Laddar

Stadsmissionen och varuhusjätten i nytt samarbete

Stadsmissionen får draghjälp av varuhuset i projektet: "Återanvänd mera", med syftet att hjälpa utsatta personer.

delningar

”Återanvänd mera” är ett nystartat samarbete mellan Åhléns och Sveriges Stadsmissioner kring insamling av kläder och inredningsprylar. Det som samlas in går både till utsatta personer som söker upp stadsmissionens verksamheter och till att säljas i välgörenhetsorganisationens second hand-butiker, där det ekonomiska överskottet går till socialt arbete lokalt. Butikerna är också en arbetsplats för människor som länge varit arbetslösa, genom arbetsträning och praktik.

Efter en tids prövoperiod lanserades lanserades ”Återanvänd mera” i måndags i Åhlens varuhus, inklusive butiken i Uppsala.

– Vi är mycket glada över detta initiativ, vi har ett stort behov av både kläder och inredningsprylar. Utsattheten i Sverige och i Uppsala ökar och vi är väldigt tacksamma för Åhléns och deras kunders hjälp i vårt arbete för människor i utsatthet, säger Margaretha S Paras, chef på Uppsala Stadsmission.

Samarbetet mellan Stadsmissionen och Åhléns är i sig inget nytt. Redan år 2000 inledde de båda ett nära samarbete. Under 2017 genomförde varuhuskedjan två större kampanjer i samarbete med Stadsmissionen, bland annat ”En tia till”, som uppmuntrade kunder att skänka en tia extra till organisationen. Kampanjen resulterade i över 1 miljon kronor till stadsmissionernas verksamheter.