Allt fler inser vikten av SEO när de driver ett företag. SEO står för ”search engine optimization” vilket på svenska kallas sökmotoroptimering. Med hjälp av en samling metoder går det att förbättra en hemsidas rankning hos sökmotorerna, vilket gör den mer synlig för besökare. I princip alla företag gynnas av SEO, särskilt de som har en genomarbetad strategi för marknadsföring och försäljning på internet.
För att få bättre verksamhetsresultat är SEO en grundläggande faktor som är viktig att prioritera. När det gäller konverteringsgrad för mer traditionella marknadsföringsstrategier brukar den ligga på runt 1,7 procent, medan den för SEO är 14,6 procent. Varje minut utförs tusentals googlesökningar av presumtiva kunder, där framgångsrik SEO leder till fler inköp och bättre resultat för företagen.
Vikten av SEO
Bland de hemsidor som ofta hamnar i topp på Google finns Aftonbladet, Expressen och Youtube. Det sistnämnda är ingen överraskning då Google skickar stora mängder trafik till Youtube genom att lägga till videofilmer i sina sökresultat. Även Wikipedia brukar hamna högt upp när användarna söker, vilket i grunden beror på att Google är en frågemaskin. Wikipedias innehåll handlar i stort sett om att svara på frågor, vilket är mycket väl anpassat till Googles funktionalitet.
SEO som nyföretagare
Många nyföretagare har en intensiv period när verksamheten precis har påbörjats och en ny hemsida måste läggas upp och marknadsföras. I början kan det vara klokt att ta hjälp med sin SEO-optimering för att bättre möta företagets mål. Det är stark efterfrågan på SEO-konsulter då konkurrensen numera är stor på internet. Alla företag och webbshoppar som vill nå nya kunder behöver en digital närvaro på webben, där sökmotoroptimering ökar både inkommande trafik till hemsidan och företagets försäljning.
När du som nyföretagare anlitar en SEO-expert behöver hen ha god kunskap i följande:
- Kommunikation och att lyssna på dina önskemål
- Förstå hur marknaden fungerar
- Sökordsanalys och länkbygge
Sökmotoroptimering är en långsiktig investering, där de pengar som satsas ger resultat i många år om hemsidan ständigt uppdateras. Det kan vara tidskrävande att hela tiden sökoptimera hemsidan, därför väljer många småföretagare och startups att ta hjälp utifrån, vilket inte behöver bli dyrt med rätt leverantör. Som företagare kan du marknadsföra företaget på många sätt, där du använder SEO, Google ads och sociala medier för att hitta och behålla nya kunder.