Laddar

Uppsalaföretag kan bli Årets e-handel: ”En rolig överraskning”

Det snabbväxande bolagets robotlager avgörande för nomineringen.

delningar

KitchenTime är det Uppsalaföretag som utsetts till en av tre finalister till priset Årets e-handel. Bakom priset, som delas ut senare i vår på galan Retail Awards, står Svensk Handel i samarbete med branschtidningen Market.

KitchenTime grundades 2013 av Uppsalaborna Joel Falck och Anton Malmberg och riktar in sig på försäljning av köksredskap via nätet.

I nomineringen lyfter juryn bland annat fram bolagets imponerande tillväxt och beskriver bolagets affärsidé som ”superenkel köpresa, trevlig miljö, massor av redaktionellt material och en smidig checkout skapar köplust.”

Den ena halvan av ägarduon är stolt men också en smula förvånad över nomineringen.

– En rolig överraskning får man säga. Såklart känns det superkul och det är ett stort erkännande för oss som ett relativt nystartat bolag att lyftas fram i ett sådant här fint sällskap, säger Joel Falck.

Sällskapet han syftar på är de två övriga nominerade bolagen Bubbleroom och Lyko.

– Det är två duktiga bolag som är på stark framfart. Båda verkar i branscher som skiljer sig åt från vår, då Lykos verksamhet till hälften består av retail och frisörsalonger och Bubbleroom som fokuserar på mode, har en annan typ av kundgrupp än vad vi har, säger Joel Falck.

Vilka vad huvudorsakerna till att ni nominerades, tror du? –  Vi har vuxit väldigt snabbt och gjort flera satsningar, den största i vår logistik då vi i somras öppnade ett robotlager i Eskilstuna. Dessutom har vi var varit väldigt teknikorienterade med vår sajt som är både snabb och användarvänlig.