Nya ordföranden vill se lokala bolag växa | Nyheter i Uppsala – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Nya ordföranden vill se lokala bolag växa

Företagarna Uppsalas ordföranden har haft en hektisk första tid på nya posten.

Robin Östberg

Kl.08:02, 8 april, 2018

Nya ordföranden vill se lokala bolag växa
Foto: Privat.

I mitten av mars i år tillträdde Anna Molin som ny ordförande för Företagarna Uppsala. Organisationen arbetar för att skapa ett starkt nätverk bland näringsidkare i kommunen. Vid sidan av engagemanget i Företagarna är Anna Molins ordinarie arbete på familjeföretaget Temakonsult i Uppsala, där hon är VD.

För 24Uppsala uppger hon att den första tiden på ordförandeposten varit inspirerande men också en smula hektisk med en hel del planeringsarbete.

– Tidigare har vi haft Uppsalas Företagargala i maj men i år arrangerar vi den redan 19 april. Dessutom är det valår och det innebär bland annat att Företagarnas nationella organisation framöver besöker Uppsala med sin valturnébuss. Då kommer jag vara på plats för att bland annat prata med företagare, politiker och andra näringslivsmänniskor, säger Anna Molin.

Anna Molin menar att det i dag finns bra stöd för att starta företag i Uppsala, men att det borde vara lika mycket fokus på att få bolagen att växa och stanna kvar. Enligt Molin är det en rad faktorer som spelar in:

– Uppsala är en expansiv kommun med stort fokus på bostadsbyggande. Det medför en extrem påfrestning på bland annat bygglov och handläggningstider. Det känns som att kommunen hamnat i en ond cirkel där företagaren upplever en allt svikande servicenivå säger hon och fortsätter:

– Man får inte glömma bort att företagaren och de anställda behöver förutsättningar för att växa, vi vet att hitta rätt kompetensförsörjning, lokaler och nya etableringsytor är en stor utmaning.

Den nye ordföranden har som hon själv uttrycker det fått ”företagande med modersmjölken”, då hon vuxit upp med familjeföretaget som i dag drivs i tredje generationen. Utöver arbetet på det egna bolaget har hon bland annat hunnit med att arbeta med marknadsfrågor på ett it-företag i Kista, utanför Stockholm.

– Som en småföretagare har jag skaffat mig erfarenhet inom många områden allt från ekonomin, kundkontakt, projektledning och företagsutveckling. Mitt engagemang i Företagarna är mitt sätt att ge tillbaka av de erfarenheter jag samlat på mig och kunna medverka till en positiv utveckling av näringslivet, säger Anna Molin.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Rådhuset säljs för 127 miljoner

Den anrika fastigheten vid Stora torget köps av fastighetsjätten.

Robin Östberg

Kl.13:49, 26 april, 2018

Rådhuset säljs för 127 miljoner
Foto: Atrium Ljungberg.

Rådhuset i Uppsala säljs av Atrium Ljungberg till fastighetsbolaget Castellum. Prislappen blir hög: 127 miljoner, vilket motsvarar 42 300 kr/kvm. Fastigheten motsvarar cirka 3 000 kvadratmeter yta, varav 2 300 kvadratmeter utgörs av butiker och restauranger.

Köpet är något överraskande då Castellum vanligtvis fokuserar på förvärv av kontorslokaler. Kvadratmeterpriset nära rekordnivå för en stad som Uppsala. Rådhuset har en lång historia innehållande verksamheter från allt till vigselförrättningar till modehus.

– Rådhuset är ett välkänt varumärke med en stark kulturell och historisk förankring i Uppsala. Att driva Rådhuset skiljer sig dock från hur vi arbetar med våra övriga platser där fokus ligger på att utveckla attraktiva stadsmiljöer med en blandning av kontor, handel, bostäder, service, kultur och utbildning, säger Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg, i ett pressutskick.

Castellum tillträder fastigheten den 2 maj 2018.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Güntherska kan återigen vinna pris

Kungliga Güntherska Hovkonditoriet i Uppsala har nominerats till Årets Konditori 2018.

Robin Östberg

Kl.07:44, 26 april, 2018

Güntherska kan återigen vinna pris
Foto: Pixabay.

White Guide ger årligen ut ett priset som bland annat primerar ett café som presenterar ett brett urval av bakverk med de bästa råvarorna som bas. Güntherska Hovkonditori & Schweizeri, som i fjol vann priset för det mest hållbara konditoriet, har tillsammans med fyra andra bidrag nominerats i kategorin Årets Konditori.

– Ett fokus på medvetet valda riktiga råvaror är en gemensam nämnare för alla konditorier i den svenska toppstriden. Att vi ser mer innovation och säsongstänk i kondisdiskarna än någonsin är en inspirerande utveckling som driver branschen framåt,” säger Lena Ilkjær, chefredaktör för White Guide Café, ett pressmeddelande.

LÄS MER: Uppsalabutiker kan vinna hållbarhetspris

Bland de övriga nominerade återfinns bland annat Brogyllen i Göteborg och Vetekatten i Stockholm. Priset delas ut i samarbete med Arla Foods på White Guide Café den 14 maj på Stora Teatern, Göteborg.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De öppnar ny butik i Gränbystaden

Jubilaren firar med ny butik med ambitionen att komma närmare kunderna.

Robin Östberg

Kl.20:01, 25 april, 2018

De öppnar ny butik i Gränbystaden
Gränbystaden/Pressbild.

Under 2018 fyller Upplands Energi 100 år. Det firar energibolaget med att öppna en helt ny butik i Gränbystadens galleria.

– Många upplever el och energi som krångligt och då vill vi vara tillgängliga för att kunna prata fakturor eller visa upp solpaneler och värmepumpar, säger Kerstin Karusseit, chef för kundservice på Upplands Energi.

Fredagen den 4 maj slår butiken upp portarna och ambitionen är att komma närmare både nuvarande och potentiella kunder.

– Målsättningen är en ökad försäljning  och exponering av varumärket. Vår vision är att vara ett naturligt lokalt energibolag – och det kan vi inte vara om vi inte finns tillgängliga, säger Kerstin Karusseit.

Under invigningen arrangeras det även tävlingar och experiment i butiken.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA: Här öppnar succékedjan nytt

Streetfood-kedjan får inte plats med gästerna i nuvarande restaurangen i Uppsala.

Robin Östberg

Kl.18:05, 25 april, 2018

EXTRA: Här öppnar succékedjan nytt
Genrebild: Pixabay. Bilden har ingen koppling till nämnda restaurangen.

I december i år öppnar Bastard Burgers sin andra resturang i Uppsala, då succékedjan flyttar in i Gränbystadens galleria.

LÄS MER: Här invigs nya butiken i Uppsala

– Vi ska vara igång kring lucia innan julhandeln startar och hoppas på samma positiva mottagande som vi fått i vår nuvarande resturang i centrala Uppsala, säger delägaren Simon Wanler, till 24Uppsala.

Filosofin är att servera de godaste burgarna, tillverkade med lokala råvaror. Bastard Burgers öppnade sin första resturang i Uppsala februari 2017 i Forumgallerian. Den stora tillströmningen av gäster har gjort att sittplatserna inte räckt till.

– Det har varit ett stort tryck på restaurangen och det har blivit svårt att få ett bord hos oss. Vi ser Gränby som ett intressant område som är välbesökt och där fastighetsägaren Atrium Ljungberg gör stora satsningar, säger Simon Wanler.

Vilka förhoppningar har ni inför öppningen?
– Att folk kommer och äter burgare i mängder och är nöjda med vår service. Jämfört med nuvarande resturangen kommer det möjligen bli mindre fokus på kvällar och mer fokus på det löpande arbetet under dagtid.

Hösten 2016 öppnade Bastard Burger sin första restaurang i Luleå. Numera finns man bland annat i Stockholm, Gävle och Östersund.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Uppsalaproducent kritiserar krögare för ”färsk” mozzarella

"Att ta ostmassa från Italien och tillverka osten med hett vatten – det tycker jag inte är färskt".

Robin Östberg

Kl.13:57, 25 april, 2018

Uppsalaproducent kritiserar krögare för ”färsk” mozzarella
Foto: Pixabay.

Strax norr om Uppsala finns mozzarellaproducenten Linda Elvingson. Hon går nu till attack mot en restaurang i Karlskrona som nyligen expanderat sin verksamhet och som i marknadsföringen beskriver sin mozzarella som ”färsk” och från ”Karlskrona”, rapporterar SVT Nyheter Blekinge

Den beskrivningen fick Elvingsson att reagera:

LÄS MER: Matsnusk på restaurang i Uppsala

– Att man tar ostmassa från Italien och tillverkar osten med hett vatten, det tycker inte jag är färskt. De får jättegärna tillverka mozzarellaost men man måste se till att inte vilseleda konsumenterna, säger hon till SVT:s sajt.

Restaurang Skeppsgossen försvarar sig med att det inte är ostmassa utan mozzarella man säljer och att råvaran kommer från Italien för den fina kvalitetens skull.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng