Stormvirke från Alfrida utskeppas: "Fått hitta lösningar"

Roger Johansson, marknadschef MO Syd Sveaskog. Foto samtliga bilder: Sveaskog

Stormen Alfrida fällde minst en halv miljon kubikmeter skog och skogsägare i Uppland drabbades hårdast. Nu ska virke skeppas till bland annat Tyskland och Finland för att minska förlusterna.

delningar

Stormen Alfrida, som drog fram i början av januari, fällde minst en halv miljon kubikmeter skog och hårdast drabbades skogsägare i Uppland. Sedan dess har Sveaskog samarbetat med andra aktörer inom branschen för att rädda stora virkesvärden från att gå förlorade. Nu går startskottet för utskeppning av stormvirke från Hargs hamn till kunder i Sverige, Tyskland och Finland.

- Det var mycket virke som fälldes på nyårsdagen och det innebär att vi har fått styra om och koncentrera oss på den här vindfällda skogen. Det har gått bra tycker vi och vi var ganska snabba med avverkningen under vintern. Vi ligger bra till i tid, men det är ett tidsdödande arbete att ta hand om träden, så det återstår en del, säger Roger Johansson, marknadschef i Sveaskogs marknadsområde Syd till 24Uppsala.se

Många markägare har drabbats hårt av Alfridas framfart, och det handlar om en stor volym på en begränsad geografisk yta. De flesta markägarna öster om E4 ut mot kusten har vindfällda träd i en mer eller mindre stor mängd.

– Vi har stor barkborreproblematik i Götaland och det har spridit sig upp till Mälardalen. Barkborrarna vill gärna angripa vindfällda träd och i färskt virke som inte hinner upparbetas kan det bli en massförökning av barkborrar. Därefter angriper de träden som står upp. Därför är det viktigt att man hinner ta hand om virket innan värmen kommer, berättar Roger Johansson.

Totalt planeras tolv båtar med barrmassaved som ska landa hos två av Sveaskogs kunder utefter Norrlandskusten; Vallvik och Domsjö. Utöver det kommer fem båtar med grantimmer att skeppas ut från Hargs hamn – tre till Tyskland och två till Finland. Båttransporterna med skogsråvara från Hargs hamn, som ligger vid Upplandskusten kommer att pågå fram till sommaren. I snitt planeras en båt i veckan.

Vad har den här utmaningen med virket inneburit för er?

– Det har inneburit att vi varit tvungna att dels flytta maskiner till områden där vi normalt sätt inte kör för att hinna upparbeta träden innan våren och värmen kommer. Det har också inneburit att vi fått hitta nya affärer och har därför sökt kunder i utlandet. Vi har alltså fått hitta lösningar som vi inte brukar använda. I normalfallet försöker vi passera på lokala tågverk men nu fick vi tänka mer brett, i form av båttransporterna, säger Roger Johansson.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar