Laddar

Matjätte utsatt för kupp: "Högerextrema åsikter"

Petra Whitehead, press och PR-ansvarig på Lidl. Foto: Lidl, Mostphotos.

"Vi ser väldigt allvarligt på det här", säger Petra Whitehead, press och PR-ansvarig på företaget.

11 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Det var när Tina Johansson, 52 år, nyligen var inne på Facebook som en annorlunda annons dök upp.

Med ett erbjudande om att vinna ett presentkort på Lidl, ville avsändaren att Tina skulle svara på en fråga, vilket Dina Pengar först rapporterade om.

”Är du orolig för flyktingkrisen som händer varje dag i Sverige?”, stod det i reklamrutan. Svarsalternativen som fanns att välja mellan var: ”Ja väldigt orolig”, ”Nej, det är inget jag är medveten om” samt ”Ingen åsikt”.

Tina Johansson valde att rapportera annonsen till Lidls kundtjänst.

– Jag kan inte tänka mig att Lidl vill stödja den här typen av högerextrema åsikter. Det kan ju skada deras varumärke något enormt, säger hon till Dina Pengar.

Enligt Petra Whitehead, press och PR-ansvarig på Lidl, kommer annonsen som väntat inte från Lidl. Enligt Petra Whitehead blir den här typen av bluffannonser allt vanligare.

– Det cirkulerar ett antal bedrägeriförsök där vi står med som varumärke just nu. Vi ser väldigt allvarligt på det här och tittar just nu på vilka typer av åtgärder som vi kan vidta, säger hon till Dina Pengar.

Lidl uppmanar alla att rapportera om man ser den här typen av bedrägeriannonser på nätet, samt vara försiktig med vad man klickar på.

Relaterade artiklar