Laddar

Så går det till när du ringer 112 i Uppsala – hela förloppet

Larmoperatör. Foto: MARCUS ERICSSON / BILDBYRÅN/ , Gunnar Bergström, är ansvarig för 112-tjänsten på SOS Alarm. Foto: pressbild

Antalet 112-samtal ökade dramatiskt under 2018. Nu är målsättningen att starta upp en SOS-central på plats i Uppsala. "Kan finnas viss fördel i att någon sitter lokalt", säger Gunnar Bergström, som är ansvarig för 112-tjänsten.

delningar

Nyligen publicerade SOS Alarm årets 112-rapport med statistik och trender för nödnumret under 2018. I Uppsala ökade antalet 112-samtal förra året med 11,5 procent jämfört med 2017, från 106 746 samtal till 118 971 samtal.

– Vi har jobbat med vad vi kallar för en nationell gemensam mottagning på 112 i flera år nu, med goda resultat. Ett 112-samtal från Uppsala besvaras i dag primärt i Falun. Om det inte finns ledig kapacitet att besvara samtalet där kan vilken larmcentral som helst i Sverige ta samtalet i stället, säger Gunnar Bergström som är ansvarig för 112-tjänsten på SOS Alarm. 

I dagsläget finns det alltså ingen 112-central i Uppsala. Däremot informerar Gunnar Bergström om att de precis har startat upp en gammal mottagning, som tidigare funnits i Uppsala. Deras målsättning är att ta 112 anrop från Uppsala.

Vad finns det för fördel med att ha en central på plats i Uppsala?

– Vår teknik, produktion och metodik gör att vi kan ta emot SOS-samtal var som helst i landet, men det kan finnas viss fördel i att någon som sitter lokalt som kan ha specifik lokal geografisk kunskap, vilket är en bonus.

Sett till hela Sverige har drygt 200 000 fler 112-samtal ringts in under förra året jämfört med 2017.

Antalet 112-samtal ökade med 11,5 procent i Uppsala förra året jämfört med året innan. Varför då?

– Dem varma sommaren, som i praktiken höll på från maj till slutet på augusti, med de stora skogsbränderna och övriga bränder utomhus, var exceptionell. Dessa bränder ökade dramatiskt och uppdraget för räddningstjänsten ökade. Så fort det dök upp en stor skogsbrand så var det en rökspridning och röklukt som kändes milsvid omkring. Det var en stor ökning av samtal, säger Gunnar Bergström, och fortsätter;

– Vi har inte ens varit i närjeten av den brandrisken och den storleken på bränder som var förra året någonsin tidigare. Det var en unik sommar. Tidigare år har vi haft högst belastning på nyårsafton, men det här året var det i somras. Det har vi aldrig upplevt tidigare. Den 29 juli i Uppsala län var det till exempel en enskild timme med så mycket som 180 SOS-samtal.

I Uppsala, Västmanland och Södermanland jobbar man med en egen larmcentral, Sjukvårdens larmcentral, till skillnad mot i övriga riket där SOS-Alarm tar larmen och beslutar hur man ska gå vidare med dem. Polisärenden kopplas alltid över direkt till polisen från SOS-alarm, alltså på samma sätt som SOS Alarm jobbar med Sjukvårdens larmcentral.

– I Uppsala har man lagt sin räddningstjänst på Storstockholms räddningscentral och ambulansärenden kopplar vi till sjukvårdens larmcentral som sedan hanterar prioritering och utdirigering där. Sedan har vi dialog när det behövs med sjukvårdens larmcentral.

Svarstiden för 112 minskade med drygt en sekund förra året och ligger nu i snitt på 11,6 sekunder.

– Vi känner oss väldigt stolta och nöjda att vi kunde gå åt det här håller, trots fler larm under året. Trenden ser väldigt bra ut. Vi ska försöka att kapa ytterligare svarstidssekunder det här året, säger Gunnar Bergström.

Det kommer ibland även in en del samtal utan hjälpbehov, där någon har använt nödnumret på felaktigt sätt. Under förra året var det fler samtal från Uppsala till 112 som saknade hjälpbehov än tidigare – 26 377 stycken jämfört med 22 318 under 2017. På nationell basis handlar det om ungefär en miljon sådana samtal per år. Det kan handla om alltifrån att folk felaktigt ringer 112 på ett anmälningsärende, i stället för att ringa 114 14. Det finns även en kategori med tysta samtal.

– Det kan vara att telefonen börjar ringa av sig själv i fickan, men det kan även handla om rena okynneslarm. Exempelvis kan det vara barn som busringer, eller att folk på fyllan och villan använder nödnumret 112 för att beställa pizza eller taxi. Högt som lågt kategoriserar vi som okynnessamtal. Vi försöker kampanja för att förmå folk att ringa rätt nummer i rätt situation. Nödnumret 112 är givet för en nödsituation. Polisens 114 14 handlar om icke akuta ärenden. Genom att ringa 113 13 kan man få information samt lämna information vid händelser. Sedan har vi Sjukvårdsrådgivningen 1177. 

Är det straffbart att ringa 112 om man inte behöver akut hjälp?

– Tyvärr, och då stryker jag under "tyvärr", så är det inte det. Däremot kan vi göra det om någon missbrukar numret i en större omfattning. Det finns även sjuka människor som ringer hundratals och ibland tusentals 112-anrop där kan vi ta hjälp av polisen genom att de plockar bort telefonen från personen. Sedan kan vi anmäla dem för okynnesringningar. Den tredje kategorin, uppenbara falskkarm, är straffbara. Om man larmar ut resurser och att det sedan visar sig att händelsen inte har inträffat anmäler vi alltid, avslutar Gunnar Bergström.

Relaterade artiklar