TV: Aktuell med bok om det goda varumärket | Nyheter i Uppsala – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

TV: Aktuell med bok om det goda varumärket

Entreprenören Pia Andersons mission är hjälpa företag att bygga hållbara varumärken.

Robin Östberg

Kl.16:05, 29 april, 2018

Uppsalabon Pia Anderson har 25 års erfarenhet kring hur man bygger varumärken. Efter en lång period på reklambyråer, driver hon sedan några år tillbaka företaget 5Vtill5P där hon hjälper kunder att medvetet och hållbart bygga det goda varumärket.

I hennes nya bok ”Bygg det goda varumärket”, som utkom för en dryg månad sedan, ger Anderson inspiration till hur man steg för steg bygger det goda varumärket. Modellen 5Vtill5P, ligger till grund för all hållbar affärsutveckling som bygger varumärket.

– Jag har alltid gillat matte, problemlösningen, logiken och att systematisera tänkandet. Modellen föddes steg för steg under 25 år och tog formen 5Vtill5P medan jag skrev första boken ”Bygg ditt varumärkes själv”, säger Pia Anderson.

Utöver författarskapet föreläser och processleder Pia om bland annat digitalisering och hållbarhet och hur hela varumärkesarbetet startar i företagets vision, samt hur man vågar välja sin målgrupp.

– Det behöver definieras vad ett starkt varumärke är. En del säger att det bara handlar om marknadsföring, men vad det egentligen handlar om är att överraska kunden från dag ett, säger hon. Så kunden blir ens bästa säljare.

I bolagens tänk kring hållbarhet menar Anderson att det finns två ytterligheter. Å ena sidan finns det en drivkraft att hållbarhet är något viktigt som man arbetar med internt men inte kommunicerar externt,  å andra sidan finns det en rad företag som försöker stärka varumärket i linje med kundernas förväntningar på hållbara lösningar, som kommunicerar detta externt men inte förankrat hållbarhetsarbetet internt i affärsmodellen.

– Ibland får jag höra att hållbarhetsarbetet är för stort och komplicerat och att det i slutändan ändå är priset som avgör.

Hon upplever också en tydlig skillnad i medvetenhet mellan olika typer av branscher i takt med var media lägger sitt fokus.

– Länge har matvarubutiker haft en hög medvetenhet om ekologiska produkter som är fairtrade producerade. Samma sak med bilundstrin där val av elbil eller diesel ofta diskuteras. Men i till exempel klädindustrin kan det vara svårt att få information om materialets ursprung och hur arbetsvillkoren ser ut för tillverkarna, säger Pia Anderson.

Hon lyfter även fram elektronikindustrin som exempel – där hållbarhetsdiskussionen är nästintill obefintlig.

– Hur hållbart är det att få en ny mobiltelefon varje gång du förnyar till mobilabonnemang? Media påverkar allmänhetens medvetenhet och bär ett stort ansvar för hållbar utveckling, säger hon.

 

Fakta



Om modellen 5Vtill5P

 

5P – överträffa kundens förväntningar

• Promotion: Kunden ser och hör företagets löfte i marknadsföring och försäljning.
• Plats: Kunden upplever platsen där produkten och tjänsten köps och levereras.
• Produkt/tjänst: Kunden upplever produktens och tjänstens funktionalitet, kvalitet och design.
• Pris: Det är kunden som betalar och som tänker något om prissättningen
• Personal: Kunden möter och är i kontakt med företagets personal, kanske fler gånger än i köpet och i leveransen.

5V – roten till ditt varumärke

#1V Visionen
#2V Vad kunderna kan köpa av ditt företag
#3V Vem du finns till för
#4V Varför de ska välja ditt företag
#5V Värderingar, ytterligare ett varför

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Håkan lurades på 140 000 – såg på när kontot länsades

Bedragaren slog till mot Håkan Bosäter: "Finns flera saker som borde fungera".

Robin Östberg

Kl.13:47, 21 maj, 2018

Håkan lurades på 140 000 – såg på när kontot länsades
Foto: Mostphotos.

En av de utsatta för ”bluffmetoden” är Håkan Bosäter som trodde att han blev uppringd av Nordea. På uppmaning slog han in sina bakuppgifter och gjorde då upptäckten att det dragits 5 000 kronor kronor från hans sparkonto. När Bosäter väntade på Nordeas kundtjänst kunde han se hur bedragaren flyttade pengar från hans kapitalkonto till lönekontot. Innan kontot hunnit spärras hade han blivit av med 140 000 kronor.

– För mig är det viktigt att framhålla att det finns flera saker som borde fungera annorlunda, säger Håkan Bosäter till Expressen.

Håkan hade blivit utsatt för en bedrägerivariant som kallas spoofing. I korta drag är det som sker att det ser ut som bedragaren ringer från banken och påstår att det pågår en misstänkt transaktionen. För att stoppa detta uppmanas kunden identifiera sig via mobilt bank-id. Bedragaren kan då logga in och få tillgång till kundens samtliga konton.

I de flesta fall ersätter banken inte kunder som utsatts för spoofing, då kunderna använt bank-id för att öppna sina konton anses de av bankerna varit ”grovt oaktsamma”

ARN, Allmänna reklamationsnämnden, prövar nu för första gången sex ärenden där personer som utsatts för spoofing vill få tillbaka sin pengar.

Cecilia Blomqvist på Konsumenternas bank- och finansbyrå, menar att då kunderna är övertygade om att de blivit kontaktad av sin bank är frågan om det verkligen kan anses ha agerat oaktsamt. Vidare menar hon att det beslut ARN fattar i dessa ärenden kan få stor betydelse framöver.

– ARN:s beslut är inte bindande för bankerna, men bankerna brukar alltid följa ARN:s riktlinjer, säger hon till tidningen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Enorm prisökning på glass – här är anledningen

Här är glassfavoriten som har ökat mest i pris.

Matilda Larsson

Kl.13:56, 19 maj, 2018

Enorm prisökning på glass – här är anledningen
Genrebild: Pxhere.

Under sommaren är glass ett måste för många.

Den som har varit uppmärksam har dock märkt att glassen tycks ha blivit dyrare genom åren.

Det stämmer – på tjugo år har till exempel en Daimglass blivit 78 procent dyrare, vilket Di först rapporterade.

År 1998 kostade en Daimglass 14 kronor styck, i dag har priset gått upp till 25 kronor. Bland annat glassföretaget Sia har höjt sina priser med tio procent bara det senaste året.

Enligt Rolf Frid, vd på Sia, är det råvarorna som påverkar priset mest.

–Vi höjer när råvarupriserna går upp. Gräddpriset har gått upp 35 procent i år i jämförelse med föregående år, säger han till Di.

Det är dock inte bara grädden som har gjort våra plånböcker tommare. Även priset på vanilj har ökat, under en längre tid. Cyklonen Enawo som ödelade stora delar av vaniljodlingen på Madagaskar förra året, har lett till brist på äkta vanilj.

Tack vare långa kontrakt som många glassföretag har med sina vaniljleverantörer, har det dock kortsiktigt inte en lika stor prispåverkan enligt Rolf Frid.

Kostnaden kan dock bli mer synlig för nya glassleverantörer.

– Om man i dag vill gå från arom till äkta vanilj i förpackning så går det nästan inte att köpa över huvud taget. Vi har ju jobbat med äkta vanilj under lång tid, så vi är vana, säger Rolf Frid till Di.

Det finns dock positiva nyheter – den glass som har gått upp minst i pris är den klassiska isglassen Piggelin, som bara har haft en prisökning på två kronor de senaste 20 åren.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Matjätte skrotar papperskvitton – vill bli första digitala kedjan

"Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många", säger Mats Axellie, it-chef på Hemköp.

Matilda Larsson

Kl.08:09, 16 maj, 2018

Matjätte skrotar papperskvitton – vill bli första digitala kedjan
Genrebild: Pixabay.

Digitaliseringen ökar mer och mer – inte minst inom handeln.

Nu vill matjätten Hemköp bli den första stora kedjan att införa digitala kvitton istället för papperskvitton. Det skriver livsmedelskedjan i ett pressmeddelande.

Orsaken ska vara att företaget har upplevt att efterfrågan på digitala kvitton är stor efter en Sifo-undersökning som Hemköp genomfört, samtidigt som man räknar med att det kommer att innebära en kraftigt minskad mängd utgifter och samtidigt minska nedskräpning och skogsskövling.

Enligt undersökningen är det främst yngre och medelålders kunder som är positiva till den digitala förändringen, där framkommer också att endast en procent av kunderna sparar sitt kvitto.

I åldern 65–79 år sparar istället var tionde kund kvittot.

Totalt sett är det 190 Hemköpsbutiker som ska införa digitala kvitton. Inledningsvis är det dock bara en förmån för bonuskunder hos Hemköp, med 1,5 miljoner medlemmar.

– Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många för både kunder och medarbetare. Vi uppmuntrar våra kunder att välja kvittot digitalt så spar vi även på jordens alla träd, säger Mats Axellie, it-chef på Hemköp.

Det dröjer dock innan handeln blir helt digital. Möjligheten att få kvittot i pappersform kommer fortfarande att finnas kvar, enligt företaget.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Storbank ligger nere – inga kunder kan logga in

Varken nätbanken eller mobilbanken fungerar för kunderna.

Matilda Larsson

Kl.14:41, 15 maj, 2018

Storbank ligger nere – inga kunder kan logga in
Foto: Nils Jakobsson / BILDBYRÅN

Under tisdagsmorgonen låg Swish nere för alla banker, till följd av tekniska problem. Då drabbades 6,3 miljoner svenskar – nu ligger Nordea nere.

Samtliga av Nordeas kunder är drabbade och enligt larmet som kom runt halvåttatiden under tisdagen, fungerar varken nätbanken eller mobilbanken att logga in på.

– Det är tekniskt problem, det är allt vi vet. Vi jobbar på att lösa det och allt fokus ligger där nu, säger Afroditi Kellberg, presschef på Nordea till Dina Pengar.

Så lyder texten som Nordeas kunder möts av på bankens hemsida. Skärmdump: Nordea.

Texten som Nordeas kunder möts av på bankens hemsida. Skärmdump: Nordea.

Det är ovanligt att storbanker ligger nere så pass länge och Nordea uppmanar sina kunder att ta kontakt med kundtjänst.

– Kan man legitimera sig med bank-id så kan vi hjälpa er över telefon, säger pressekreterare Janina Pfalzer till SVT Nyheter.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så undviker du vanliga fällorna på sommarjobbet

Här är de viktigaste sakerna att ha koll på för att undvika att bli lurad.

Matilda Larsson

Kl.11:42, 14 maj, 2018

Så undviker du vanliga fällorna på sommarjobbet
Foto: Charlotta Wasteson/Flickr.

Sommaren närmar sig med stormsteg och därmed också tiden för de som ska sommarjobba.

Enligt fackförbundet LO arbetar unga ofta under villkor som vore helt otänkbara för vuxna och det finns vissa fällor som är extra viktiga att känna till.

Den absolut vanligaste fällan är gratis provjobb.

– Det får vi in frågor om varje vecka. Det handlar om att arbetsgivaren erbjuder jobb på prov under en dag eller kväll, och ”sen får vi se hur det går”. Efter det får de höra att det inte funkar. I bästa fall har de då fått lite käk under dagen, men inga pengar i fickan, vilket gör att många känner sig otroligt lurade, säger Josefin Johansson, ungsekreterare på LO till TT.

Om en arbetsgivare säger att den inte ”har råd” att betala för provjobb bör man vara försiktig. Om du till exempel skär dig eller får frityrolja på dig så finns ingen dokumentation vilket gör att du kan behöva stå för alla kostnader själv, menar Josefine Johansson.

Störst problem har generellt sommarjobbare inom restaurangbranschen, handel och kommunala verksamheter som till exempel parkarbete, enligt LO.

LO tipsar också om att se till att skriva ett anställningsavtal och få ett anställningsbevis, oavsett vad du kommer att jobba med. Ta även reda på vilka kollektivavtal som finns och vad företaget har för försäkringar till sina anställda.

Vad du får jobba med skiljer sig också beroende på hur gammal du är. Enligt LO får till exempel du som är mellan 13–15 år ta enklare och riskfria arbeten, som att stå i kiosk eller jobba i affär och jobba med enklare arbetsuppgifter inom industri-, trädgårds- och jordbruksområdena. Däremot får du inte arbeta ensam eller sitta i kassan.

”När du har fyllt 16 år, får du i princip ta alla jobb. Men, du får inte arbeta med farliga kemikalier, tyngre lyft eller maskiner där du kan skada dig. Du får heller aldrig arbeta ensam. Detta gäller särskilt jobb där pengar hanteras, och det finns risk för rån”, skriver LO på sin hemsida.

Sju saker att hålla koll på inför sommarjobbet: 

1. Se till att få ett anställningsbevis.

2. Din ålder bestämmer vad du får göra.

3. Se till att du får semesterersättning.

4. Jobba aldrig utan försäkring.

5. Ha koll på svartjobb, skatt och jämkning.

6. Ha koll på lönebeskedet.

7. Be alltid om ett arbetsintyg.

Källa: LO

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng