Laddar

Bensin och diesel kan bli ännu dyrare

Snart inför regeringen en reduktionsplikt som kan få bensin- och dieselbolagen att höja priserna.

delningar

Den första juli i år inför regeringen en reduktionsplikt för att öka användningen av biodrivmedel.

Det innebär att alla drivmedelsleverantörer kommer att behöva minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel – målet är en minskning med 40 procent till 2030.

En lösning för att minska användningen av fossila bränslen är en ökad iblandning av biodrivmedel på de drygt fyra miljoner bilar som rullar i Sverige.

Det här kommer att påverka bensin- och dieselbolagen. Energimyndigheten skriver på sin hemsida: ”Om du är skattskyldig för bensin och/eller diesel innebär reduktionsplikten att du ska se till att de bidrar en viss minskning av klimatpåverkan. Du uppnår detta genom att gradvis öka inblandningen av biodrivmedel.”

I dagsläget kostar det mycket mer att producera biodrivmedel än fossila drivmedel. Biodrivmedelsproduktionen kostar upp till 14 kronor per liter jämfört med 4-5 kronor per liter för att producera fossila drivmedel. Den stora skillnaden beror på tillverkningsprocess samt råvaror, enligt IVL Svenska Miljöinstitutet. 

Den som säljer bensin och diesel helt utan inblandning av biodrivmedel skulle enligt 2018 års reduktionsplikt, behöva betala ungefär 39 öre per liter bensin respektive 2,61 kr per liter diesel, enligt Energimyndigheten.

Med reduktionsplikten kommer biodrivmedel att bli mer värdefulla på marknaden, eftersom ett biodrivmedel med god växthusgasprestanda kan blandas in i lägre volymer än ett biodrivmedel med sämre prestanda för att nå samma reduktion, enligt en rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet och Luleå tekniska universitet.

Rapporten visar också att det billigaste sättet i dagsläget att reducera klimatpåverkan är med biogas som produceras genom rötning av avfall och restprodukter, samt sockerrörsbaserad etanol. Biodrivmedel som baseras på raps ger dock högst reduktionskostnad.

Enligt IVO Svenska Miljöinstitutet kan framtida biodrivmedel ge lägre reduktionskostnader, men bristen på råvaror kan också driva upp priserna.

– Sverige använder i dag en stor del av den HVO-diesel som finns tillgänglig på den europeiska marknaden. Beroende på framtida politisk utveckling och ökad internationell efterfrågan riskerar vi en situation med råvarubrist och därmed högre kostnader för att nå reduktionsmålen. Då kan tekniker som använder inhemsk skogsbaserad råvara utgöra en viktig pusselbit som krävs för omställning av den svenska transportsektorn, säger Erik Furusjö,  forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Relaterade artiklar