Laddar

Uppsalastudenter lanserar dryck – storsatsar globalt

Studiekompisarnas egna tonic skiljer sig från majoriteten av de industritillverkade.

delningar

För ett par år tillbaka i tiden började studenterna koka egen tonic i Östgöta nation. Två år senare har arbetet burit frukt då de nu ska lansera sin färdigblandade tonic till restauranger och butiker i landet, rapporterar livetsgoda.se 

Många av dagens industritillverkade tonicvatten innehåller aromaämnen, men Swedish tonic som drivs av studiekamraterna Anton Askenström, Viktor Eriksson och Benjamin Magell, utvinner bland annat kinin ur riktig kinabark. Försäljningen inleddes sommaren 2016 och sedan dess har efterfrågan var stor – även från den globala marknaden.

– Att lansera en egen dryck är betydligt mer komplicerat än vi trodde, men nu har vi nått en viktig milstolpe. Nu satsar vi på primärt den svenska marknaden, men vi har förfrågan från både Europa och Asien, säger Swedish Tonics medgrundare och VD Gustaf Ytander, till sajten och tillägger:

– Intresset har varit otroligt stort från internationella kunder, men vi har fått tacka nej, då vi inte varit mogna. Nu siktar på hela världen.