Ny bok av digital duo: "Vill få ledare och medarbetare engagerade"

I den nya boken "Apparnas planet" förklarar författarduon ledarnas och medarbetarnas roll i den digitala världen.

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

Succén "Get digital or die trying" blev startskottet för Sveriges digitala duo, Uppsalabon Arash Gilan och Jonas Hammarberg. De har hyllats för sitt sätt att både beskriva digitaliseringen i sig och erbjuda handfasta råd till den som vill utnyttja digitaliseringens möjligheter. Den 20 maj är duon åter aktuell med en ny bok – Apparnas planet. Den tar avstamp från frågan alla organisationer idag brottas med; om allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras, vad blir då ledarens och medarbetarens roll i den digitala världen? 

– Sedan vi släppte Get Digital or die trying har digitaliseringen hamnat på varje ledningsgrupps agenda. Vi har kunnat följa företag och organisationer under deras förändringsresor och ser ett tydligt mönster. Många ser det som en fråga om teknik, medan de som verkligen lyckas ser detta som en högst mänsklig resa. Vi vill lyfta människan, dela med oss av vår erfarenhet och göra vad vi kan för att säkerställa att fler lyckas ta sig in i den nya tiden, skriver duon i ett mejl till 24Uppsala.se.

Författarna beskriver i boken varför 2000-talet tillhör människan, mänskligheten och värdet i det som inte kan digitaliseras och hur företagsledare kan vända trenden med stressade medarbetare och dalande försäljningssiffror till en blomstrande organisationen.

– Vi är ödmjuka inför de fantastiska recensioner vi fått ifrån framstående personer i svenskt näringsliv. Det känns som att vi hittat rätt, skriver de.

Arash och Jonas. Foto: Magnus Liam Karlsson

Den digitala utvecklingen rusar och spelplanen för bolag har förändrats enormt den senaste tiden. Robotar har i vissa branscher börjat ersätta människor och algoritmer har alltmer tagit kontrollen över våra liv - något som kan upplevas som både stressande och skrämmande. Framtidens vinnare är de som hittar brytpunkten mellan det digitala och det fysiska. 

– Vi vill få ledare och medarbetare engagerade runt de saker som är viktiga framåt och få människor att gå hand i hand med maskinen. Det är i brytpunkten mellan det fysiska och det digitala, där människors emotionella intelligens kompletteras med den artificiella intelligensen, som magin händer.

Vilka riktar ni er till med boken?

– Till alla som vill förstå vad som händer, varför det händer så snabbt just nu och hur man behöver gå den nya tiden till mötes. Vi vill ge ledare och medarbetare ett gemensamt språk på den digitala resan.

Arash och Jonas. Foto: Magnus Liam Karlsson

FAKTA

Om författarna: 

Arash Gilan är digitala experten, företagsledaren och Vd:n som grundat en av Nordens största byråer inom marknadsföring, Viva Media. Arash är även en uppskattad föreläsare, både nationellt och internationellt inom ledarskap, digitalisering och marknadsföring. Arash driven också VD-podden som handlar om hur man bygger ett bolag i världsklass.

Jonas Hammarberg är en av landets mest anlitade föreläsare inom kultur, ledarskap och digital transformation. Jonas är IT-entreprenör och medgrundare till ett av Sveriges största affärssystems-konsultbolag. Jonas är även senior partner i Awesome Group, som med plattformen N´Gager hjälper organisationer att utveckla ledarskap och kultur. 

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar