Laddar

Så ska trafikverket undvika höstens tågkaos

Under hösten finns det stor risk med trafikstörningar för landets olika tåg på grund av halka på spåren. 

delningar

När det är höst brukar tåg få stora problem när löv och barr faller på spåren och krossas av tågens hjul. Det finns riska att det blir halt, speciellt när det är fuktigt och låg temperatur, nu ska problemen förhindras av Trafikverket.

Trafikverket kommer applicera ett friktionsmedel som består av vattengel blandad med sant och stålkulor på spåren där det är störst problem med spårhalka.

– Friktionsmedel är ett bra sätt att behandla spårhalka men störst effekt får vi om alla aktörer gör vad de kan för att minska problemen, säger Ann-Cathrine Berggren, nationell samordnare beredskapsplanering på Trafikverket.

Behandlingen ska huvudsakligen ske under nattetid, ett par gånger i veckan, upp till ett flera gånger per dag, beroende på hur stora problemen. Även röjning av vegetation i backar, vid signaler och vid plattformar genomförs, för att undvika lövfällning vid spårområdet.

Så förebygger Trafikverket spårhalka hos dig.

Ystad ElectraGel: Ystad – Simrishamn, Ystad – Malmö C.

Malmö ElectraGel: Malmö C – Ystad, spår 925.

Kristianstad ElectraGel: Kristianstad C – Karlskrona, Kristianstad C – Hässleholm.

Helsingborg: ElectraGel: spår 903, spår 933, spår 920.

Uppsala ElectraGel: Uppsala C – Sala.

Blekinge ElectraGel: Karlskrona C  – Kristianstad C, Karlskrona C – Emmaboda. Högtrycktvätt: Olofström – Älmhult.

Halmstad ElectraGel: Halmstad C – Värnamo. 

Kalmar ElectraGel: Kalmar C – Emmaboda, Kalmar C – Mönsterrås, Kalmar C – Berga.

Emmaboda ElectraGel: Emmaboda – Kalmar C, Emmaboda – Alvesta, Emmaboda – Karlskrona C. 

Relaterade artiklar