Laddar

TV: Aktuell med bok om det goda varumärket

Entreprenören Pia Andersons mission är hjälpa företag att bygga hållbara varumärken.

delningar

Uppsalabon Pia Anderson har 25 års erfarenhet kring hur man bygger varumärken. Efter en lång period på reklambyråer, driver hon sedan några år tillbaka företaget 5Vtill5P där hon hjälper kunder att medvetet och hållbart bygga det goda varumärket.

I hennes nya bok ”Bygg det goda varumärket”, som utkom för en dryg månad sedan, ger Anderson inspiration till hur man steg för steg bygger det goda varumärket. Modellen 5Vtill5P, ligger till grund för all hållbar affärsutveckling som bygger varumärket.

– Jag har alltid gillat matte, problemlösningen, logiken och att systematisera tänkandet. Modellen föddes steg för steg under 25 år och tog formen 5Vtill5P medan jag skrev första boken ”Bygg ditt varumärkes själv”, säger Pia Anderson.

Utöver författarskapet föreläser och processleder Pia om bland annat digitalisering och hållbarhet och hur hela varumärkesarbetet startar i företagets vision, samt hur man vågar välja sin målgrupp.

– Det behöver definieras vad ett starkt varumärke är. En del säger att det bara handlar om marknadsföring, men vad det egentligen handlar om är att överraska kunden från dag ett, säger hon. Så kunden blir ens bästa säljare.

I bolagens tänk kring hållbarhet menar Anderson att det finns två ytterligheter. Å ena sidan finns det en drivkraft att hållbarhet är något viktigt som man arbetar med internt men inte kommunicerar externt,  å andra sidan finns det en rad företag som försöker stärka varumärket i linje med kundernas förväntningar på hållbara lösningar, som kommunicerar detta externt men inte förankrat hållbarhetsarbetet internt i affärsmodellen.

– Ibland får jag höra att hållbarhetsarbetet är för stort och komplicerat och att det i slutändan ändå är priset som avgör.

Hon upplever också en tydlig skillnad i medvetenhet mellan olika typer av branscher i takt med var media lägger sitt fokus.

– Länge har matvarubutiker haft en hög medvetenhet om ekologiska produkter som är fairtrade producerade. Samma sak med bilundstrin där val av elbil eller diesel ofta diskuteras. Men i till exempel klädindustrin kan det vara svårt att få information om materialets ursprung och hur arbetsvillkoren ser ut för tillverkarna, säger Pia Anderson.

Hon lyfter även fram elektronikindustrin som exempel – där hållbarhetsdiskussionen är nästintill obefintlig.

– Hur hållbart är det att få en ny mobiltelefon varje gång du förnyar till mobilabonnemang? Media påverkar allmänhetens medvetenhet och bär ett stort ansvar för hållbar utveckling, säger hon.

 

Om modellen 5Vtill5P

 

5P – överträffa kundens förväntningar

• Promotion: Kunden ser och hör företagets löfte i marknadsföring och försäljning. • Plats: Kunden upplever platsen där produkten och tjänsten köps och levereras. • Produkt/tjänst: Kunden upplever produktens och tjänstens funktionalitet, kvalitet och design. • Pris: Det är kunden som betalar och som tänker något om prissättningen • Personal: Kunden möter och är i kontakt med företagets personal, kanske fler gånger än i köpet och i leveransen.

5V – roten till ditt varumärke

#1V Visionen #2V Vad kunderna kan köpa av ditt företag #3V Vem du finns till för #4V Varför de ska välja ditt företag #5V Värderingar, ytterligare ett varför