Laddar

TV: Tre viktiga övningar för dig med stillasittande arbete

24Sveriges träningsskribent Emelie Elmes har konkreta tips för dig som sitter framför datorn en stor del av dagen.

delningar

Sitter du framför datorn en stor del av din dag? Detta kan utan träning leda till gamnacke och framåtroterade axlar vilket på sikt ofta leder till värk och skador.

För att förhindra detta behöver du träna upp din rygg så att den orkar hålla emot. Du behöver också träna för att bibehålla rörligheten i bröstrygg och axlar.

Här kommer tre tips på övningar för att förebygga eller träna bort detta.

Wallslides

Gör såhär: Denna fantastiska övning ökar rörligheten i skuldror och axlar. Vila händer och armbågar mot väggen under övningen. Jag lovar att den är tuffare än du tror.

Häng mot bord

Gör såhär: Lägg armarna på skrivbordet och stick in huvudet under. Slappna av och känn stretchen i bröstmuskulaturen.

Jorden runt

Gör såhär: Fantastisk övning där du tränar upp både styrka och rörlighet. Lyft fötterna från golvet om du vill. Ha en penna (eller annat) i handen och byt hand över ländryggen.

Andra tips för dig med stillasittande arbete:

Stå vid skrivbordet om du har möjlighet.

Sitt på en pilatesboll istället för på en stol

Ta en bensträckare med jämna mellanrum. Har du en trappa i närheten? Gå/spring upp och ner för den ett par gånger.

Hur många minuter värmer du din lunch? Rör på dig medan du väntar!

Emelie Elmes

 

Relaterade artiklar

Sponsrat inlägg

Det svenska spelmonopolet

I Sverige har vi haft en unik situation vad gäller spel och vi står inför förändringar som kommer att rita om kartan på spelmarknaden helt. Den 1 januari 2019 rivs spelmonopolet upp och marknaden öppnas för privata aktörer som konkurrerar på lika villkor.

1 person har regerat på denna nyheten

1 person har regerat på denna nyheten