbetat med några av världens största kockar såsom Gordon Ramsey, Tom Atkins, Alain Ducass och Melker Andersson. Nu öppnar Gard eget tillsammans med entreprenören Al Bonnout.

Den 18 oktober inviger stjärnkocken sin nya restaurang Slakteriet Uppsala.

– Jag älskar mat och yrket i sig. Kock är inget jobb, det är en livsstil, säger David.

I nyöppnade Slakteriet Uppsala, som ligger i S:t Per Gallerian kommer David Gard att servera gourmetburgare, kvalitetskorv, och milkshake.

– Men framförallt serveras kött och kärlek, skriver man i sitt pressmeddelande.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng