Varningen: Nio vanliga livsmedel som kan göra dig sjuk

Genrefoton: Mostphotos, Flickr/Susanne Nilsson, Pixabay.

Här är den oväntade maten som kan vara farlig för dig, enligt Livsmedelsverket.

2 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Det mesta i matväg brukar man säga är okej i måttliga mängder, så länge man äter en varierad, allsidig kost.

Att man inte bör överäta livsmedel som läsk, godis och kakor är för många självklart – men det är inte lika många som har koll på att även andra vanliga livsmedel som anses vara "nyttiga" också kan vara farliga för dig om du äter för mycket.

Metro har tagit fram en lista över oväntade livsmedel som kan vara farliga för dig, baserat på Livsmedelsverkets rekommendationer.

1. Champinjoner

"Det kan finnas risker med att äta stora mängder champinjoner regelbundet under lång tid. Champinjoner innehåller fenylhydraziner som misstänks vara cancerogena", skriver Livsmedelsverket på sin hemsida.

Medelintaget av champinjoner i Sverige ligger på mellan 2 och 2,5 kilo per person och år. Det motsvarar ett par hekto per månad.

Konsumerar man i stället denna mängd varje vecka under lång tid kan det finnas anledning att tänka över sitt intag.

2. Rött kött och chark

Äter man mindre än 500 gram i veckan (vilket är ungefär 600-750 gram rått kött) minskar risken för tjock- och ändtarmscancer. Det gäller särskilt om man drar ner på charkprodukterna.

Det går inte att ange någon exakt gräns för hur mycket chark man bör äta, men helst bör bara en mindre del av 500 gram vara charkprodukter. Det beror på att chark ökar cancerrisken mer än motsvarande mängd rent kött, enligt myndigheten.

3. Honung

Honung kan innehålla en sporbildande bakterie som producerar giftet botulin. Därför bör man inte ge honung till barn under ett år, rekommenderar Livsmedelsverket.

4. Krabbor

Enligt Livsmedelsverket bör vuxna bör undvika den bruna delen av krabbkött eftersom det kan innehålla höga halter av kadmium. Vid för höga intag av kadmium kan njurarna skadas.

5. Lakrits

"Om man äter mycket lakrits under en längre tid kan det ge skadliga effekter. Till exempel kan saltbalansen i kroppen rubbas, man kan få ödem – en onormal ansamling av vätska i kroppen – högt blodtryck, viktökning, hjärtproblem och huvudvärk", skriver Livsmedelsverket.

Det finns risk för biverkningar hos känsliga personer som regelbundet äter cirka 50 gram lakritsgodis eller mer per dag, enligt myndigheten.

6. Vegetabiliska oljor

När vegetabiliska fetter och oljor upphettas till mycket höga temperaturer kan det bildas skadliga ämnen som bland annat kan öka risken för att få cancer. Produkter som innehåller palmolja har visat sig ha relativt höga halter av dessa ämnen, men det kan även finnas i andra vegetabiliska oljor.

Sambandet mellan till exempel cancer och den här typen av ämnen är störst när vi utsatts för ämnet i höga doser under många år. Livsmedelsverket bedömer dock att risken att de drabbas av hälsoeffekter är mycket liten. 

7. Ris

Ris innehåller arsenik i varierande halter. Halterna är inte så höga att de innebär akuta risker, men arsenik är ett ämne som man ska försöka att få i sig så lite som möjligt av. På lång sikt kan arsenik ge ökad risk för bland annat cancer i lungorna eller urinblåsan. 

Livsmedelsverket råder föräldrar att inte ge barn under sex år riskakor eller risdrycker.

8. Fisk

Vissa fisksorter innehåller höga halter av miljögifter som dioxiner och PCB. Ät dem därför inte oftare än högst 2-3 gånger per år. Rådet gäller unga kvinnor som någon gång vill ha barn, kvinnor som är gravida eller ammar och barn och ungdomar (både pojkar och flickor). Övriga kan äta dessa fiskar högst en gång i veckan.

Dessa fiskar innehåller höga halter av dioxin och PCB:

✓ Vildfångad lax och öring från Östersjön, Bottniska viken, Vänern och Vättern. Även lax som är fångad i älvarna omfattas av kostråden

✓ Strömming/sill från Östersjön och Bottniska viken

✓ Vildfångad sik från Vänern och Vättern

✓ Vildfångad röding från Vättern

Dioxin och PCB är mycket hälsofarliga miljögifter. I experimentella studier med djur har man sett att dioxiner och PCB kan påverka fortplantningen, immunförsvarets funktion, hormonsystemen, utvecklingen av centrala nervsystemet, samt orsaka cancer. 

9. Linfrön

Att äta för mycket linfrön kan innebära en risk eftersom fröna innehåller ämnen som kan bilda vätecyanid. Livsmedelsverket avråder helt från att äta krossade linfrön.

Hela linfrön passerar genom kroppen utan att så mycket vätecyanid bildas. Därför är det okej att äta en begränsad mängd hela frön, en till två matskedar hela linfrön per dag.

Källa: Livsmedelsverket.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar