TV: Bästa övningen för en vältränad rumpa - Nyheter i Uppsala - 24 timmar om dygnet - Helt gratis!

Laddar

TV: Bästa övningen för en vältränad rumpa

"Alla mår bra av en stark rumpa", skriver Emelie Elmes.

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

Den har nog aldrig varit mer omtalad än den är nu. Många stävar idag efter en vältränad rumpa. Jag tänker så här. Oavsett om den är platt, stor, liten eller sladdrig så mår vi alla bra av en stark rumpa.

Trenden med en estetisk rumpa lägger vi åt sidan och fokuserar istället på vilket som är den bästa övningen för att bygga en stark och välfungerande kropp.

Knäböj har länge setts som den bästa övning. Det böjs mycket på gymmen och knäböj ÄR en riktigt bra övning.

Det finns dock en som är strået vassare. Jag pratar om Hip Thrusters! En undersökning från 2015 som jämförde knäböj med hip thrusters visade en större aktivering i rumpa och lår i denna fantastiska övning.

Jag guidar dig till ett korrekt utförande. Se film!

Så gör du:

1. Ladda en skivstång med vikter. Tränar du hemma? Använd din fantasi. Ett barn eller en säck med jord fungerar utmärkt som alternativ.

2. Placera axlar och skuldror på bänk eller soffa.

3. Placera vikten på höften

4. Sätt fötterna höftbrett. Knäna ska vara över fötterna i toppläget. Se till att tårna pekar framåt.

5. Pressa upp höften explosivt mot taket med vikten på hälarna. 6. Spänn till i topplaget och håll emot på vägen ner.

Emelie Elmes

Relaterade artiklar