Fordonsdebatten – den mörka sidan med elbilarna | Nyheter i Uppsala – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Fordonsdebatten – den mörka sidan med elbilarna

Regeringen satsar på elbilar när fordonsbeskattningen görs om i sommar, men industrin är inte fläckfri.

Matilda Larsson

Kl.17:54, 15 april, 2018

Fordonsdebatten – den mörka sidan med elbilarna
Hjalmar Strömgren, begagnatansvarig säljare på Råbergs Bil i Kalmar. Foto: Matilda Larsson, Pxhere.

Elbilar har blivit ett oerhört omdebatterat ämne de senaste åren.

Många stora bilproducenter har meddelat att de storsatsar på elbilar och hybrider som framtidens transportmedel.

LÄS MER: Nya fordonsskatten: Så undviker du skattesmällen

Samtidigt meddelar fler och fler hotell, varuhus och kommuner att de har installerat laddstolpar så att du kan ladda din elbil hos dem. Det är en

Reglerna för fordonsbeskattning ändras den 1 juli 2018 och innebär att nyregistrerade fossildrivna fordon som diesel- och bensinbilar blir dyrare, medan elbilar blir billigare. Syftet är att öka andelen miljöanpassade fordon och bidra till att uppnå målet om en fossilfri fordonsflotta, enligt Transportverkets hemsida.

Regeringen och biltillverkarna är överens – koldioxidutsläppen måste minska.

Attityden till elbilar förändrades dock ganska drastiskt för ganska många nyligen. Då publicerades nyhetsartiklar som ifrågasatte tillverkningen av elbilars batteri.

Bland annat Aftonbladet avslöjade att grundämnet kobolt, som används i flera typer av elbilsbatterier, utvinns mestadels från Kongo-Kinshasa där både barn och vuxna tvingas ner i klaustrofobiska gruvhål utan skyddsutrustning.

Annan kritik som elbilar har fått nyligen är att hänsyn bara har tagits till hur lite elbilar släpper ut under körning, medan livscykelanalyser har glömts bort, som analyserar allt från produktion, användningen av kobolt och elförsörjning till återvinning av komponenter.

– Elbilar är nollutsläppare per definition. Lagstiftarna tittar endast på vad som kommer ut ur avgasröret och på elbilar finns inget avgasrör, säger Roland Doll, innovationschef på konsultfirman Innoenergy till Financial Times.

Dieseln har tidigare klassats som miljöbil – och gör det än i dag, vilket har upprört många svenskar, då större dieselbilar får ett saftigt skattepålägg om de registreras efter den 1 juli.

Hjalmar Strömgren, begagnatansvarig säljare på Råbergs Bil i Kalmar, har arbetat inom bilbranschen i 14 år. Han berättar att om du köper en dieselbil som är miljöklassad före den 1 juli när skatten höjs för både diesel och bensin, så kan du fortfarande få fem års befrielse från vägtrafikskatt.

– Jag blir själv riktigt lack, politikerna ändrar direktiven ofta vilket ger dubbla budskap så jag förstår att folk är förbannade.

Han berättar också att dieselbilar fortfarande är extremt bra med låga koldioxidutsläpp och låg förbrukning, beroende på vart du bor och hur mycket du behöver köra.

– Jag tycker att folk ska ta dieselpratet med en nypa salt. Självklart tycker jag att vi måste få ner koldioxidutsläppen och utveckling är alltid bra, men framförallt att man inte kör mer än man behöver, säger Hjalmar Strömgren.

Hjalmar Strömgren drar parallellen mellan diesel och etanol.

– För tio år sedan var Ford enorma på etanolbilar. Då var etanol hett men sedan påverkade oljeindustrin, med sina miljoninvesteringar, och det började rapporteras om att etanolen i Sverige tillverkades av brasiliansk skog, vilket var falskt. Det visade sig vara svenska skogsrester man använde, säger Hjalmar Strömgren. 

Tror du att det finns risk att elbilarna kan komma att smutskastas?
– Ja absolut, jag tror att oljeindustrin kommer att fokusera alltmer på totaltillverkningen av elbilar och i synnerhet på batteriframställningen. Det kan säkert komma smutskastning från alla håll och kanter framöver, säger Strömgren.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Försvunnen kvinna hittad av allmänheten

En sökinsats pågick under söndagsförmiddagen efter att anhöriga anmält till polisen att kvinnan var försvunnen.

Magnus Jansson

Kl.10:58, 22 april, 2018

Försvunnen kvinna hittad av allmänheten
Arkivfoto: Krister Andersson / BILDBYRÅN

På söndagsmorgonen gick polisen ut med en efterlysning av en 74-årig, dement kvinna som försvunnit i Ekeby.

– Det pågår en sökinsats just nu, i övrigt finns det inte så mycket att tillägga. Det är inte känt exakt när hon försvann, en anhörig anmälde det till oss vid sjutiden, sa Tor Stens, RLC-befäl på polisen till 24Uppsala tidigare under förmiddagen.

LÄS MER: Polisen efterlyser försvunnen kvinna – vädjar om tips

Vid 10.30-tiden meddelade polisen att kvinnan hittats av allmänheten klockan 10.21. Hon ska då ha befunnit sig vid brukshundsklubben i Uppsala och mådde under omständigheterna bra.

Hon har nu återförenats med sina anhöriga.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Polisen efterlyser försvunnen kvinna – vädjar om tips

(Uppdaterad 11.04) ) Polisen fick in uppgifterna vid sjutiden på söndagsmorgonen.

Magnus Jansson

Kl.09:19, 22 april, 2018

Polisen efterlyser försvunnen kvinna – vädjar om tips
Arkivfoto: Jonas Ljungdahl / Bildbyrån

UPPDATERING: Vid 10.30-tiden meddelade polisen att kvinnan hittats.

*****

Polisen har gått ut med en efterlysning av en försvunnen 74-årig kvinna. Kvinnan vid namn Ulla-Britt försvann i Ekeby under söndagsmorgonen.

Hon beskrivs ha viss lokalkännedom men bor inte i Uppsala. Polisen uppger också att hon är dement men uppfattas som frisk.

Hon var vid försvinnandet klädd i: Röd jacka, midjelång, svarta skor, blå jeans. Övrig klädsel är okänd. Hon rör sig obehindrat.

Har du sett Ulla-Britt ring 11414 och begär RLC Mitt”, skriver polisen på sin hemsida.

– Det pågår en sökinsats just nu, i övrigt finns det inte så mycket att tillägga. Det är inte känt exakt när hon försvann, en anhörig anmälde det till oss vid sjutiden, säger Tor Stens, RLC-befäl på polisen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Larm om brand i Uppsala ”Grannarna hade släckt den när vi kom”

Larmet kom in 16.26.

Filip Edvardsson

Kl.16:45, 21 april, 2018

Larm om brand i Uppsala ”Grannarna hade släckt den när vi kom”
Foto: Arkiv

På lördagseftermiddagen startade en brand utomhus i Valsätra.

När räddningstjänsten hade kommit till platsen visade sig vara buskar intill ett lägenhetshus som hade tagit fyr. Dock var branden redan släckt när räddningsenheten kom till platsen.

– Grannarna hade släckt med en egen släckare, så vi har lämnat platsen nu. Väggen hade tagit lite skada men det var ingen större fara, säger Peter Pistam, ledningsoperatör vid Storstockholms räddningscentral. 

 

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kommunen om brottet: ”Kan förbjuda enskilda personer”

Ingen privatperson i Uppsala kommun har ännu dömts för att ha tvättat bilen hemma.

Robin Östberg

Kl.17:58, 20 april, 2018

Kommunen om brottet: ”Kan förbjuda enskilda personer”
Foto: Pixabay.

Som 24Uppsala berättat i en tidigare artikel är det få som känner till att det kan vara ett lagbrott att tvätta bilen hemma. Enligt den Sifo-undersökning som artikeln hänvisar till tvättar fyra av tio svenskar bilen hemma på gatan.

I Uppsala kommun rekommenderas alltid att privatpersoner ska tvätta sin bil i så kallade gör det själv-hallar för att undvika att orenat vatten går ut i vattendrag och sjöar.

LÄS MER: Fängelse – om du tvättar bilen hemma

– Det finns många känsliga områden i Uppsala att ta hänsyn till, så ta det säkra före det osäkra och tvätta bilen i en biltvätt, säger Sylvia Fernadez, miljöinspektör vid Uppsala kommun.

Enligt miljöbalken ”ska alla som utför en handling, som kan orsaka skada för människors hälsa eller miljö, skaffa sig den kunskap som behövs för att skydda omgivningen mot skada eller olägenhet.”

Lagtexten säger inte uttryckligen att man inte får tvätta bilen på gatan, men enligt miljöbalken får inte orenat avloppsvatten släppas ut.

Enligt miljöbalkens 29:e kapitel är påföljden för miljöbrott böter eller fängelse i högst två år.

Så vitt Sylvia Fernadez vet har ingen privatperson i Uppsala kommun dömts för att ha tvättat bilen hemma.

– Däremot kan vi förelägga och förbjuda enskilda personer att tvätta bilen på gatan, säger hon.

Samtidigt hänvisar hon till att enligt Naturvårdsverket har kommunen inget lagstöd att utfärda generella förbud, mot till exempel biltvätt på gatan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

CSN blåst på över 120 000 kronor – kvinna misstänks

Kvinnan ska, på grund av falska handlingar, ha fått ut en stor summa från Centrala studiestödsnämnden.

Mia Martelleur

Kl.09:20, 20 april, 2018

CSN blåst på över 120 000 kronor – kvinna misstänks
Montage: Pixabay / Simon Hastegård, Bildbyrån.

En kvinna i 30-årsåldern har åtalats vid Uppsala tingsrätt för grovt bidragsbrott alternativt penningtvättsbrott. Kvinnan ska ensam, eller tillsammans med en annan i Uppsala, ha lämnat oriktiga uppgifter till Centrala studiestödsnämnden (CSN) med hjälp av falska handlingar.

På grund av detta ska CSN felaktigt ha betalat ut studiemedel till kvinnans konto. Det ska röra sig om sammanlagt 121 437 kronor som felaktigt har betalats ut under december 2017 och januari 2018.

Enligt åtalet kan kvinnan genom att ha upplåtit sitt konto, ha skapat möjligheten för andra har ta del av pengarna från CSN.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng