Uppsalaföretag kan bli Årets e-handel: ”En rolig överraskning” | Nyheter i Uppsala – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Uppsalaföretag kan bli Årets e-handel: ”En rolig överraskning”

Det snabbväxande bolagets robotlager avgörande för nomineringen.

Robin Östberg

Kl.19:29, 4 april, 2018

Uppsalaföretag kan bli Årets e-handel: ”En rolig överraskning”
KitchenTimes grundare Anton Malmberg t.v. och Joel Falck samt teamet. Foto: KitchenTime.

KitchenTime är det Uppsalaföretag som utsetts till en av tre finalister till priset Årets e-handel. Bakom priset, som delas ut senare i vår på galan Retail Awards, står Svensk Handel i samarbete med branschtidningen Market.

LÄS MER: Börjar med hemleverans – alla dagar i veckan

KitchenTime grundades 2013 av Uppsalaborna Joel Falck och Anton Malmberg och riktar in sig på försäljning av köksredskap via nätet.

I nomineringen lyfter juryn bland annat fram bolagets imponerande tillväxt och beskriver bolagets affärsidé som ”superenkel köpresa, trevlig miljö, massor av redaktionellt material och en smidig checkout skapar köplust.”

Den ena halvan av ägarduon är stolt men också en smula förvånad över nomineringen.

– En rolig överraskning får man säga. Såklart känns det superkul och det är ett stort erkännande för oss som ett relativt nystartat bolag att lyftas fram i ett sådant här fint sällskap, säger Joel Falck.

Sällskapet han syftar på är de två övriga nominerade bolagen Bubbleroom och Lyko.

– Det är två duktiga bolag som är på stark framfart. Båda verkar i branscher som skiljer sig åt från vår, då Lykos verksamhet till hälften består av retail och frisörsalonger och Bubbleroom som fokuserar på mode, har en annan typ av kundgrupp än vad vi har, säger Joel Falck.

Vilka vad huvudorsakerna till att ni nominerades, tror du?
–  Vi har vuxit väldigt snabbt och gjort flera satsningar, den största i vår logistik då vi i somras öppnade ett robotlager i Eskilstuna. Dessutom har vi var varit väldigt teknikorienterade med vår sajt som är både snabb och användarvänlig.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Rådhuset säljs för 127 miljoner

Den anrika fastigheten vid Stora torget köps av fastighetsjätten.

Robin Östberg

Kl.13:49, 26 april, 2018

Rådhuset säljs för 127 miljoner
Foto: Atrium Ljungberg.

Rådhuset i Uppsala säljs av Atrium Ljungberg till fastighetsbolaget Castellum. Prislappen blir hög: 127 miljoner, vilket motsvarar 42 300 kr/kvm. Fastigheten motsvarar cirka 3 000 kvadratmeter yta, varav 2 300 kvadratmeter utgörs av butiker och restauranger.

Köpet är något överraskande då Castellum vanligtvis fokuserar på förvärv av kontorslokaler. Kvadratmeterpriset nära rekordnivå för en stad som Uppsala. Rådhuset har en lång historia innehållande verksamheter från allt till vigselförrättningar till modehus.

– Rådhuset är ett välkänt varumärke med en stark kulturell och historisk förankring i Uppsala. Att driva Rådhuset skiljer sig dock från hur vi arbetar med våra övriga platser där fokus ligger på att utveckla attraktiva stadsmiljöer med en blandning av kontor, handel, bostäder, service, kultur och utbildning, säger Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg, i ett pressutskick.

Castellum tillträder fastigheten den 2 maj 2018.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Güntherska kan återigen vinna pris

Kungliga Güntherska Hovkonditoriet i Uppsala har nominerats till Årets Konditori 2018.

Robin Östberg

Kl.07:44, 26 april, 2018

Güntherska kan återigen vinna pris
Foto: Pixabay.

White Guide ger årligen ut ett priset som bland annat primerar ett café som presenterar ett brett urval av bakverk med de bästa råvarorna som bas. Güntherska Hovkonditori & Schweizeri, som i fjol vann priset för det mest hållbara konditoriet, har tillsammans med fyra andra bidrag nominerats i kategorin Årets Konditori.

– Ett fokus på medvetet valda riktiga råvaror är en gemensam nämnare för alla konditorier i den svenska toppstriden. Att vi ser mer innovation och säsongstänk i kondisdiskarna än någonsin är en inspirerande utveckling som driver branschen framåt,” säger Lena Ilkjær, chefredaktör för White Guide Café, ett pressmeddelande.

LÄS MER: Uppsalabutiker kan vinna hållbarhetspris

Bland de övriga nominerade återfinns bland annat Brogyllen i Göteborg och Vetekatten i Stockholm. Priset delas ut i samarbete med Arla Foods på White Guide Café den 14 maj på Stora Teatern, Göteborg.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De öppnar ny butik i Gränbystaden

Jubilaren firar med ny butik med ambitionen att komma närmare kunderna.

Robin Östberg

Kl.20:01, 25 april, 2018

De öppnar ny butik i Gränbystaden
Gränbystaden/Pressbild.

Under 2018 fyller Upplands Energi 100 år. Det firar energibolaget med att öppna en helt ny butik i Gränbystadens galleria.

– Många upplever el och energi som krångligt och då vill vi vara tillgängliga för att kunna prata fakturor eller visa upp solpaneler och värmepumpar, säger Kerstin Karusseit, chef för kundservice på Upplands Energi.

Fredagen den 4 maj slår butiken upp portarna och ambitionen är att komma närmare både nuvarande och potentiella kunder.

– Målsättningen är en ökad försäljning  och exponering av varumärket. Vår vision är att vara ett naturligt lokalt energibolag – och det kan vi inte vara om vi inte finns tillgängliga, säger Kerstin Karusseit.

Under invigningen arrangeras det även tävlingar och experiment i butiken.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA: Här öppnar succékedjan nytt

Streetfood-kedjan får inte plats med gästerna i nuvarande restaurangen i Uppsala.

Robin Östberg

Kl.18:05, 25 april, 2018

EXTRA: Här öppnar succékedjan nytt
Genrebild: Pixabay. Bilden har ingen koppling till nämnda restaurangen.

I december i år öppnar Bastard Burgers sin andra resturang i Uppsala, då succékedjan flyttar in i Gränbystadens galleria.

LÄS MER: Här invigs nya butiken i Uppsala

– Vi ska vara igång kring lucia innan julhandeln startar och hoppas på samma positiva mottagande som vi fått i vår nuvarande resturang i centrala Uppsala, säger delägaren Simon Wanler, till 24Uppsala.

Filosofin är att servera de godaste burgarna, tillverkade med lokala råvaror. Bastard Burgers öppnade sin första resturang i Uppsala februari 2017 i Forumgallerian. Den stora tillströmningen av gäster har gjort att sittplatserna inte räckt till.

– Det har varit ett stort tryck på restaurangen och det har blivit svårt att få ett bord hos oss. Vi ser Gränby som ett intressant område som är välbesökt och där fastighetsägaren Atrium Ljungberg gör stora satsningar, säger Simon Wanler.

Vilka förhoppningar har ni inför öppningen?
– Att folk kommer och äter burgare i mängder och är nöjda med vår service. Jämfört med nuvarande resturangen kommer det möjligen bli mindre fokus på kvällar och mer fokus på det löpande arbetet under dagtid.

Hösten 2016 öppnade Bastard Burger sin första restaurang i Luleå. Numera finns man bland annat i Stockholm, Gävle och Östersund.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Uppsalaproducent kritiserar krögare för ”färsk” mozzarella

"Att ta ostmassa från Italien och tillverka osten med hett vatten – det tycker jag inte är färskt".

Robin Östberg

Kl.13:57, 25 april, 2018

Uppsalaproducent kritiserar krögare för ”färsk” mozzarella
Foto: Pixabay.

Strax norr om Uppsala finns mozzarellaproducenten Linda Elvingson. Hon går nu till attack mot en restaurang i Karlskrona som nyligen expanderat sin verksamhet och som i marknadsföringen beskriver sin mozzarella som ”färsk” och från ”Karlskrona”, rapporterar SVT Nyheter Blekinge

Den beskrivningen fick Elvingsson att reagera:

LÄS MER: Matsnusk på restaurang i Uppsala

– Att man tar ostmassa från Italien och tillverkar osten med hett vatten, det tycker inte jag är färskt. De får jättegärna tillverka mozzarellaost men man måste se till att inte vilseleda konsumenterna, säger hon till SVT:s sajt.

Restaurang Skeppsgossen försvarar sig med att det inte är ostmassa utan mozzarella man säljer och att råvaran kommer från Italien för den fina kvalitetens skull.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng