Laddar

Uppsalabor sökes till storkedja – väljs ut av robot

Foto: Arkiv

Företaget väljer en ny väg att gå i sin rekrytering av nya medarbetare.

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

Blomsterhandeln Plantagen går i bräschen för framtidens rekryteringar. Nu slopar jättekedjan de klassiska platsannonserna för att i stället satsa på att chatta med de arbetssökande. Satsningen gör man tillsammans med chatbot-företaget Zmash.

– På det sättet anpassar vi vår ansökningsprocess till kandidaternas vardagsbeteende i mobilen, säger HR-chef Charlotte Wernros och HR business partner Maria Tengblad i en kommentar.

Nu söker Plantagen med ljus och lykta efter nya medarbetare till årets högsäsong, som pågår mellan mars och augusti. Då ska 250 nyanställningar spridas över 40 orter. Rekryteringsprocessen har nyss satt igång, man räknar då med 1 500 sökande, i hopp om att de ska uppleva företaget som inflytelserikt. Plantagen i Uppsala meddelar att 20 nya medarbetare ska anställas inför den kommande högsäsongen.

– Vi vill att de som kommer i kontakt med oss i rekryteringar ska uppleva oss som mer moderna, fräscha och nytänkande. Ett sätt att göra det på är just genom denna teknik där kandidaterna får en omedelbar kontakt med oss via sin chatfunktion på sociala medier, fortsätter representanterna för för Plantagen.

Relaterade artiklar