Laddar

Elektronikjätten storsatsar i Uppsala

Under 2017 var det prat om avveckling - nu spänner elektronikjätten musklerna och satsar i Uppsala.

delningar

Under förra året rapporterade tyska medier om att hemelektronikkedjan Media Markt skulle avveckla sin närvaro på den svenska marknaden. Så blev det till sist inte.

Istället meddelar elektronikjätten nu att man under våren kommer genomföra en omfattande modernisering av totalt 18 varuhus i Sverige. Ett av dessa är Media Markt i Uppsala.

Totalt ska man spendera 80 miljoner kronor för mer kundanpassade varuhus.

– Vi vill komma närmare våra kunder. Vårt varuhus och våra duktiga medarbetare fyller en mycket viktig funktion när det gäller rådgivning till kunderna. Nu blir dessutom möjligheten att testa och uppleva produkterna på plats i varuhuset ännu bättre, säger Tobias Blomqvist, varuhuschef MediaMarkt Uppsala.

I Uppsala ska det blir lättare att orientera sig i varuhuset. Lokalerna blir ljusare och ytorna mer öppna. Dessutom kommer man få inslag av trä för en mjukare känsla i butiken. Dessutom satsar man på upplevelsestationer i Uppsala. Även om totalytan blir något mindre ska upplevelsen bli bättre, skriver man i ett pressmeddelande.

– Vi framtidsanpassar våra varuhus och vårt nya varuhuskoncept innebär en successiv implementering av MediaMarkts internationella koncept med mer interaktivitet, mer digital kommunikation i varuhusen och en tydlig koppling mellan webbhandeln och de fysiska varuhusen, säger Per Kaufmann, vd MediaMarkt Sverige.