Laddar

Entreprenörsduo kombinerar träning och umgänge

Trots minmal marknadsföring har företaget Bootcamps lockat allt fler som vill träna i grupp.

delningar

22-åringarna Simon Forslund och Leonard Persson som båda kommer från Uppsala har känt varandra sedan högstadiet. Bägge två har en bakgrund som aktiva inom flera olika sporter. Under hösten 2016 började killarna en ettårig utbildning i fitness: ”Diploma of Sports Development” i Australien. Det var där deras affärsidé började gro.

– Bootcamp är väldigt populärt där och på gräsplättar och stränder kunde man se hur kompisgäng hade roligt och tränade tillsammans. Där var det mer fokus på umgänget än själva träningen – och något sådant finns inte riktigt i Sverige, säger Simon Forslund.

Under en sommardag förra året – dagen efter att de hade klivit av flyget på Arlanda, bestämde sig barndomsvännerna för att starta upp ett bolag och satsa på sin dröm.

– Vi har alltid trott att vi skulle kunna skapa något stort, det har bara varit en fråga om när. Ända sedan dess har vi jobbat stenhårt. Men vi har också fått en del hjälp av våra föräldrar som under uppstartsfasen låtit oss bo hemma billigt, säger Forslund.

Bootcamp beskrivs som en varierande träningsform som utförs i grupp. Exakt vad som tränas beror dels på gruppens förmåga och vilken inriktning passet ska ha. Några exempel på innehåll är boxning, cirkelträning och konditionsövningar.

– Själva ordet bootcamp kan låta lite hårt, som att det skulle var en militär som står och skriker. Vi försöker avdramatisera det och menar att det är en träningsform för alla, säger han.

Hur gjorde ni för att nå ut till kunderna i början? – Vi hade nästan ingen marknadsföringsbudget alls. På sin höjd la vi några hundralappar på Facebookannonser. Vi har levt på att de som varit med har berättat om bootcampen för andra de känner.

Till bootcampen där Simon och Leo är coacher kommer allt ifrån kompisgäng till kollegor. Det finns även öppna pass där vem som helst kan komma och testa. Simon Forslund menar att nyckeln till att de på åtta månader fått upp en kundkrets handlar om att människor vill få tid att umgås.

– Genom oss kan de effektivisera sin tid genom att få in umgänget och träningen på samma gång, säger han.

Nyligen expanderade det unga företaget genom att starta upp ett bootcamp i Kungsbacka utanför Göteborg. Och frågar man grundaren själv är det här bara början. – Det är ingen tvekan om att vi vill expandera till fler städer, säger Simon Forslund.