Laddar

Second hand-kedjan blir en motpol till Black Friday

Foto: Pressbild/Erikshjälpen.

Ambitionen med kampanjen är att fler ska handla klimatsmart.

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

Erikshjälpen Second Hand vill vill uppmuntra konsumenterna att handla klimatsmart genom delta på White Monday som är en motpol till det konsumtionsbeteende som skapas med Black Friday.

– Jag tror att många egentligen är trötta på att ständigt köpa nytt och vill börja leva och handla mer hållbart. På White Monday vill vi tillsammans med andra aktörer uppmuntra fler att tänka till kring sitt konsumtionsbeteende, tänka längre och göra medvetna val, säger Tomas Bjöersdorff, verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand, i ett pressmeddelande.

I kampanjen deltar ett 20-tal av Erikshjälpens butiker, däribland butiken i Uppsala. White Monday uppmärksammas måndagen den 19 november genom att visa goda exempel på hur man kan återanvända, laga och hyra kläder i stället för att köpa nyproducerat.

– Vi i Sverige kan inte fortsätta konsumera som vi gör i dag om vi vill bevara vår planet för kommande generationer. Vi måste bli mycket bättre på att använda det som redan finns för att minska belastningen på klimatet, säger Tomas Bjöersdorff.

Relaterade artiklar