Matjätte skrotar papperskvitton – vill bli första digitala kedjan | Nyheter i Uppsala – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Matjätte skrotar papperskvitton – vill bli första digitala kedjan

"Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många", säger Mats Axellie, it-chef på Hemköp.

Matilda Larsson

Kl.08:09, 16 maj, 2018

Matjätte skrotar papperskvitton – vill bli första digitala kedjan
Genrebild: Pixabay.

Digitaliseringen ökar mer och mer – inte minst inom handeln.

Nu vill matjätten Hemköp bli den första stora kedjan att införa digitala kvitton istället för papperskvitton. Det skriver livsmedelskedjan i ett pressmeddelande.

Orsaken ska vara att företaget har upplevt att efterfrågan på digitala kvitton är stor efter en Sifo-undersökning som Hemköp genomfört, samtidigt som man räknar med att det kommer att innebära en kraftigt minskad mängd utgifter och samtidigt minska nedskräpning och skogsskövling.

Enligt undersökningen är det främst yngre och medelålders kunder som är positiva till den digitala förändringen, där framkommer också att endast en procent av kunderna sparar sitt kvitto.

I åldern 65–79 år sparar istället var tionde kund kvittot.

Totalt sett är det 190 Hemköpsbutiker som ska införa digitala kvitton. Inledningsvis är det dock bara en förmån för bonuskunder hos Hemköp, med 1,5 miljoner medlemmar.

– Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många för både kunder och medarbetare. Vi uppmuntrar våra kunder att välja kvittot digitalt så spar vi även på jordens alla träd, säger Mats Axellie, it-chef på Hemköp.

Det dröjer dock innan handeln blir helt digital. Möjligheten att få kvittot i pappersform kommer fortfarande att finnas kvar, enligt företaget.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Trädgårdsjätte börjar med hemleverans i Uppsala

Nytt samarbete med logistikpartner möjliggör hemleverans till kunder i Uppsala

Robin Östberg

Kl.21:28, 21 maj, 2018

Trädgårdsjätte börjar med hemleverans i Uppsala
Foto: Mostphotos.

Butikskedjan Plantagen har inlett ett samarbete med Best Transport som möjliggör hemleverans för konsumenter i Uppsala och Stockholm. Leveranserna kommer att ske veckans alla dagar med möjlighet till samma dag-leveranser.

Transportföretaget blir en viktig del i Plantagens uppstart av e-handel. Totalt får omkring 2,4 miljoner konsumenter i Uppsala och Stockholm tillgång till tjänsten, skriver sajten Transport och Logistik.  

I Plantagens e-handelsuppstart har en av utmaningarna varit att hitta en logistikpartner som kan hantera större försändelser än vad som normalt levereras hem till dörren.

– Med Best Transport når vi nu ut på ett helt nytt sätt vilket stärker vår e-handelssatsning. Vi vet att det finns stor efterfrågan på att kunna handla växter och tillbehör online och vi kommer kunna möta de behoven med det här nya samarbetet, säger Kenneth Grönlund, Omni-Channel Manager på Plantagen, till sajten och fortsätter:

– I processen att hitta rätt transportpartner har det också varit viktigt att tillgodose möjligheten att kunna hantera paket och försändelser som är både ömtåliga och stora, säger han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Två förare i slagsmål efter trafikolycka

Vittnen slog larm till polisen. Nu misstänks en av förarna för misshandel.

Josefine Göransson

Kl.19:30, 21 maj, 2018

Två förare i slagsmål efter trafikolycka
Foto: Mostphotos

Vid 17-tiden på måndagen ska en trafikolycka ha inträffat i korsningen Malma bergsväg och Norbyvägen i Uppsala. De båda förarna, män i 25-årsåldern, ska i samband med olyckan ha hamnat i bråk och börjat slåss.

Vittnen slog larm till polisen som skickades till platsen för att lugna ner de båda männen. Den ena mannen är nu misstänkt för misshandel.

Övriga omständigheter kring olyckan och vem som eventuellt var vållande till den är oklart.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Postnords tvärvändning – Kina-avgiften slopas

Snart slopas avgiften på paketen från Kina.

Hanna Södergren

Kl.16:04, 21 maj, 2018

Postnords tvärvändning – Kina-avgiften slopas
Postnord har haft mindre att göra sen administrationsavgiften infördes. Arkivbild.

Första mars i år kom beslutet att Postnord ändrade reglerna för utländska paket. Köper man varor från Kina eller andra länder utanför EU tillkommer det en administrationsavgift på 75 kronor. Detta för att säkra upp momsen.

De flesta paketen var från lågprissajter som till exempel Wish och Ali express. Idag är antalet paket som kommer från Kina knappt tiondel jämfört med förra hösten.

Men nu knappt tre månader senare kommer avgiften att försvinna från lågprissajterna. Bakgrunden tros vara det stora intresset bland svenskarna att just handla på lågprissajterna. Postnord ska ha drivit förhandlingar med företag i Kina så att företagen kan komma att ha hand om momsen direkt vid beställningarna.

– Allt är klart. Postnord har även varit i kontakt med fler aktörer om liknande lösningar, säger en källa till Breakit.

Hur låg avgiften kommer att bli återstår att se, men lägre lär den bli.

– Avgiften kommer att vara avsevärt lägre än de 75 kronorna vi har i dag. Men en avgift måste vi ta eftersom vi fortfarande måste ta betalt för arbetsinsatsen vi måste göra. När avgiften kommer att slopas är inte bestämt än. Det återstår några pusselbitar i den praktiska lösningen innan vi är helt färdiga, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord till Aftonbladet.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ansökte om sjukpenning – fick vänta i fem månader

Trots upprepade försök har Försäkringskassan handläggare varit omöjlig att nå

Robin Östberg

Kl.15:55, 21 maj, 2018

Ansökte om sjukpenning – fick vänta i fem månader
Foto: Bildbyrån.

En Uppsalabo ansökte om sjukpenning från Försäkringskassan den 1 november förra året. I början av april i år, fem månader senare har ännu inget besked lämnats. Trots att kvinnan vid upprepade försök via telefon försökt nå ansvarig handläggare  har det inte lyckats.

Kvinnan tröttnade och anmälde saken till Justitieombudsmannen som i sitt yttrande skriver att Försäkringskassan snarast ska förklara varför ärendet dragit ut på tiden samt komma med ett beslut.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Mobilspel ska göra barn till bättre tandborstare

Folktandvården släpper nytt mobilspel i en historisk satsning.

Robin Östberg

Kl.14:11, 21 maj, 2018

Mobilspel ska göra barn till bättre tandborstare
Foto: Region Uppsala.

Appen som innehåller både spel och timer ska göra barn och föräldrar bättra på att borsta tänderna. Tanken väcktes hos Folktandvården när statistik visade på ökad karies hos yngre skolbarn i Uppsala. Därför har samtliga folktandvårdsorganisationer gått ihop och gjort en historisk satsning för svensk folkhälsa.

– Det är självklart att Folktandvården, med vårt ansvar för barn och unga och i vår storlek som folkhälsoaktör, ska finnas där och peppa både små och stora att ta hand om tänderna, säger Katja Lundgren, kommunikationschef på Folktandvården i Uppsala län, i ett pressmeddelande.

Appen har fått namnet Rocka munnen där barnet skapar sitt eget musikband genom poäng som de samlat i spelet. När man borstar tänderna spelas tandborstlåten som under två minuter ger pedagogiska

– Med spelet kopplar vi ihop tandborstning och skärmtid så att familjen kan leka fram en bra vana tillsammans hemma. Vår undersökning visar att mer än var tredje barn mellan 6 och 9 år inte får hjälp av en vuxen att borsta tänderna och att många familjer upplever att det blir tjat och konflikter kring tandborstningen, säger Katja Lundgren.

Spelet finns att ladda ner gratis där spel och appar finns.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng