TV: Här är Liberalernas andranamn: ”Redo att driva en intensiv valrörelse” | Nyheter i Uppsala – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

TV: Här är Liberalernas andranamn: ”Redo att driva en intensiv valrörelse”

Hon röstades fram som Liberalernas andranamn så sent som i tisdags. Helena Hedman Skoglund är dock långt ifrån någon nykomling i politiken. Det här vill hon med politiken.

Magnus Jansson Klarin

Kl.11:28, 7 december, 2017

Som väntat fick Mohamad Hassan (L) förnyat förtroende att leda Liberalerna under kommande mandatperiod och inför den stundande valrörelsen.

Som andranamn blev det en större skräll. Bara ett dygn innan Liberalerna skulle spika sin kommunfullmäktigelista inför nästa års val meddelande vice gruppledare, Anna Manell, att hon tar paus från Uppsalapolitiken för att i stället fokusera på sitt jobb som rektor och en kommande utbildning.

LÄS MER: KLART: De blir ny toppduo för Liberalerna

I stället valdes Helena Hedman Skoglund, som därmed går från att vara politisk sekreterare, till att bli partiets andranamn. En uppgift som hon känner sig trygg med.

– Det känns bra. Jag är laddad och redo att driva en intensiv valrörsel, och att göra det tillsammans med Mohamad (Hassan) känns jätteroligt, säger Helena Hedman Skoglund (L).

Att det skulle bli tillsammans med Mohamad Hassan var dock långt ifrån klart, strax efter att kommunfullmäktigelistan spikades tvekade nämligen Mohamad Hassan (L) på en fortsättning.

– Det var inte på grund av lusten att sluta driva politik. Utan för att han kände sig väldigt bekymrad att alla de andra partierna hade, eller hade tänkt, välja en man som förstanamn. Vi är ett feministiskt parti och tycker att jämnställdhet är oerhört viktigt, och han kände att han behövde fundera ett varv för att se om det var något han borde göra och om han behövde lämna sin plats för att ge plats för kvinnor, fortsätter Helena Hedman Skoglund som dock tycker det var rätt av Mohamad Hassan att fortsätta.

– Mohamad driver jämnställdhetsfrågor och gör det jättebra, men man kan inte komma ifrån att det krävs att män lämnar sina platser för att kvinnor ska komma fram ibland. Men jag tycker han gör rätt som stannar.

Vem är Helena Hedman Skoglund?
– Jag är något så ovanligt som en Uppsalabo sedan födseln. Jag bor utanför Uppsala på landsbygden tillsammans med min familj och har tre barn på tre, sex och nio år. Jag är utbildad gymnasielärare och har jobbat som det tidigare, men sedan drygt två och ett halvt år tillbaka jobbar jag med politik på heltid.

Varför blev det politik?
– Jag har alltid varit intresserad av politik och samhällsfrågor. Att se till att samhället fungerar så bra som möjligt – och för de som lever i samhället. Det är till för dig och mig, oss innevånare i Uppsala.

Vad står du för?
– Jag står för en liberal politik, jag tror på individen. Att alla människor har möjlighet att komma till sin rätt om man får rätt stöd, oavsett om man har en funktionsnedsättning eller vem man nu är. Så länge samhället stöttar upp kan vi ta oss dit vi vill.

Och att lyfta människor med funktionsvariationer är något som Helena Hedman Skoglund kommer att jobba extra mycket för.

– Att lyfta fram människor med funktionsvariationer är ett område som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag har både personlinga och yrkesmässiga erfarenheter från det hållet, så de frågorna vill jag trycka lite extra på.

Hur kommer väljarna att märka av dig?
– Jag har länge funnits i bakgrunden och stått för rådgivning, både politiskt och kommunikation, så det blir kanske ingen större skillnad. Anna (Manell, red anmärkning) är oerhört kompetent, så det är stora skor att fylla. Men det känns bra, jag tycker att jag och Mohamad kompletterar varandra bra. Det jag är bra på är han mindre bra på, och tvärtom, vi är ett väldigt bra team ihop.

I veckan släpptes de senaste siffrorna från SCB, vad säger du om resultatet?
– Jättetråkigt att se 4,2 procent i riksmätningen, det är inte alls upplyftande. Men vi får tänka så att valet inte är gjort förrän det är gjort – och vi har tid på oss att få väljarna att tycka att Liberalerna har den politik som är bäst för Uppsala.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så tränar du hela kroppen utomhus

Emelie Elmes visar 15 övningar som du kan göra helt utan redskap.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:51, 14 april, 2018

Äntligen är den här, solen. Helt plötsligt ser vi grannarna ute i trädgårdarna, löparna i spåren och soldyrkarna i lä bakom husknutarna. Nu upplever många att det är svårt att få till träningen. Den prioriteras bort i allt annat som måste göras.

Personligen så kombinerar jag gymträningen med utomhusträning under vår och sommar. Det finns så otroligt mycket du kan göra med den egna kroppen som redskap.

LÄS MER: TV: Så testar du dina inre magmuskler

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Varva trädgårdsarbetet med korta träningspass eller passa på att köra några övningar när du ändå ska ligga och gassa i solen. Självklart ska du ligga och pressa om det är vad du vill och behöver.

Det jag försöker säga är att om du vill hålla igång träningen under vår och sommar, då har du alla möjligheter i världen.

Träning är en färskvara och om du tar uppehåll nu så får du börja om i augusti igen. Du kanske inte behöver köra lika ofta och lika länge under de varma månaderna?

Släpp pressen på att utvecklas och träna för att underhålla det du byggt upp och kämpat för istället. Tränar du tio minuter i solen idag så är det tio minuter mer än alla dem som inte tränar alls.

I filmen ser du 15 övningar som är ständigt återkommande på mina utomhuspass. Hoppas du hittar din morot att hålla igång träningen året runt!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Klurig rad väntar på Stryktipset – 13 miljoner i jackpot

Här är ett par överraskande rekar i jakten på miljonerna under lördagens omgång.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.11:01, 13 april, 2018

I SAMARBETE MED TIPSARENAN

Svår kupong med 13 miljoner i jackpot!
På Tipsarenan.se hittar du fler starka speltips och rekar.

  1. Tottenham – Manchester City (1)
    Veckans spik. City har rejäl baksmälla.
  2. Burnley – Leicester (1,X)
    Burnley i hälarna på självaste Arsenal förlorar inte här.
  3. Crystal Palace – Brighton (1,2)
    Palace innebär nästan alltid rally.
  4. Huddersfield – Watford (1,2)
    Hudds behöver verkligen vinna men är inte att lita på.
  5. Liverpool – Bournemouth (X,2)
    Favorit i fara på grund av CL-fokus. Vi går all-in med X2.
  6. Swansea – Everton (1)
    Swansea grym hemmastatistik. Everton imponerar inte.
  7. Middlesbrough – Bristol City (2)
    Ren feeling för ett Bristol på väg uppåt.
  8. Norwich – Cardiff (1)
    Enkelt, Cardiff nere i panikgropen, orkar inte detta heller.
  9. Barnsley – Bolton (1,X)
    Bottenkrig då väger hemmaplan extra tungt.
  10. Nottingham – Ipswich (1,2)
    Svår match, vi gamblar rätt ut.
  11. Queens PR – Preston (1,X)
    QPR flera starka hemmamatcher på rad nu.
  12. Reading – Sunderland (X)
    Sönderland krigar fram en poäng.
  13. Häcken – Dalkurd (X2)
    Häcken med av 2 avstängningar senast mot BP lyckas inte slå hål på ett Dalkurd som älskar underlaget. 

annons tipsarenan

I SAMARBETE MED TIPSARENAN

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så testar du dina inre magmuskler

Starka magmuskler har du stor nytta av i vardagen.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.08:37, 7 april, 2018

De flesta har koll på att det är viktigt att vara stark i den inre muskulaturen. Stark magmuskulatur är bra för hållningen och skyddar ryggen. Den håller även upp den yttre muskulaturen och gör magen plattare.

Det är däremot inte så många som har koll på hur man kan testa den. Det är tyvärr väldigt vanligt att träna magen utan att egentligen ha kontakt med den inre muskulaturen.

LÄS MER: TV: Kostskola – så äter du rätt under påsken

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Lägg fokus på detta och jag lovar dig att du kommer känna skillnad. Jag ska försöka guida dig till att kunna se om du har aktivering i alla fyra lager.

Ja! Så många lager är det. Vi har de raka synliga (M.Rectus abdominis) de sneda (M.Externus abdominis och M.Internus abdominis) och slutligen den innersta stabiliserande muskulaturen (M.Transversus abdominis).

För att vara säker på att alla lager är aktiverade brukar jag känna på två ställen. Se filmen!

Steg 1 är att hitta spänningen när du är stilla. Testa detta liggande på rygg, på sidan, sittande och stående. När du känner att du behärskar detta kan du gå vidare till steg 2 som blir att hålla denna aktivering när du rör dig.

Börja smått och stärk magen inifrån och ut! En stark inre muskulatur kommer du ha nytta av i både träningen och vardagslivet.

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Kostskola – så äter du rätt under påsken

24Sveriges skribent Emelie Elmes går igenom grunderna till en välbalanserad kost.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.10:49, 30 mars, 2018

Det pratas mycket om vad vi ska äta och inte. Det går trender i olika dieter och det finns oändligt många varianterna att välja på.

Jag tänker så här. Kroppen behöver bra mat för att fungera optimalt. Hjärnan behöver bränsle för att tänka och för att kunna lära sig nya saker. Ge kroppen bra energi för att den är värd det. Se till att nyttig mat och god mat blir samma sak genom att spendera tid i köket.

LÄS MER: TV: Gymskola – häng med i gymsnacket

Så här lagom till chokladäggen och påskmaten så tänkte jag lära dig några grunder inom kost och näring!

Lär dig hur koppen fungerar och vad den behöver och du har kommit en lång bit på vägen.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Kolhydrater – samlingsnamn för stärkelser, socker och kostfibrer

Glykemiskt index (GI) – ett sätt att mäta hur ett livsmedel påverkar blodsockernivån

Insulin – ett hormon som tillverkas i bukspottskörteln. Detta utsöndras som ett svar på förhöjda nivåer av glukos (socker) i blodet

Långsamma kolhydrater (kolhydrater med lågt GI) – tas upp långsamt i kroppen.

Då glukoshalten stiger långsamt kommer insulinet slås på i ett lugnare tempo och blodsockret hålls på en jämn nivå (se exempel på film)

Snabba kolhydrater (kolhydrater med högt GI) – tas upp snabbt i kroppen, glukoshalten ökar vilket medför att kroppen slår på insulin. Cellerna tar upp glukos och lagrar socker i cellerna vilket leder till att blodsockret sänks. (se exempel på film)

Fett – energigivande näringsämne som bland annat lagrar energi. Fett brukar delas upp i enkelomättat/fleromättat och mättat fett. (se exempel på film)

Proteiner – kroppens byggstenar, bygger upp och reparerar muskelmassa, celler och vävnader. (se exempel på film)

Fibrer – kolhydrater som inte kan brytas ner (spjälkas). De når alltså tjocktarmen utan att avge energi. Bra för bl.a. tarmarnas funktion, motverkar infektioner och ökar mättnadskänsla. (se exempel på film)

Vitaminer – organiska, livsviktiga näringsämnen som måste tillföras via födan.

Basalomsättning – uttryck för hur mycket energi du gör av med i vila

Aminosyror – beståndsdelar som bygger upp proteinerna i kroppen

Essentiella aminosyror – aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv, dessa är livsviktiga att få i sig

Negativ energibalans – när energiförbrukningen är högre än energiintaget

Positiv energibalans – när energiförbrukningen är lägre än energiintaget

Slutligen. Var inte för hård mot dig själv. Äter du 35 mål i veckan och 3 av dem målen blir mindre bra är det inte hela världen. Är det däremot 20 måltider som inte blir bra behöver du kanske tänka om?

Det är rutinerna som är viktiga och inte undantagen. Ät gott och ta hand om dig själv och din kropp. Det går att göra båda!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Jackpot på Stryktipset – chans på tio miljoner

Tipsarenan.se guidar dig mot 13 rätt i lördagens Stryktipsomgång.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:02, 30 mars, 2018

En favoritbetonad kupong men med 10 miljoner i jackpot. På TipsArenan hittar du alltid de skarpaste tipsen och rekarna i lådan! 

  1. Everton – Manchester City (1,2)
    Stor favorit i jättefara. 4 dagar senare väntar Liverpool borta i CL-slutspel.
  2. Brighton – Leicester (1,2)
    Leicester 2018 har låg lägstanivå och hög högstanivå.
  3. Manchester United – Swansea  (1,X)
    Sanchez besvikelse, klubben svajar lite, Swansea krigar för nytt kontrakt.
  4. Newcastle – Huddersfield (1)
    Vi spelar mot ett ofta tunt bortalag.
  5. Watford – Bournemouth (1)
    En chansspik. Tror hemmalaget är mest förberett inför uppgiften.
  6. West Bromwich – Burnley (X,2)
    Som sagt, hemmalaget känns uppgivet sen länge. Vi fortsätter att skörda.
  7. West Ham – Southampton  (1,2)
    Kaos i West Ham, fågel eller fisk väntar här.
  8. Birmingham – Ipswich (1,X)
    Helgardera om du har råd. Hemmalaget inte mycket att luta sig emot.
  1. Hull – Aston Villa (X,2)
    Var har vi Aston Villa nu efter 2 förluster? Tveksam gardering även här.
  2. Walsall – Portsmouth (1,2)
    Ooops League 1. Bortalaget befogad favorit. X2 räcker.
  3. Juventus – Milan (1)
    Säker etta trots att vi tror det blir 1-0 sista kvarten. Juve outstanding.
  1. B. München – Dortmund (1)
    Klasskillnad, enda orosmomentet är stundande CL för hemmalaget, men etta ändå.
  2. PSG – Monaco (1)
    Kupongens enklaste val. Bergetta i min bok. Ligacupfinal som liras i Bordeaux.

 

annons tipsarenan

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng