FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Träna hela kroppen med Emelie Elmes nyårspass

Emelie Elmes nyårspass är svettigt och utmanande för hela kroppen.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.12:33, 30 december, 2017

Tillhör du skaran som varje år laddar järnet inför ditt ”nya liv” men inte lyckas? I så fall är du en av många. Enligt forskning har 1 av 3 gett upp redan inom en månad och i slutändan är det så få som 1 av 10 som håller sitt löfte. Att vilja för mycket för snabbt och gå ut för hårt är ett vanligt misstag som gör att man inte orkar hålla sin nya livsstil.

Hur ska man göra då? Här kommer mina bästa tips! 

1. Sätt upp realistiska mål. Lever du till exempel på pizza och godis? Sätt då inte som mål att strypa alla kolhydrater. Bestäm dig istället för att byta ut de snabba kolhydraterna mot långsamma. Ta inte bort kvällssnackset helt, byt istället ut det mot nyttigare varianter du bakat själv. Det finns mängder av goda recept på nätet. Tränar du ingenting idag? Ha inte som mål att träna fem pass i veckan, börja istället med två och öka på med tiden när kroppen vant sig! Resultaten kommer komma ändå. Låt förändringen ta tid!

2. Skriv ner dina mål, tankar och planer! Ha både delmål och mål. Om målet är för långt borta är det lätt att tappa intresset! Genom att ha dina mål nedskrivna på papper blir de på riktigt. Skriv ner hur du ska göra får att nå dit. Skriv också varför målet är viktigt och hur du tror att det kommer förändra dig. Läs detta när motivationen sviker!

3. Fundera över vad som kan göra att du inte kommer lyckas fullfölja ditt nyårslöfte och försök sedan eliminera problemet. Rotar du i skafferiet på kvällarna? Se då till att bara ha bra varor hemma. Är du trött på kvällarna? Boka då inte in dina träningspass på kvällstid utan gå upp en timme tidigare på morgonen och få det gjort. Får du inte stöd av vännerna? Berätta för dem hur viktigt det är för dig och var helt öppen med din nya livsstil. Kör din grej!

4. Håll ut när du kommer till en platå. Alla kommer till punkter där det står still. Här är det extra viktigt att komma ihåg varför du började. Försök känna känslan du kommer ha när du når ditt mål!

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Förra veckan bjöd jag på en julutmaning så jag måste förstås fortsätta med ett riktigt smaskigt nyårspass! (Nej inte vid tolvslaget såklart, vi kör på nyårsaftons morgon)

Jag taggar som ni vet från förra veckan till på pass där man räknar sig fram till slutet. Denna gång har jag valt fem högintensiva övningar. Det går såklart bra att göra om övningarna. Ta bort hoppen eller byt ut dem helt. Gör det till en utmaning som passar dig. Det är konceptet som är utmaningen idag. Välj lagom utmanande övningar.

Första rundan kör vi åtta repetitioner av alla fem övningar, andra rundan sju repetitioner och så vidare tills vi gjort en av varje.

Detta pass är svettigt, riktigt utmanande för hela kroppen och sätter ribban för ett aktivt 2018!

Slutligen! Sätt mål efter dig och jämför dig inte med någon annan! Du och din kropp är fantastiska. Behandla er båda med respekt och kärlek! Gott nytt år!

 

Här hittar du Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Emelie Elmes

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Familjefys med Emelie

TV: Så lär du dig att klättra i rep

Emelie Elmes visar hur du får in den rätta tekniken. Det är en skön känsla när man klarar det!

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:49, 13 januari, 2018

Det är riktigt roligt att klättra i rep och en skön känsla att klara det. Förutom att du tränar hela kroppen i repklättring tränar du även upp din greppstyrka. Det kommer du ha nytta av i många andra övningar. Som en härlig bonus kommer det förmodligen kännas i magen dagen efter också.

En vanlig uppfattning är att det är supersvårt att lära sig att klättra i rep och att det skulle krävas en enorm styrka. Att klättra med enbart armarna är väldigt tufft och kräver mycket styrka i överkroppen. Det finns däremot flera varianter som handlar mer om teknik än om styrka. Jag visar två av dem i filmen!

Tagga gärna @Familjefys på Instagram så jag får se när ni klättrar!

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Andra tips:
– Vill du att det ska gå fort? Börja med att hoppa upp en bit på repet så sparar du tid.
– När du lossar fötterna för att ta nytt grepp, dra då upp knäna mot bröstet och lås fast benen så högt upp som möjligt. När du sedan sträcker ut benen har du kommit mycket högre upp och sparat både energi och tid.
– Orkar du inte den första gången? Träna genom att hoppa upp och ta tag i repet. Häng i repet en stund och hoppa ner. Träna på låsningen utan att försöka ta dig uppåt. Nästa gång kanske det går bättre.
– Träna på greppstyrkan genom att ligga ner på golvet och dra dig upp till stående i repet och ner till liggande igen.

STORT LYCKA TILL!

Emelie Elmes 

Här hittar du Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Miljonchans – här är heta stryktipsförslaget

Flera miljoner i jackpot - då levererar tipsarenan ett högintressant stryktipsförslag.

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.13:02, 12 januari, 2018

Ny vecka och en ny kupong. Fler speltips hittar du på TipsArenan.se.

9 rätt förra veckan duger inte. Ny intressant kupong med sedvanliga 13 miljoner i jackpot. En rätt knepig lapp som kan ge bra betalt för 13 rätt.

1. Tottenham – Everton (1)
Alla argument talar för ettan. Kane. Wembley. Ett uselt Everton, ett starkt Spurs. Bergetta.

”Första spiken – Chelsea har klar hemmafördel”

2. Chelsea – Leicester (1)
Tack vare hemmaplan så spikar vi ettan.

3. Crystal Palace – Burnley (1,X)
Burnley förlorar inte så ofta men har återigen börjat se sämre ut efter årsskiftet.

4. Huddersfield – West Ham (1,X)
Jämn match men måste garderas från vänster i första hand.

5. Newcastle – Swansea (1,2)
Är Swansea på väg upp eller inte? Vi har ingen aning.

”Southampton känns löjligt rätt att spika här”

6. Watford – Southampton (2)
För att vara underdogs så känns Southampton löjligt rätt att spika här. Watford ser riktigt bleka ut numera.

7. West Bromwich – Brighton (1,X)
Kommer WBA:s första seger på typ hundra år här? Vi är inne på det.

8. Barnsley – Wolverhampton (2)
Synnerligen skön spiktvåa för att vara Championsship. Klent hemmalag mot blytungt bortalag.

9. Birmingham – Derby (X,2)
Birmingham övertygar väldigt sällan. Tufft motstånd här och valet av halvgardering är inte svårt.

”Favorit i fara”

10. Bristol City – Norwich (X,2)
Bristol förlorar ligafokus p.g.a cupspelet. Orkar inte ladda om här heller. Favorit i stor fara.

11. Ipswich – Leeds (1,2)
Pest eller kolera. Ipswich i kaos. Var har vi Leeds just nu? Cibicki spelar men gör inga mål. Kan sluta hur som helst.

12. Middlesbrough – Fulham (1,X)
Ett logiskt val. Hemmaplan väger tungt i sammanhanget. Bör gå.

13. Millwall – Preston (1)
En grisjämn match där vi hoppas att Millwall återigen vinner på The Den. Det brukar dom göra.

”Hemmastarka Millwall spikas i en förväntad jämn match”

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Dee Ayuba 1986–2018

TV: Här hedras stjärnan efter tragiska dödsfallet

För några dagar sedan kom det tragiska beskedet att förre Uppsalaspelaren Dee Ayuba hastigt hade gått bort. Inför kvällens match mot Norrköping hedrades stjärnan.

Magnus Jansson Klarin

Magnus Jansson Klarin

Kl.19:47, 9 januari, 2018

Det var mycket känslor innan matchen mellan Uppsala Basket och Norrköping Dolphins skulle börja i IFU Arena.

För bara några dagar sedan kom det tragiska beskedet att förre Uppsala- och Norrköpings-spelaren Dee Ayuba hastigt hade gått bort bara 31 år gammal.

LÄS MER: Sverige i chock efter tragiska dödsfallet – så hedras förre Uppsalaspelaren

Innan matchen startade hedrades stjärnan, som gjorde en säsong i Uppsala och hela fem i Norrköping, med en en dikt uppläst av ordföranden Daniel Fixelius följt av en tyst minut.

Känslor innan matchstart alltså, och känslor var det även inledningsvis på matchen där smockan stundtals hängde i luften.

Matchen då? Jo, i halvtid står det just nu 42–49 (ledning Norrköping) efter att gästerna öppnat klart bäst, men där Uppsala Basket kom tillbaka och också kunde gå upp i ledningen med 30–29 i inledningen på den andra perioden efter en trepoängare av Rhys Carter. Jämnt alltså.

Mer om matchen kan du läsa här på 24Uppsala.se senare under kvällen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så tränar du tillsammans med ditt barn

Emelie Elmes visar hur du kan få till ett roligt träningspass tillsammans med ditt barn.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.10:02, 6 januari, 2018

I januari är många av oss motiverade till träning. Vi lämnar julkorven bakom oss och blickar fram emot sommaren. Det finns dock en grupp som ofta är väldigt motiverade att träna men som har svårt att få till det. Jag pratar om småbarnsföräldrarna!

För småbarnsföräldrar är det viktigt att inte stressa upp sig i onödan och att få tid till träningen bidrar ofta till det. Genom att träna tillsammans slipper vi pussla och barnen blir inte ännu en orsak till att träningen uteblir.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Jag har precis börjat jobba efter en lång föräldraledighet och har under denna period tränat mycket tillsammans med barnen. Det är inte bara ur träningssynpunkt utan det har verkligen varit en rolig stund tillsammans varje gång. Barnen får även in rörelseglädjen och kommer se det som en naturlig del av livet att röra på sig. Det kan vara den viktigaste anledningen. Tänk dig att barnen som vuxna inte kommer sucka i soffan innan träningspasset utan snarare längta dit!

Har du tio minuter över? Ta med barnen ut och spring runt i trädgården. Leker ni på golvet? Ställ dig i plankan eller gör några armhävningar mellan varven. Ta de tillfällen som ges och ta det inte alltid så allvarligt!

I filmen visar jag hur ett typiskt hemmapass kan se ut hos oss!

Här hittar du Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Emelie Elmes

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Bildextra från Uppsalas nya friidrottsarena

24Uppsala.se gjorde ett besök på nya friidrottsarena ute i Gränby. Så kommer arenan att se ut.

Magnus Jansson Klarin

Magnus Jansson Klarin

Kl.20:51, 2 januari, 2018

Satsningen på Gränby sportområde fortsätter och kommande år är Uppsala Friidrottsarena redo på allvar.

24Uppsala.se besökte den nya utomhusarenan, som ska vara utrustad för att kunna arrangera större tävlingar som SM och junior-EM. under tiden den färdigställdes.

Ta en titt på den nya jätteaerenan i videospelaren här ovan.

Fakta



Fakta om Uppsala Friidrottsarena
Tillgänglig för: företag, skolklasser, föreningar
En extra kastplan
Banor: belagda med syntetgummi
Publikkapacitet: ca 1 000 sittande under tak
Elektricitet: ja
Omklädningsrum: möjligt att hyra 3 st i anslutning till friidrottsarenan
WC: ja
Kiosk: ja, vid vissa evenemang
Restaurang: ja, finns i IFUs anläggning intill
Parkering: cirka 700 parkeringsplatser, bussparkeringar, handikapplatser och 500 cykelplatser. Bilparkering kostar 9 kr/tim kl 07-23 och 2 kr/tim kl 23-07

Fakta: Sportfastigheter.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng