Här öppnar en ny butik i Uppsala: ”Fantastisk möjlighet” | Nyheter i Uppsala – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Här öppnar en ny butik i Uppsala: ”Fantastisk möjlighet”

Till våren slår de upp dörrarna till sin nya butik i Uppsala.

Kim Ahlqvist

Kl.18:01, 19 december, 2017

Här öppnar en ny butik i Uppsala: ”Fantastisk möjlighet”
Foto: Flickr/Anders Sandberg

Sedan tidigare har företaget Great Security funnits i Uppsala genom främst underentreprenörer. Med start i april har man nu bestämt sig för att etablera sig i kommunen med en ny butik och tillhörande kontor.

Genom etableringen kommer man nu att nyanställa tekniker samtidigt som en del befintlig personal börjar på det nya kontoret. Personalstyrkan ska bestå av åtta till tio personer.

– Med den nya etableringen får vi en fantastisk möjlighet att utveckla affärerna och möta kunden på ett helt annat sätt, säger Kenneth Holmberg, som ansvarar för nyetableringen.

Butiken slår upp dörrarna i Boländerna och platschef blir Jari Frisk som är uppvuxen i Uppsala och verkat i stan i över 20 år. Ute på fältet blir Ronnie Arvidsson arbetsledare.

– Uppsala är Sveriges fjärde största stad och är en intressant marknad. Närheten till Stockholm och vår övriga verksamhet är viktig och det här knyter ihop regionen på ett naturligt sätt, säger Patrik Forsberg, VD på Great Security.

Företaget arbetar bland annat med helhetslösningar inom lås, larm och säkerhet.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Flera brister upptäckta på restaurang

Vid en livsmedelskontroll på en restaurang i Uppsala uppdagades flera brister.

Josefine Göransson

Kl.17:24, 19 april, 2018

Flera brister upptäckta på restaurang
Obs! Bilden är tagen på en annan restaurang. Arkivfoto: Arne Forsell/Bildbyrån

Miljöförvaltningen har genomfört en oanmäld kontroll på en restaurang i Uppsala. Vid kontrollen uppdagades flera brister. Bland annat ska flera platser, så som ugnen, fritösen och ismaskinen, ha varit bristfälligt rengjorda.

Flera livsmedel ska inte ha täckts över efter att ha använts föregående dag och slevar samt skedar låg kvar i kantinen. ”Slevar eller andra redskap bör inte förvaras i såsen under natten. Detta för att minska risken för att bakterier och smuts från händerna hamnar i såsen”, står det i rapporten.

Vid inspektionen uppdagades det även att temperaturen i en av kylarna var något hög. Temperaturen pendlade mellan fem och nio plusgrader där bland annat kött, fisk och skaldjur förvarades. Dessa livsmedel rekommenderas att förvaras i max fyra plusgrader.

Miljöförvaltningen kommer att göra ytterligare en kontroll på restaurangen för att se hur bristerna har hanterats.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Matsnusk på restaurang i Uppsala

Rödmögel hittades i en maskin.

Josefine Göransson

Kl.18:20, 18 april, 2018

Matsnusk på restaurang i Uppsala
Arkivfoto: Pixabay

För någon vecka sedan genomförde miljöförvaltningen en kontroll på en restaurang i Uppsala. Vid kontrollen hittades flera brister. Bland annat var flera skärbrädor slitna, vilket gör att det kan samlas smuts och bakterier i sprickorna. Det finns även risk för att plast lossnar och förs över till livsmedel, står det i rapporten.

Rengöringen på krogen var dessutom bristfällig. I ismaskinen hittade inspektörerna rödmögel och såväl golv som lådor där redskap förvarades ska ha varit smutsiga. I frysrummet ska livsmedel ha förvarats på golvet och i kylrummet samt torrförrådet ska vissa livsmedel inte ha varit övertäckta.

Miljöförvaltningen kommer att göra ett nytt besök hos restaurangen för att kontrollera att de uppdagade bristerna åtgärdas.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Bärgningen av restaurangbåten avbryts

Arbetet med att få upp restaurangbåten Skeppet ur Fyrisån har stött på patrull.

Robin Östberg

Kl.19:24, 17 april, 2018

Bärgningen av restaurangbåten avbryts

För en dryg vecka sedan startade bärgningsarbetet med restaurangbåten Skeppet, som för en månad sedan fick slagsida där den ligger i Fyrisån. Under arbetets gång har flera hål i skrovet upptäckts. På tisdagen meddelade Peter Högosta, arbetsledare på Relita, att bärgningen avbryts.

– Vi får ta nya tag när Fyrisån sjunkit till en lägre nivå. Alla insatser har varit lovande, men har stoppats av att delar av skeppet inte klarat av det tryck som uppkommit när vattennivån inuti skeppet har sjunkit, säger han till 24Uppsala.

LÄS MER: Nu startar bärgningsarbetet av sjunkande skepp

Enligt Högosta har två rutor och en dörr blivit förstörda på grund av trycket.

Det är ännu oklart vad som fick båten att sjunka och när arbetet med bärgningen kan återupptas.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Stadsmissionen och varuhusjätten i nytt samarbete

Stadsmissionen får draghjälp av varuhuset i projektet: "Återanvänd mera", med syftet att hjälpa utsatta personer.

Robin Östberg

Kl.16:29, 14 april, 2018

Stadsmissionen och varuhusjätten i nytt samarbete
Åhléns kunder får ni chansen att lämna in kläder som inte längre används. Foto: Uppsala stadsmission.

”Återanvänd mera” är ett nystartat samarbete mellan Åhléns och Sveriges Stadsmissioner kring insamling av kläder och inredningsprylar. Det som samlas in går både till utsatta personer som söker upp stadsmissionens verksamheter och till att säljas i välgörenhetsorganisationens second hand-butiker, där det ekonomiska överskottet går till socialt arbete lokalt. Butikerna är också en arbetsplats för människor som länge varit arbetslösa, genom arbetsträning och praktik.

Efter en tids prövoperiod lanserades lanserades ”Återanvänd mera” i måndags i Åhlens varuhus, inklusive butiken i Uppsala.

– Vi är mycket glada över detta initiativ, vi har ett stort behov av både kläder och inredningsprylar. Utsattheten i Sverige och i Uppsala ökar och vi är väldigt tacksamma för Åhléns och deras kunders hjälp i vårt arbete för människor i utsatthet, säger Margaretha S Paras, chef på Uppsala Stadsmission.

Samarbetet mellan Stadsmissionen och Åhléns är i sig inget nytt. Redan år 2000 inledde de båda ett nära samarbete. Under 2017 genomförde varuhuskedjan två större kampanjer i samarbete med Stadsmissionen, bland annat ”En tia till”, som uppmuntrade kunder att skänka en tia extra till organisationen. Kampanjen resulterade i över 1 miljon kronor till stadsmissionernas verksamheter.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Gränbystaden rankas högt av besökarna

Köpcentret kvalar in på topp tio-listan över Sveriges bästa shoppingcenter.

Robin Östberg

Kl.20:37, 13 april, 2018

Gränbystaden rankas högt av besökarna
Foto: Arkiv.

Listan över Sveriges bästa köpcentrum domineras av stora anläggningarna i utkanten av regionala orter. Det enligt detaljhandelstidningen Markets årliga köpcentrumrapport som i detalj visar vad som väger tyngst när svenskarna handlar.

En tydlig trend är att cityhandeln tappar i stryka trots att stadskärnorna ofta får beröm för hög trivsel och bra utbud av kaféer.

I årets rapport fick Bergvik köpcenter i Karlstad bäst omdöme av sina besökare. Snittbetyget blev 59,2 av 100 möjliga. Gränbystaden i Uppsala kom på tionde plats med ett snitt på 46,9. Totalt betygsattes 321 köpcentrum.

– Det är glädjande att se att våra besökare trivs och gärna spenderar sin tid i Gränbystaden. Vi fortsätter att utveckla området med fler upplevelser, mer handel, kontor, bostäder och service för att möta efterfrågan och för att skapa en miljö som är levande dygnet runt – alla dagar i veckan, säger Anna Lovéus, marknadsansvarig Gränbystaden, till 24Uppsala.

Undersökningen visar bland annat att besökare som uträttar behovsstyrda ärenden uppskattar shoppingcenter där de sparar tid och pengar samt att det ska finnas bra parkeringsmöjligheter. Den grupp som handlar mer för nöjets skull menar att trivseln samt utbudet av restauranger och butiker väger tyngst.

Fakta



Om undersökningen:

Sammanlagt 3 400 personer i åldrarna 15 år och uppåt deltog i undersökningen som genomfördes under januari 2018i GFK:s riksrepresentativa internetpanel. I en del av undersökningen fick deltagarna redogöra för vad som får dem att välja ett visst shoppingställe. I en annan del av undersökningen fick deltagarna betygsätta de shoppingställen som de har en relation till.

Källa: Market.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng