Sajten som förenklar resor: "För de som vill uppleva mer"

Helena Bovin

I onsdags lanserade Destination Uppsala en ny sajt – ska inspirera och locka besökare till Uppsala.

delningar

I onsdags lanserade Destination Uppsala en ny webbplats. Den nya webbplatsen ska bland annat förse besökarna med personliga restips och skapa resplaner med hjälp av en aggregator kopplad till artificiell intelligens. Marknadschef Helena Bovin berättar att de har sett till statistik under tiden som de har jobbat med projektet, från idé till lansering – ett projekt som tagit ungefär åtta månader och som ständigt kommer fortsätta utvecklas.

– Det vi såg är att vi får ökad trafik från mobila användare till vår sajt, samtidigt som trenderna visar att resenärer använder mobilen i större utsträckning både innan resan och under resans gång. När man sitter och äter lunch vill de gärna veta vad man ska göra på eftermiddagen och då har man mobilen nära tillhands, säger Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala.

Den nya webbplatsen ska främst ha fokus på mobilen, och Helena Bovin menar att man vill inspirera snarare än att informera.

– Personen ska bli mer nyfiken än att personen ska få all information. Man ska inspireras till att komma till Uppsala och vilja uppleva mer, berättar hon.

Trenderna visar också att man i högre grad vänder sig till vänner, familj, varumärken och andra personer för att få tips på resmål man vill besöka och vad man vill ta del av.

– Vi litar mer på omdömen och upplevelser vi ser att andra har gjort än vad en sajt säger, så det är viktigare att se vad andra har upplevt, säger Helena Bovin.

Av den anledningen har Destination Uppsala lagt in TripCruncher, en aggregator som hämtar in data från olika recensions-, event- och bokningsplattformar. Sedan genereras lämpliga förslag på vad besökaren kan göra och uppleva i Uppsala.

–  Besökare som är intresserade av att komma till Uppsala kan ge lite information om sig själva, vad man är intresserad av, vart man vill åka, och då får man förslag på resplan som är anpassade till dina intressen och vad du vill se. Vi ser att innehåll som engagerar är A och O, men det finns väldigt mycket innehåll och vi användare vill ofta ha så enkelt som möjligt för oss. Det ska TripCruncher hjälpa till med, berättar Helena och fortsätter.

– Målet med våran sajt är att vi vill inspirera och locka besökare till Uppsala.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar