Laddar

Uppsalaborna ifrågasätter beslut om färre p-appar

Foto: Petter Arvidsson, Bildbyrån. - Foto: Petter Arvidsson, Bildbyrån

Över 90 procent av kommuninvånarna vill ha samråd om tjänster som påverkar vardagen.

delningar

Enligt en undersökning av opinionsföretaget YouGov, på uppdrag av Easypark, anser 92 procent av Uppsalaborna att lokalpolitiker bör samråda med kommuninvånarna om sådana tjänster som påverkar deras vardag.

Syftet med undersökningen var att undersöka hur Uppsalaborna ställer sig till den diskussion som varit i samband med att Uppsala kommun beslutade att minska antalet parkeringsappar från fem till två.

Lennart Johanson, vd för Uppsala Parkerings AB, har i media gått ut med att det för Uppsalaborna "Varit svårt att veta vilken man ska välja" när flera parkeringstjänster finns tillgängliga parallellt. En uppfattning som inte delas av Easypark.

– Att kommunen vill förenkla vardagen för sina medborgare är självklart, lika självklart borde det vara att föra en medborgardialog innan sådana här beslut fattas, säger Johan Birgersson, koncernchef EasyPark, i en kommentar och fortsätter:

– Att hänvisa till att invånarna skulle ha svårt att välja mellan fler än två appar låter både föråldrat och förminskande, jag skulle snarare tro att det skapar mer problem att forcera ett användande av två appar än låta invånarna bestämma själva.

Från kommunhåll lyfter man fram fördelen med att upphandlingen i förlängningen skulle leda till billigare parkering. Men enligt undersökning anser 45 procent av de tillfrågade att om kommunen begränsar antalet privata aktörer så kommer priserna att stiga.

Relaterade artiklar