Laddar

Experter: Så ska elnätet försörja miljontals elbilar

Nu förbereder sig Sverige för ett fossilfritt transportsystem.

delningar

Fler och fler företag meddelar att de satsar på elbilar och hybrider.

Samtidigt ställs Sverige för ett nytt dilemma gällande elnätet. Kan elsystemet stå pall för den väntade boomen med elfordon? Det frågar sig flera forskare, som NyTeknik nyligen rapporterade om.

Det är dock inte mängden el som behöver produceras som är det stora hindret, enligt flera forskare.

– Troligen är det inte elanvändningen, det vill säga den totala energin per år, som är avgörande för elbilar på nationell nivå, utan det är effektbehovet som kan ställa till det, säger Joakim Munkhammar som leder Electric Transport Group vid Uppsala universitet.

Även David Steen, doktor i elektroteknik på Chalmers håller med.

– Om alla närmare fem miljoner bilar skulle laddas med två kW var så skulle det resultera i en topp- effekt på över nio GW vilket nästan är en tredjedel av den installerade effekten i dagens elnät. Frågan är hur stor planerbar produktion man kommer att ha i framtidens elnät, säger David Steen.

Samtidigt är det inte är troligt att alla bilar kommer att laddas samtidigt och att det går att lösa med smart styrning, betonar David Steen.

Eva Rydegran är pressansvarig på branschorganisationen Energi-företagen. Hon säger att deras medlemmars inställning är att de har ett robust och väldimensionerat elnät som kan hantera massiv elbilsutbredning.

Samtidigt bekräftas det som Joakim Munkhammar och David Steen påpekar: Utmaningen för elsystemets ligger främst i delar av de lokala näten, enligt NyTeknik.

Ett lokalt elsystem klarar inte av snabb laddning av många elfordon samtidigt, enligt Ola Carlson, biträdande professor i elektroteknik på Chalmers. Men han pekar också på att normal laddning med smart styrning är vägen framåt.

– Budskapet bör vara att det finns enkla lösningar. I specialfall kan man installera batterier som tar ner behovet av höga säkringar och nya kablar, säger han.

Frågan om kärnkraft är en viktig faktor i ekvationen. Kärnkraften står i dag för omkring 40 procent av elproduktionen. Svaret på vart elen ska komma från om kärnkraften avvecklas brukar vara: Kraftigt utbyggd vindkraft.

Fysikerna Bengt Pershagen och Jacob Weitman argumenterade dock i Expressen Debatt i december att en elbilsrevolution i kombination med 100 procent förnybar elproduktion, är ett rent önsketänkande.

En nyckelkomponent i de lösningar som hittills modellerats fram är elvägar där fordon laddas under färd. Det skulle bidra till att laddningen av elfordon sprids ut över dygnet.

– Om man på ett smart sätt integrerar elbilarna blir det ingen större påverkan på elsystemet i form av ökade utsläpp eller stora investeringar i ny kapacitet. Elbilarna hjälper elsystemet, säger Maria Taljegård, forskare i energiteknik på Chalmers.

Det totala energibehovet i Skandinavien 2050 kommer att öka med ungefär 25 procent vid direkt elektrifiering – elvägar och batterifordon – jämfört med i dag, enligt NyTeknik.

Om man i stället skulle använda indirekt elektrifiering med hjälp av exempelvis vätgas, ökar behovet med ungefär 100 procent. Fördelen är istället att vätgas lättare kan lagras.

Relaterade artiklar

Sponsrat inlägg

Det svenska spelmonopolet

I Sverige har vi haft en unik situation vad gäller spel och vi står inför förändringar som kommer att rita om kartan på spelmarknaden helt. Den 1 januari 2019 rivs spelmonopolet upp och marknaden öppnas för privata aktörer som konkurrerar på lika villkor.

1 person har regerat på denna nyheten

1 person har regerat på denna nyheten