TV: Tre enkla övningar för dig som sitter mycket

Foto: Privat.

Har du ett stillasittande jobb? Träningsexperten Emelie Elmes tipsar om hur du ökar du din rörlighet.

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

Dålig rörlighet är ett växande problem i en alltmer stillasittande vardag.

I samband med att mycket tid spenderas i samma positioner blir musklerna kortare och rörligheten sämre.

Här kommer därför tre sätt att testa och utmana din rörlighet på:

1. Rörlighet i bröstryggen

Stå på alla fyra. Cirkulera din raka arm mot väggen. Hur nära väggen kan du stå

2 Rörlighet i fotryggen

Stå 5 cm från väggen. För knäna mot väggen med hälarna kvar i golvet. Var det enkelt? Testa med 6 cm. Hur långt ifrån kan du stå?

3. Rörlighet i höften

Ligg på rygg med ena benet upp mot taket och en sko på fotsulan (eller något mer våghalsigt). Lägg dig nu sakta på mage och tillbaka igen men foten kvar i luften. Klarar du båda hållen utan att tappa skon?

Testa, lek och testa igen. Övning ger färdighet! Lycka till!

Emelie Elmes

FAKTA

FAKTA:

24Sveriges träningsexpert Emelie Elmes jobbar till vardags som säljcoach och medlemsrådgivare på Malkars träningscenter.

Hon är licensierad personlig tränare, gift och har två barn, tre respektive två år gamla.

På Instagramkontot "Familjefys" inspirerar hon sina följare med tips kring träning, kost och motivation. Emelie brinner för effektiv hemmaträning med enkla redskap.

Här hittar du Familjefys!

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar